Oude verflaag verwijderen.

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Oude verflaag verwijderen.

Bericht door Fergieman »

Hallo,

Bij het afstomen op redelijke temperatuur van de oldtimer kwam er regelmatig vellen verf los maar niet genoeg voor alles eraf. Daar ik de oude laag die vastzit er ook af wil, want vroeg of laat komt die toch los zoek ik iets voor de oude laag eraf te krijgen. Zou er een soort afbijter of iets dergelijks bestaan. Heeft er iemand suggestie's of andere oplossing.

Mvg Fergieman.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Oude verflaag verwijderen.

Bericht door Tim »

Hallo Fergieman.

mijn ervaringen:
verfafbijter: nogal waardeloos, je moet echt hele dikke lagen smeren, dan komt het beetje bij beetje los.
En het gaat tergend traag, en je hebt een berg vuiligheid, blubberige oude verfresten enzo.

Het best vind ik nog altijd een harde staalborstel gemonteerd op het klein slijpschijfje, het is wel
niet perfect voor kleine hoeken en supergrote stukken, maar het werkt best goed, heb er zo heel
mijn MAN mee kaalgezet. Dingen zoals velgen en plaatwerk enzo zandstraal je best.

Groeten, Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Oude verflaag verwijderen.

Bericht door Allis-Chalmerske »

hallo,

Zoals Tim zegt met een stalen borstel op een slijpschijfje, dan krijg je er alles af tot op het ijzer. En voor in de kleine hoekjes en kantjes gebruik ik een oud handboormachien met stalen borstel en een Dremel, dan kun je normaal overal bij.

Misschien wel raar maar ik heb ook al iemand de verf zien afdoen met een pistooltje op luchtdruk met allemaal kleine naaldjes die in en uit bewegen, zo krijg je echt alle verf eraf maar het duurt dan wel wat langer.
Allis-Chalmers FD3 '63
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: Oude verflaag verwijderen.

Bericht door oldtimerke »

Ik gebruik ook het klassieke borsteltje, maar bij mooi weer is het makkelijk om eerst met afbijter te werken en die dan met warm water af te stomen, succes gegarandeerd.
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Oude verflaag verwijderen.

Bericht door Fergieman »

Hallo mannen,

Bedankt voor de tips, dacht dat ik iets zou vinden wat iets minder tijdrovend was, maar ja.

Mvg Fergieman
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Oude verflaag verwijderen.

Bericht door Tim »

Fergieman,

om te restaureren heb je veel geduld nodig, dat zou je toch moeten weten? :D
En daarbij, hoe meer tijd je erin steekt, hoe mooier het resultaat wordt.
Dus kijk niet op een paar dagen schuren, het komt wel in orde.


Groeten, Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Oude verflaag verwijderen.

Bericht door simar »

Hallo :

De methode van Tim is ook van toepassing bij mij. Via een stekkerdoos met 8 aansluitingen gebruik ik :
--grote slijpschijf met (grote) stalen borstel
--2 kleine haakse slijpers met kleine stalen borstels
--5 kleine boormachientjes met 5 verschillende stalen borstels

Dit alles gebeurt buiten (stof); tientallen borstels werden al opgebruikt.....

Etienne.
Monske
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2011, 08:52

Re: Oude verflaag verwijderen.

Bericht door Monske »

Vind de manier met die staalborstel nogal gevaarlijk door het wegvliegen van staaldraadje´s, het is aan te raden van handschoenen en een goede bril te dragen. Weet een collega die alles demonteerd en de kleine dingen zandstraald in zo een straalbak (of hoe je het noemen wilt), en de grotere bij goed weer buiten.Dan alles terug monteren en waar nodig herstellen is veel werk aan maar het resultaat mag er dan ook zijn ,heb al een paar pronkstukken van hem gezien.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Oude verflaag verwijderen.

Bericht door Tim »

Monske,

over die wegvliegende draadjes heb je wel gelijk. kheb er ook al enige in mn been gevoeld...
goeie beschermmiddelen zijn inderdaad nodig. En best ook gehoorbescherming, zo paar uren het geluid van een slijpschijf...
Het is wel een relatief goedkope oplossing, en het werkt effectief.
Want een zandstraalkast kost redelijk wat, en als je het chassis zelf wilt stralen moet je al dat
zand kunnen opvangen en telkens weer hergebruiken, nogal veel werk.
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Oude verflaag verwijderen.

Bericht door SFVke »

Hallo,

Ik laat alles zandstralen wat er gedemonteerd kan worden, van de deutz heb ik zelfs de voortrein uit elkaar gehaald en zo zag hij eruit tijdens het schuurwerk:

Afbeelding

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Plaats reactie