reglementen bij oldtimer ploegwedstrijden

Moderator: Carl

Plaats reactie
tony
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2009, 23:00

reglementen bij oldtimer ploegwedstrijden

Bericht door tony »

Hallo iedereen,ik zou graag wat meer te weten komen over de reglementen bij ploeg wedstrijden met oldtimers,dat de tractor ouder dan 25jaar moet wezen dat kan ik begrijpen maar hoe zit dat met de ploegen,hoe oud moeten deze zijn en welk type,merk enz.wie kan mij aub hierover wat meer vertellen. Ben in het ploegen een leek. :?: :geek: Dank bij voorbaat,Tony.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: reglementen bij oldtimer ploegwedstrijden

Bericht door Carl »

Voor het oldtimer ploegen met je tractor eigenlijk van vóór 1960 zijn, alsook je ploeg. In het reglement staat dat je dat moet kunnen bewijzen indien men je dit vraagt.
Merk en type van ploeg doen er niet toe. Je moet echter desgevallend ook zijn originaliteit kunnen bewijzen, maar ik heb ondervonden dat men daar nogal nonchalant mee omspringt, zelfs op het Europees kapioenschap in Denemarken begin september 2009.
Er wordt bovendien duchtig omgebouwd en aangepast, zodat je in veel gevallen nog bezwaarlijk van origineel kunt spreken.

1960 is voor jonge ploegers dikwijls een probleem. De meeste jongeren hebben immers ook jongere tractors in hun collectie zitten. De achterliggende gedachte is dat de tractor niet mag uitgerust zijn met een dieptecontrole. Enkel de Fergusons van de eerste generatie mogen een dieptecontrole hebben, doch ik weet eigenlijk niet of ze die mogen gebruiken.
Ik weet niet hoe men dit in de toekomst zal oplossen.
In amateur-wedstrijden gaat men daar iets losjers over, vooral wanneer je werkt met een rondgaande getrokken ploeg. Daar speelt de heffing immers toch geen rol.

In bijlage de Nederlandse reglementen. Deze wijken wel iets af (o.a. 1970 als bouwjaar), doch ze geven een verstaanbaar overzicht. In het Engels is dit al heel wat moeilijker.
http://www.ploegvereniging.nl/reg-oudetractoren2007.htm
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
tony
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2009, 23:00

Re: reglementen bij oldtimer ploegwedstrijden

Bericht door tony »

Hallo en dank u wel Carl,het ziet er nadat ik het nederlands reglement eens bekeken te hebben en zoals ik al dacht allemaal niet zo simpel uit. Tractoren zonder dieptecontrole............ik bezit een Allis-Chalmers B van 1954,die ik nog aan het restaureren ben. Dus als ik het goed begrijp zou ik een ploeg met wielen moeten zien te vinden. Nu weet ik op een site een 1 schaar Goudland wentelploeg staan met loopwielen in zeer goede staat.Maar zou mijn Allis deze ploeg wel goed kunnen trekken ?,mijn Allis B is nu ook nie voor te zeggen een beest van een trekker,lol. Hartelijk bedankt alvast. Vriendelijke groeten,Tony.
20965313.jpg
CIMG0015.JPG
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: reglementen bij oldtimer ploegwedstrijden

Bericht door Carl »

Ja, zonder dieptecontrole moet je so wie so loopwielen hebben. Je moet ook zien dat je ze links en rechts onderling kan verstellen in diepte.
De ploeg op de foto lijkt me inderdaad vrij goed. Ik vind de schaartop wel wat heel bijzonder.
Bovendien vind ik de ploeg wat zeer hoog. Dat is op zich goed tegen eventuele stroppers vanwege losliggend stro of onkruid, doch gezien de geringe hoogte en het relatief klein hefbereik van van die specifieke trekkertjes, vrees ik dat je daar wat moelijkheden zal hebben. Je moet in ieder geval zien dat je trekarmen naar beneden wijzen wanneer de ploeg in de grond zit, anders kom je echt grip tekort met je lichtgewicht. Als je wielgewichten hebt, steek ze er zeker op, en vul desnoods de achterbanden met water.
Wat je trekker betreft, die kleine trekkers als Alis Chambres en IH Cub zijn écht ontworpen geweest voor een 1-schaar. Ze moeten het dus kunnen, doch je ploeg mag dan wel niet meer als 10" (10 duim ~25 cm) breed ploegen, hoogstens 12" (~30 cm).
Weet ook dat de perceelgrootte voor iedereen even groot is. Je ploeg mag dus niet al te lastig trekken, want met een 1-schaar moet je behoorlijk snel kunnen ploegen, anders geraak je niet klaar binnen de gestelde tijd, zeker als je op 10" ploegt.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie