Sleutels engelse maten

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

Plaats reactie
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Sleutels engelse maten

Bericht door guido »

Hallo,

Om aan mijn David Brown 1953( met BSF schroefdraad bouten) te werken kocht ik onlangs een serie Engelse dop en steeksleutels van Force. Ik dacht dat mijn sleutelproblemen gingen opgelost zijn, maar niets is minder waar.
Soms passen de metrische sleutels beter, vooral 15 en 18,voor de mazout leidingen heb ik een sleutel van 11 uitgeslepen.
Deze sleutels zijn inch maten, waarschijnlijk voor unc schroefdraad. Op google vond ik dat er ook whitworth sleutels bestaan, die zouden de maat van de bout vermelden, maar welke kop hebben die
bouten dan? Passen die gewone inch sleutels dan niet?
Als ik die nieuwe sleutels meet met maat 1 dan is dit 25.5mm dat klopt 1 inch
Een sleutel(>50jaar) maat 3/16W 5/8BSF, die is 26mm
maat 11/16W 3/4 BSF, die is 31mm
Ik begrijp het niet, weet er iemand hoe dat in mekaar zit??

groeten Guido,
P.S. Misschien is dit inspiratie voor Brecht om een technisch artikel te schrijven in het OTC tijdschrift.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Sleutels engelse maten

Bericht door simar »

Hallo Guido:

In het verleden, heb ik een oude ( Engelse ) Land-Rover 2A jeep gerestaureerd (trouwens mijn zoon is nu nog bezig met andere
Land-Rovers te restaureren ) en wij hebben daarvoor een set Engelse steek- en dopsleutels en tot nu toe geen moeilijkheden
ondervonden.
Ik heb het vermoeden dat al de schroefdraden bij die oude Land-Rovers ( legervoertuigen ) ingevet geweest zijn bij montage, want,
op 2 na, heb ik al de moeren op een deftige manier kunnen losdraaien.

Etienne.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Sleutels engelse maten

Bericht door SFVke »

Dag Guido,

Het kan inderdaad voorkomen dat metrische sleutels soms beter passen op de Engelse bouten en omgekeerd. Heb het zelf al voorgehad met umbraco bouten waarbij de metrische sleutel dreigde door te schieten en de boel kon redden door een Engelse maat te gebruiken en omgekeerd.
Sleutel 19 en 3/4 zijn hetzelfde, bij de umbracos passen er ook enkele.
Als de bouten wat afgesleten zijn is het natuurlijk een ander verhaal. Wat je dan kan doen is een ringsleutel of een dop nemen die een maat kleiner is en mooi recht over de bout kloppen, met wat geluk komt de bout braaf mee.
http://www.technicon.nl/uploads/downloa ... -_inch.pdf

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Sleutels engelse maten

Bericht door guido »

Bedankt voor de interessante tabel Wesley, nu begrijp ik alles. De engelse serie sleutels (AF) zijn minder bruikbaar dan de metrische voor mijn DB.
Een voorbeeld, die koperen brandstofleidingen zijn nogal fragiel, AF 7/16 (11.11mmm) is te klein, AF1/2 (12.7mm) te groot, de metrische 12 draaide ook over de koperen moer. Ik heb dan maar een
sleutel van elf uitgeslepen. Volgens de tabel heb ik een W 3/16 nodig. Die is 11.30mm. Ik zal mij een serie Whitworth sleutels aanschaffen voor de DB's van voor 1959. De jongere typen hebben unc schroefdraad. Daar ga ik mijn AF sleutels kunnen gebruiken.

Etienne, die Land rovers zijn die van de jaren 50? Voor die van de 50er jaren passen de Whitworth sleutels waarschijnlijk en de AF sleutels voor de jongere types. Klopt dat?

mvg Guido
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Sleutels engelse maten

Bericht door simar »

Hallo :

Wesley: Intéressante tabel; nog nooit gezien.

Guido: Het bouwjaar van die Land-Rovers, zou ik moeten nakijken. Ik ben daar niet "zot" van, mijn zoon des te meer.....
Hij heeft er 5 + één gerestaureerde Minerva-jeep.

Etienne.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Sleutels engelse maten

Bericht door SFVke »

Dag Etienne,

Die Minerva, is dat een leger jeep?

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Sleutels engelse maten

Bericht door simar »

Hallo Wesley:

Ik denk het. Hij had 2 onderliggende verflagen: legerkleur en blauw.
Hij zal dus ook wel dienst gedaan hebben bij de Rijkswacht.
Ik heb hem, lang geleden, gekocht samen met Pieter ..... die toen student was bij mij.
Trouwens, Pieter heeft mij nog een paar tuigen doen kopen; o.a. Vierzon 202 E en een Simar tractor ( beiden heel diep in Frankrijk )

Etienne.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Sleutels engelse maten

Bericht door SFVke »

Dag Etienne,

Dat is het gevaarlijke aan onze hobby: je ziet iets staan waarvan je denkt dat zou nog bij de collectie passen en voor je het weet staat het op de remorque.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Plaats reactie