Joint de culasse maken

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Joint de culasse maken

Bericht door Tim »

Hallo,

Kent er toevallig iemand een bedrijf die een cilinderkoppakking voor mij kan namaken?
Ik heb er namelijk een nodig voor mijn MAN, die dunner is dan de standaard pakking
die ik kan krijgen. Ik ken niet erg veel bedrijven die dat doen, misschien dat
jullie er kennen?

mvg, Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Carl »

Dunner dan een standaard??
Waarvoor is dat goed, en hoeveel is het verschil dan wel? Of wil je de compressie en daarmee het rendement van je MAN verhogen.
Je mag niet een gebruikte joint de culasse gebruiken als referentie om de dikte van je nieuwe te bepalen, want, al naargelang het gebruikte materiaal kan dat serieus verschillen. Het is onder andere juist om die reden dat je een culasse steeds in 4 of 5 stappen op spanning moet zetten, en volgens een kruispatroon van binnen naar buiten toe.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Tim »

Carl,

de dunnere joint de culasse moet oplossing bieden tot al mijn problemen.

De standaard maat is 1.1mm dikte, (staat geschreven in mn technisch MAN boek).
Ik heb dan ook een nieuwe besteld bij iemand die onderdelen levert voor MAN in Duitsland.
Deze was dan ook 1.1mm zoals het moest zijn. Echter bereik ik niet de compressie die ik
MOET hebben (27 bar!!), ik zit er 4 a 5 bar onder... terwijl alles nieuw is, zuigerveren, cilinderbussen,
Eerst dacht ik dat mn kleppen te diep gesleten waren, deze zaten 1.5mm diep in de culasse, terwijl
het maar 0.4 mag zijn ofzo volgens het boek. De oude klepzittingen werden eruit gehaald en er werden
nieuwe ingeperst, nu zitten mn kleppen terug op de juiste hoogte. Ik dacht dat mn compressieprobleem
grotendeels ging opgelost zijn, blijkbaar niet dus..
Dan heb ik eens met een dikke tindraad de ruimte tussen culasse en piston gemeten op bdp, en hier kwam ik
om onverklaarbare reden 1.15mm uit ipv de 0.87mm die het moet zijn!! Ik heb er geen flauw benul van hoe dit komt,
en de koppakking is de originele standaard maat dus daar kan het niet aan liggen.
Het laatste wat ik ga proberen is een dunnere joint de culasse, om zo die ruimte tussen piston en culasse weer
op de standaard waarde te krijgen, en zo de compressie te hebben die ik nodig heb.
Vandaar zoek ik iemand die zo iets kan produceren.

Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Carl »

Hallo Tim,

Ik betwijfel ten zeerste dat je met uiteindelijk 0.28mm aan je gewenste compressie zal geraken. Ik weet niet wat de koers is, maar dat verschil is waarschijnlijk nog niet eens 1% van je totale koers. Ik herinner me dat je de volumeverhouding tot een macht 1.4 of zo moet verheffen (adiabatische compressie), maar op die manier kom je volgens mij nooit aan 4 of 5 bar extra.
Compressie meten is ook niet zo eenvoudig: je moet het voorgeschreven toerental hebben (hangt van de constructeur af, maar kan 100, 500 of misschien zelfs 1000 toeren zijn).
Daarbij moet je ook zorgen voor een zo kort mogelijke aansluiting van je manometer, want lucht is immers zeer samendrukbaar - dus ook in de leiding naar de manometer - en dat beinvloedt de aflezing. Compressie meten in absolute cijfers vind ik meestal van weinig waarde als je weet dat de motor goed (of slecht is); voor mij is het meestal veel belangrijker om te weten of alle cilinders dezelfde compressie hebben (vooral bij een onbekende motor bijvoorbeeld die je wil kopen of reviseren, of wanneer je kampt met overdreven olieverbruik of slecht starten).
Ik dacht dat je nieuwe cilinder hebt gestoken, al of niet met nieuwe drijfstangen. Ze moeten beide maar héél weinig afwijken, en je hebt al zeer snel 0.30mm verschil ten opzichte van je culasse.
Je moet je lood-draad ook mooi rondom je cilinder leggen; leg je maar een klein stukje op één kantje van de cilinder (en vooral als je die op de zijkant van je zuigerpen legt), dan duw je die cilinder gewoon wat scheef in de chemise, en meet je zowie zo te weinig.
Trek je culasse 10% of 15% méér aan, en je zal ook al een tiende minder hebben.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Tim »

Carl,

Nee compressie meten is niet gemakkelijk. Maar we keken ook niet echt naar de cijfers, wel met de
verschillenen voor dezelfde test (zelfde adapter, zelfde meter) bij een kennis zijn B18, die volledig gereviseerd
is en WEL goed start, en niet grijsachtig rookt en stinkt naar onverbrandde diesel zoals de mijne.

de verschillen in compressie tussen de mijne en de zijne waren redelijk groot, mijne heeft een stuk minder.
We hebben allebei dezelfde nieuwe joint de culasse besteld, motoren zijn hetzelfde vernieuwd (cilinderbussen, zuigerveren)
Mijn drijfstangen en zuigers zijn nog altijd de originele, dus volgens mij kan het daar ook al niet aan liggen.

Heb inderdaad de looddraad niet volledig rond de piston gelegd, vind dat nogal moeilijk ook, ik moet tenslotte door de
culasse en dan door het kleine injectorgat bij die ruimte geraken. Ben bang dat als ik er teveel zit in te brielen met die draad
en er breekt een stukje af mag ik de culasse er weer af nemen om dat stukje eruit te halen..

Als ik dat zo bekijk, de ruimte die er is om de lucht samen te persen en de diesel ontstoken te krijgen, is slechts 0.87mm
(plus het gat in de zuiger natuurlijk). Bij mij is die ruimte ongeveer 1.15mm hoog, dat is toch wel 1.3 keer zoveel als origineel?
Ik zou het graag eens proberen met een dunnere joint, dat ik op die originele hoogte uitkom. Volgens mij moet het dan
opgelost zijn, of tenminste en héél stuk beter. Een andere oplossing weet ik niet meer...
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Carl »

Andere oplossing: blok slijpen bovenaan. Maar ja, daar is werk aan.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Tim »

Is het dan niet eenvoudigst dat ik eerst eens probeer met dunnere joint de culasse?
Mn nonkel had al gezegd culasse afslijpen, maar daar begin ik liever niet aan.
Je kent toevallig geen bedrijf die zo'n joint kan namaken voor mij?
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jul 2009, 21:15
Locatie: Ieper
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Bart »

Hallo Tim

ik volg eigenlijk volledig de redenering van Carl. Volgens mij zal een dunnere koppakking leggen ( -0.1mm ) geen verhoging met zich meebrengen van 4 à 5 bar. Dit zou dan betekenen dat een oude ( samengedrukte ) pakking leggen betere motorprestaties oplevert dan een nieuwe leggen.

Eigenlijk herken ik in uw verhaal een beetje wat Carl en ik ook meemaakten.
Waarom er niet vanuit gaan dat je deze druk verliest tussen je zuigers en je bussen. En denken aan een slecht werken van de veren??

mvg

Bart
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Tim »

Hallo Bart,

Bedankt voor het meedenken, met velen komen we er wel uit ;)

Waarom het volgens mij niet langs de zuigerveren ontsnapt,
het zijn nieuwe cilinderbussen en nieuwe zuigerveren, en ik heb de
zuigerveerspeling opgemeten en die gaf de nieuwe fabriekswaarde aan, ik weet niet meer vanbuiten hoeveel.
En moest het toch aan de zuigerveren liggen, zou ik het wel merken aan de ontluchter.
Ik heb niks van carterdruk, moest ik 4 bar kwijtgeraken langs de zuigers zou ik dat wel moeten zien aan de ontluchter denk ik.

Dan blijft nog maar de misterieuze vraag waarom de ruimte tussen piston en culasse groter is dan normaal.
En ik denk dat die 0.28mm echt wel cruciaal is, als de verbrandingsruimte maar 0.87 hoog is standaard..

mvg, Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Joint de culasse maken

Bericht door stompkopfan »

hallo tim
ik heb het eens gevraagt aan mijn vader (die nogal op de hoogte is van motors)en die vraagt zich af of je kleppen gerodeerd zijn?
volgens hem is dit het probleem
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Plaats reactie