Joint de culasse.

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Joint de culasse.

Bericht door Carl »

Ik heb zonet de cilinderkop afgenomen van de motor van mijn stroomgroep, omdat ik, zoals al gemeld in mijn korte voorstelling, problemen heb met grote hoeveelheden water die in de motorolie terecht komen, en dit zowel wanneer de motor draait als wanneer hij stil ligt.
http://www.oldtimertractorclub.be/forum ... hp?f=5&t=6.
Nu heb ik aan het motorblok, noch aan de cilinderkop zelf - op het zicht - niets verdachts kunnen bespeuren.
Afbeelding
Afbeelding

Wel was het zo dat de joint nogal wat zwart uitslaat tussen de cilinderbussen en de waterkanalen aan de linkerkant van de motor.
Afbeelding

Zou iemand mij een scan kunnen bezorgen van het onderdelenboek van deze motor, vooral van die delen die te maken hebben met de cilinderkop en zijn dichting, de pistons, de segmenten, enz... Het gaat om een Amerikaanse diesel van International Harvester, meer bepaald om de 'Gazoline start diesel' D-248, die ook terug te vinden is in de Amerikaanse dieseltractoren Farmall MD, de Standaard trekker WD-6 en rupstrekker TD-6.
Dank bij voorbaat voor jullie medewerking.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Brecht
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 feb 2009, 18:29
Locatie: Ruddervoorde

Re: Joint de culasse.

Bericht door Brecht »

Carl,

Ik denk dat ik deze informatie heb liggen, zal er vanavond voor kijken.

mvg
Brecht
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Carl »

Dank je wel, Brecht. Ik kijk er naar uit.
Intussen zal ik nog meer informatie nodig hebben, met name de onderdelen en dichtingen rond de distributie.
Ik heb namelijk mijn motorblok alsook mijn culasse uitwendig afgedicht, en daarna vol gegoten met water om beide te controleren. De joint de culasse leek mij namelijk niet de oorzaak te zijn van al dat water in de olie, omdat hij, hoewel hij deels toch verrot is, niet genoeg beschadigd was om te lekken.
De cilinderkop bleek geen lekken te geven, doch wél het motorblok: er kwam water aan de voorkant naar beneden gedrupt, maar ik had geen idee van waar het ook maar zou kunnen komen. Er zit namelijk een volle plaat tussen het blok en het distributiecarter.
De motorpoulie en het distributiedeksel zijn er momenteel af, en ik ben dus op het niveau van die plaat. Vooraleer ik die echter kan demonteren, moeten eerst alle tandwielen eraf (nokkenas, ontsteking en brandstofpomp), want het lek zit duidelijk ACHTER die plaat. Benieuwd wat het zal zijn, en of er - hopelijk - nog iets te repareren zal vallen. Zoniet, dan is het hele gedoe waarschijnlijk nog juist goed genoeg voor de schroothoop.
Maar dat wordt werk voor volgend weekend; 's avonds ben ik meestal vrij laat thuis, en 's morgens moet ik al heel vroeg uit de veren. Laat ons hopen, maar, eerlijk gezegd, ik heb het niet goed op.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: Joint de culasse.

Bericht door oldtimerke »

Carl,

'k hoop voor jou dat er nog redden aan is, anders ziet 't er inderdaad niet goed uit...
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Carl »

Vooreerst, hartelijk dank Brecht, voor het bezorgen van de onderdelenlijst van de culasse en het motorblok van deze motor.

En ten tweede: mijn motor is niet verloren, dat in tegenstelling tot mijn grote onrust van eind vorig weekend. Een groot pak van mijn hart, moet je weten, want ik was al zeer gehecht aan deze bijzondere stroomgroep.

De motor is net iets anders gemaakt dan deze uit mijn Super BWD-6, en dat verklaart waarom het bij deze motor wél mogelijk is dat er water in de olie kan komen.
Afbeelding
Na de nodige miserie om de krukas-poulie eraf te krijgen, was het van hetzelfde voor het tandwiel van de nokkenas. Alléén, hij moest minder ver schuiven om eraf te komen. Ik heb nog maar zelden zoveel last gehad om tandwielen te verwijderen van IH-motoren, maar misschien komt het wel omdat hij al jaren stil stond, en ook water in de olie had.
Afbeelding
Meteen was het overduidelijk dat het water van achter de plaat kwam, blijkbaar vrij hoog boven.
Afbeelding
Nu nog de plaat eraf, om te zien waar het probleem zit.
Afbeelding
Meteen viel een pak van mijn hart. In tegenstelling tot de motor uit mijn Super BWD-6, zitten achter die plaat 2 vriespastilles. Een ervan was geheel doorgeroest, en viel er met weinig moeite vrijwel onmiddellijk uit.
Afbeelding
Daarachter zat een dikke laag roeste smurrie; ik denk dat ik die andere plug er ook maar uit ga prutsen, en vervolgens de waterruimte met de hogedrukreiniger eens grondig schoon spuiten. Hij kan er alleen maar deugd van hebben.
Afbeelding

Heeft iemand enig idee waar ik zo'n vriespluggen of -pastilles kan krijgen? Het zijn er twee van Ø44.45 (= 1"3/4).

Voor wie het volledige verhaal wil, zie http://users.telenet.be/IH-SBWD6/UD6nl.html
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Brecht
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 feb 2009, 18:29
Locatie: Ruddervoorde

Re: Joint de culasse.

Bericht door Brecht »

Carl,

voor de pastilles kun je wss bij turbo's hoet terecht.
Ik heb ook nog de service manual liggen voor deze motor, interesse?

Groeten
Brecht
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Tim »

wat een zeer mooi verslag op jouw site carl. prachtig gewoon om te lezen.
ik ben blij voor jou dat het maar de vriespastillen zijn.
weer een zeldzame motor gered :D wat wil je eigenlijk gaan doen met deze stroomgroep?
meedoen op rondritten en shows ed?
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Carl »

Dag Brecht,
de vriesplaten heb ik intussen al. Ik ben te rade geweest bij Vanck in Menen, waar mijn broer en schoonbroer klant zijn. Ze waren op voorraad bij Kramp, en deze morgen had ik ze al.
Ze zijn intussen al gemonteerd ook, alsook de plaat en de tandwielen van de distributie.
Ik kan nu evenwel niet meer verder doen, want ik zou ook nog de dichting rond de krukaspoulie willen vervangen. Onderdelen zijn evenwel niet makkelijk meer te vinden, doch via de 'Belgian McCormick Deering International Club' in Sint-Niklaas (Stefaan De Pauw) heb ik nu een aanvraag gedaan voor die dichting alsook voor de koppakking bij Magielsen en Zn bv in Woerden, Nederland. Ik hoop binnenkort een positief antwoord te krijgen.
Wat het onderdelenboek en de service manual, daar ben ik altijd in geïnteresseerd. Geef me misschien eens - per privémail - je adres, en als je geen bezwaar hebt, kom ik ze eens afhalen om te kopiëren. In pdf versturen per mail wordt dat immers een beetje te groot.

Tim, bedankt voor je lovende commentaar. ik was in mijn schooltijd niet bepaald de slechtste om opstelletjes te schrijven.
Wat ik met die stroomgroep ga doen? In de eerste plaats genieten van zijn mooie ronk en zijn sterk staaltje techniek, en verder nog eens mijn kop breken op het electrisch gedeelte, vrees ik. De omkasting zou ik op termijn ook nog eens willen herdoen, en spuiten (dat blauw past écht niet bij een IH).
En nadien... ik heb al een remorque om hem eens mee te nemen. Voorts kan hij van pas komen bij het rooien van de aardappelen, vooral bij mijn schoonbroer, want die moet het nog stellen met 220V, en we zitten er wat krap in elektriek om de stortbak en transportbanden te doen draaien. Misschien leggen we wel een paar bandjes aan mijn groep...
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Joint de culasse.

Bericht door simar »

Carl:
Hoe is het momenteel met de motor van Uw stroomgroep????

Etienne.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Carl »

Dank Etienne, voor je interesse.
Ik heb verleden week mijn koppakking gekregen, alsook een nieuwe dichting voor de krukas, kant poulie. Dichting en distributiekast zijn intussen al gemonteerd.
Spijtig genoeg heb ik moeten vast stellen dat de joint de culasse een nagemaakte joint is, en ik ben daar niet echt gelukkig mee: alle gaten voor water en olie zijn niet omrand met metaalversterking, en ik ben daar eigenlijk niet echt gerust in. Bovendien is de joint veel slapper dan de originele.
Heeft iemand (positieve/negatieve) ervaring met nagemaakte joints de culassen?

Dit weekend zullen mijn activiteiten aan mijn stroomgroep op een laag pitje staan: familiale verplichtingen! Maar tegen volgend weekend zou ik toch willen dat hij weer in elkaar zit en kan draaien.

Mijn radiator is intussen al enkele weken bij D'Haene in Kortrijk voor herstelling, doch dat loopt daar blijkbaar niet geheel naar wens. Ik ben er deze week niet geraakt, maar verleden week, na 14 dagen daar te zijn, kreeg men hem nog altijd niet open. De collectors (of hoe heet je dat) boven en onder de boek zijn immers geschroefd, doch die schroeven moeten van niet veel liefde weten.
De onderste moet zéker los, want het is juist deze die lek is. Hij dient tevens als bevestigingssteun voor de hele radiator. Mocht de boek niet meer aanneembaar zijn, dan moet ook de bovenste los
Ik zal volgende week nog eens gaan kijken... Ik hoop maar dat daar verandering in komt, want de gietijzeren ondercollector en bovencollector van de radiator maken deel uit van het chassis waar de volledige omkasting op rust.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie