Joint de culasse.

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Tim »

Hallo Carl,
mooi om te zien dat het goed vooruit gaat.
mijn joint de culasse is ook een nagemaakte, ook nergens versterking enzo, heb hem besteld bij www.dichtungen-schwarz.de
en tot nu toe geeft dat nog geen problemen. als ik naar de oude joint kijk, had die ook geen metalen verstevigingen rond de gaten
van koelwater en olie, en dat moet ook goed geweest zijn.

ps: ik heb al een oplossing gevonden voor het inrijden van mijn MAN, ik hang nu de weidesleep (4m) eraan en ik kan hem mooi trekken
in 3e versnelling, met mijn 18pk :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Joint de culasse.

Bericht door simar »

Hallo Carl:

Die radiator zou nogal een duur geval kunnen worden en het is blijkbaar (bijna) niet mogelijk
om er een andere in te plaatsen?

Etienne.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Carl »

Deze middag was het dan eindelijk zover. De motor zit terug ineen, en ik heb hem deze namiddag opgestart. Zo te zien, na 2 uur draaien, lijkt alles goed te zijn, op een klein beetje olieverlies aan het deksel voor het aandrijftandwiel van de brandstofpomp.
De koppakking, een nagemaakte zoals eerder gezegd, het ik met een zekere tegenzin ertussen gelegd, en houdt stand. Blijkbaar zijn er hier op het forum nog mensen die daar goede resultaten mee bekomen hebben. Dat zal dan voor mij ook wel zo zijn, hoop ik toch.
De radiator: dat was een andere kwestie. Hij was met geen enkel middel los te krijgen, en dus heeft D'Haene (Kortrijk) voorgesteld om de lange barst in de ondercollector met een kunststofhars dicht te kleven.
Afbeelding

Bij hem was hij dicht, en bij mij, na montage en 2 uur draaien, is hij dat nog altijd ook. Het voordeel is wel dat die radiator zo gemaakt is dat hij nooit op druk komt; de overloop zit namelijk onder de vuldop. Ik heb er goede hoop op dat hij het wel een tijdlang zal uithouden. Per slot van zake, vóór ik hem weg deed had ik hem ook dicht gekleefd met wat silicone en wat stevig plaklint, en dat was ook dicht.

Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook een nieuwe thermostaat in te bouwen en een nieuwe pouliedichting op de krukas. Voorts zijn alle V-riemen vervangen, want als je dat later moet doen, dan moeten zo wie zo de radiator en de waterpomp er toch af. Dus beter voorkomen dan genezen, zeker met V-riemen waarvan er misschien een deel nog van 1945 waren.

Afbeelding

De groep is nu klaar om electrisch nagezien te worden. Ik moet nog altijd een oplossing zien te vinden voor de regelaar die niet meer werkt, zodat de spanning van de alternator nu veel te hoog oploopt, tot 550V in 3-phasé, in plaats van 380 à 400V. Ik zal wat hulp van buitenuit best kunnen gebruiken denk ik, wat ik zie er - eerlijk gezegd - niet echt geen klaar in.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Tim »

Aha, mooie vooruitgang :D

blij dat hij goed draait en lekvrij is zeker?
Kan je er al goed mee overweg om hem te starten en dan over te schakelen?
ken je zo toevallig geen elektricien ofzo die iets kent van generatoren die je kan verder helpen?
Zelf doen lijkt mij inderdaad nogal moeilijk, elektriciteit kan soms ingewikkeld zijn :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Carl »

Ja, Tim,
Robert Vandaele heeft mij doorverwezen naar een gepensioneerd iemand uit Wachtebeke, die met oude generatoren goed overweg kan. Waarschijnlijk komt hij eens langs in de week na Pasen.
Ik heb namelijk, via iemand in Rollegem die ook zo'n groep heeft (maar een jaar of zo jonger), een handleiding kunnen kopiëren, doch het boek handelt bijzonder karig over de alternator. Er zit een schema in, maar dat klopt blijkbaar niet helemaal. Ofwel ben ik het die de puzzel niet in elkaar krijg, ofwel is er een en ander gewijzigd ten opzichte van mijn iets oudere groep, ofwel is aan de mijne een en ander gewijzigd geweest (waar ik een beetje voor vrees).
Bovendien begrijp ik het schema niet helemaal, en/of versta ik de werking van de regeling niet. Ik verkies daarom een deskundige voor ik, met mijn beperkte kennis, de boel naar de knoppen help. Bovendien gaat het om 380/220V; ik heb daar ooit eens écht serieus aan gehangen, en die ene keer is genoeg geweest.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Carl »

We zijn alweer een stapje verder.
De hele week heb ik 's avonds het schema doorgenomen, en vergeleken met de situatie op de groep. En inderdaad, er is aan geknoeid geweest.
In hoofdzaak kwam het erop neer dat men de aan/uit schakelaar van de bekrachting had verwijderd, waarschijnlijk omdat de schakelaar defect was geraakt. Maar daarbij had men wel een paar draden te véél uitgeknipt, zodat de manele regeling ook niet meer werkte.
Ik heb intussen een nieuwe schakelaar ingebouwd, alsook de cablage terug hersteld en aangevuld. Die kant van de alternator werkt nu, en ik kan mooi de uitgangsspanning regelen met de grote reostaat-knop.
Praktisch gezien echter, kan de alternator zo niet werken, zeker niet onbeheerd: de spanning blijft niet 100% stabiel, en varieert naargelang de belasting en temperatuur.
Om stabiel te werken moet de automatische regelaar funtioneren, maar daar hebben mijn hoofdbrekens geen oplossing gebracht. Het enige wat ik min of meer zeker ben is dat de bedrading goed en ongewijzigd is gebleven.
Het is trouwens curieus om zien hoe die bedrading, met 2 lagen stof (lijnwaad?) en daarin rubber na 65 jaar nog zo goed als intact is. Je moet niet bang zijn om een kabel te verplooien of los te maken, de isolatie komt niet los of breekt niet.
Gelukkig komt op Paasmaandag die persoon uit Wachtebeke langs. De regelaar, die, volgens zijn zeggen, een héél speciaal systeem is, laat het op een of andere manier afweten. Ik ben benieuwd of hij daar een oplossing voor vindt.
Een geruststelling is wel dat hij gezegd heeft - ik heb hem al de schema's doorgestuurd, zodat hij zich kon voorbereiden - dat de machine zo gecableerd is dat daar eventueel een moderne electronische regelaar zou inpassen zonder al te veel aanpassingen. Als er geen doen meer aan zou zijn om de originele regelaar nog aan de praat te krijgen, dan zal ik zonder twijfel voor deze oplossing kiezen.
Trouwens, de motor doet het ook weer goed. Met de manuele regeling die weer functioneert, heeft de groep al een paar uur mijn werkplaats extra verlicht. Dit komt wel goed uit, want er blijft altijd wat rook hangen als de motor draait; zo, een paar "mistlampen" extra komt goed van pas, zeker als hij toch aan het draaien is.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Carl »

Roger Raemdonck uit Wachtebeke is deze namiddag langs geweest, en na een half uurtje zoeken had hij de boosdoener te pakken: een regelweerstand voor de bekrachtiging van de alternator was deels doorgebrand.
Omdat de weerstand maar voor 60% gebruikt werd, hebben we die in eerste instantie omgepoold, om de andere kant te gebruiken, doch we stelden toen vast dat die nogal behoorlijk veel omwarmde. Het is moeilijk na te gaan of die nog wel de originele was, maar waarschijnlijk niet. Vandaar waarschijnlijk ook dat hij zo opwarmde (te klein bemeten), en dat is waarschijnlijk dan ook de reden geweest waarom de hele groep indertijd aan de kant is gezet geweest.
We hebben de weerstand daarom uiteindelijk maar vervangen door een met een groter vermogen, waarvan de temperatuur nu OK blijft.
De regelaar speelde echter nog te veel (ongeveer 30-40 volt), en was dus niet stabiel genoeg. Dat verklaart waarschijnlijk ook wat ik al gehoord had: "die regelaars zijn een knoeiboel om te regelen". Oude ratten in het vak echter weten daar raad mee: Een weerstand parallel over de vises platinées, en zie, daar is de gewenste stabiliteit. Een electronische regelaar zou het niet beter kunnen!
Dank je wel Roger! Het was een boeiende namiddag; ik heb veel bijgeleerd, maar nog meer moeten vaststellen dat ik er nog niet veel van ken. Mijn verwachtingen inzake de groep zijn ruimschoots overtroffen geweest, en uw deskundigheid en passie hebben mij gefacineerd. Dank ook voor uw sappige verhalen en de vele uren die we samen hebben mogen keuvelen.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Tim »

Mooi om te horen dat hij in orde is nu!
Je ziet het he, op elk vlak zijn er specialisten, en je kan niet zonder ze.
Zelf al als je denkt van ik kan dat wel, er blijven altijd dingen die je niet weet.
Wat is de volgende stap? het herspuiten van het geheel?
Zo iets restaureren is inderdaad erg leerrijk, je zou eens moeten weten wat
ik allemaal heb bijgeleerd sinds ik mijn oldtimerke heb.. :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Joint de culasse.

Bericht door simar »

Hallo:

Dus de groep is klaar!! Voor Carl mag de netspanning eens een weekend wegvallen.
In den tijd heb ik dat ook eens voorzien dat de netspanning kan onderbroken worden.
Een prise op het terras en een kleine groep (220V) met 1 cyl. 4 takt benzinemotor in
mijn tuinhuis + aangepaste verbindingskabel.
Het gehele geval heb ik nog maar 1 maal kunnen gebruiken bij een nogal lange electrische
onderbreking, want met die netwerken is de stroomonderbreking heden ten dage kort geworden.
Wanneer mijn groep op het terras staat en draait!!!!! is er weer stroom!

Etienne.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse.

Bericht door Carl »

Ja, inderdaad Tim, de volgende stap is het spuitwerk, althans, de omkasting, want de motor en de groep herschilderen is vrij zinloos. Hij zit nog behoorlijk goed onder het legerkleur, en om hem "spuitklaar" te ontvetten zouden er uren met de hoogdrukreiniger moeten op gezeten zijn. Ik durf dat niet riskeren, met al die electricteit.
Ik moet mij (praktisch gezien) noodgedwongen beperken tot de 'oogverblinding', de omkasting, waar trouwens nog wat carroseriewerk zal bijkomen. Morgen het ik nog een dag verlof, en breng ik ze naar de zandstralerij: er liggen zeker 2 lagen verf op van het leger, en daarop werd nog een laag blauw gespoten die blijkbaar wat gereageerd heeft met die legerverf. Er komt lichtjes roest door, maar de verf ligt zo dik dat ze smelt en/of verbrandt met het schuurschijfje. Ze is er op die manier niet af te krijgen.
Het meest toegetakeld is de frontgrille, waarvan een groot deel zo goed als doorgeroest is. Als ze dat zouden stralen, dan schiet er waarschijnlijk niet veel meer van over. Ik zou het liefst een andere willen vinden, maar ja, dat zal niet zo simpel zijn. Het is dezelfde grille als van de rupstrekker IH TD-6, en waarschijnlijk ook dezelfde van de Britse variant, de BTD-6. Mocht er iemand zo'n frontgrille weten liggen, hij mag het altijd laten weten.

Zoals je zegt, Simar, veel electriciteitspannes komen er niet meer voor. Trouwens, hier bij mij thuis zitten we nog met 3 x 220 V, terwijl mijn groep op 380V staat. Nee, voor hier loont het niet de moeite, maar misschien wel bij mijn schoonbroer; die staat ook nog op 220V, en in het aardappelseizoen is dat wat krap. Wellicht kan hij daar een deel van de last op zich nemen, en kan hij zo nog eens nuttig draaien.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie