Joint de culasse maken

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Carl »

Ik zou ook eerder in die richting denken, en anders aan zuigerringen die nog niet gerodeerd zijn t.o.v. zuiger en cilindervoering. Het is ook van groot belang dat een motor onder belasting wordt gerodeerd, en dat doe je niet door ermee langs de weg te rijden. Rodage is volgens mij 80% belasting op 80% van de toeren, alhoewel je daar best wel wat variatie in brengt, en je moet dat vrijwel onmiddellijk doen na de revisie.
100 uur 'wandelen' en 'zachtjes behandelen' is een luiaard kweken die, eenmaal dan toch gebruikt waarvoor hij gemaakt is, olie gaat zuipen. Eigenlijk zou je een gereviseerde motor onmiddellijk voor 10 uur op een testbank moeten zetten, en binnen het half uur op het gemiddeld regime van het hoger vermelde 80-80% regime moeten laten werken. Vervolgens speel je met de beide parameters toeren en koppel voordurend 15% op en neer. Ik heb dit geleerd van vader en zoon Demarez uit Pittem, die al heel hun leven in Deutz-motoren zitten.
De luchtgekoelde Deutz-motoren, zeker de industriele motoren, waren daar zéér gevoelig aan. Indien hij binnen het jaar na constructie geen 500 uren bereikte en hij daarbij niet serieus tegen hun voeten hadden gekregen, dan zopen ze voor de rest van hun leven olie, en veelal geen klein beetje. Deutz had echter wel een zéér hoge norm voor garantie: een 6-cilinder motor moest minstens 7 liter olie verbruiken per 1000 liter mazout. Je moet weten dat zo'n zelrijdende aardappelrooier al vlug 25 en meer liter per uur erdoor draait; na 10 uur (een dagje) is dit 250 liter, maar ook 2 liter olie, ttz, méér als het verschil tussen het maximum en minimum peil van de olie. Met andere woorden, met zo'n motor kun je als loonwerker niet in vertrouwen werken. De afkeurnorm van Deutz lag hier dus duidelijk véél te hoog.
Kenmerkend voor een slecht gerodeerde motor is ook dat zijn verbruik onregelmatig is: de ene dag 3 liter, en de ander bijvoorbeeld maar 1. Bij Deutz zat het probleem vooral in de chemisen, die soms plekken hadden die dermate hard werden dat ze daar plaatselijk niet konden roderen (= niet wilden verslijten), zodat op den duur de chemise voor een paar hondersten niet meer "rond" was. Oplossing: chemisen uithonen tot ze opnieuw rond waren en de harde plekken eruit + nieuwe zuigerveren + opnieuw minstens 100 uur labeur vóór de winterstop. Het resultaat was toen telkens weer een bovenste beste motor voor de rest van zijn termijn.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Joint de culasse maken

Bericht door guido »

Bij aankoop van een nieuwe traktor adviseerde de dealer van hem in het begin matig te belasten en zo weinig mogelijk met
een niet belaste traktor vol gas op de weg te rijden,en na een 50 tal uren volle bak laten trekken ploegen rotoreggen enz.
Bij oldtimers is dit een proleem je kan moeilijk enkele volle dagen ploegen,een stroomgroep beregeningspomp of mestmixer
aandrijven is misschien een mogelijkheid
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Tim »

Jeroen en Carl,

De kleppen die niet goed sloten, dat was mijn tweede ingeving, waarvan ik dacht dat ik het probleem gevonden had.

Eerst heb ik eens een soort van lektest gedaan. piston in BDP, valse injector erin en 10 bar druk van de compressor.
En dan mijn oor tegen inlaat, en dan eens tegen uitlaat. Geen gesis gehoord.
Dan toch maar de culasse eraf genomen, ik moest zeker zijn. test gedaan met benzine, resultaat geen doorsijpeling.
Nog altijd niet echt geloven, ben ermee naar het revisiebedrijf geweest.
Daar hebben ze de vacuumtest uitgevoerd, met zo'n zuignap die ze op de inlaat of uitlaat zetten. De meter had een rode
zone, een neutrale zone en een groene zone. Het metertje ging voorbij de groene zone! zo goed waren mn kleppen vacuum dicht. Ze hebben ze dan nog wat gerodeerd en gekeken naar het draagvlak, dit was perfect!
Het kon ook niet anders, nieuwe klepzittingen en kleppen geslepen, en gerodeerd. Ik heb echt niet alles zomaar ineen geflanst hoor, deze revisie was goed gepland, alleen slechte wil van de motor zelf... :D

Het vreemde vind ik gewoon, mijn maat heeft net dezelfde gereviseerd, ook nieuwe zuigerveren, en dezelfde zuigerbussen
als diegene die ik gekocht heb. Hij heeft er hooguit paar uurtjes mee gereden, zover het inrijden. Vorige winter die
tractor stond al paar maand stil, batterij erop, en van de eerste toer in gang! en dit zonder inrijden. En dat is elke keer zo...
Ik weet wel, de mijne is ook niet zo super ingereden, heb hem in het begin zoveel mogelijk laten trekken, in deftige vitesse
over het maisland gereden, uren aan een stuk. Heb hier niet direct een waterrem staan of iets anders degelijk, waaraan ik
hem kan inrijden. Ik denk dat er maar zeer weinig oldtimers zijn die worden ingereden zoals het zou moeten..
Zoals Guido zegt, het is voor mij zeer moeilijk iets te vinden waaraan ik hem lange uren kan laten trekken. Maar ik
moet wel zeggen, ik rijd er niet mee zoals opa vroeger deed. Ik laat hem goed doortrekken, geen uren stationair onbelast
staan draaien enzo. Het is tenslotte maar 18pk, die mag al genoeg werken om hem goed vooruit te krijgen op baan.


Carl, moest ik nu zoveel compressie verliezen langs de zuigerveren, zou ik dit toch wel merken aan de carterontluchting??
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Carl »

Ja Tim, ik weet, je heb je best gedaan (ik had ook niet anders van je verwacht) en het zal wellicht niet aan u liggen. Zoals je zegt, de motor wil niet echt mee, en dat heb je nu eenmaal met oude (maar ook met nieuwe) motoren.
Wat je relatief gemakkelijk kan vergelijken met je collega is inderdaad de compressie. Je zegt daarbij dat die andere motor nog maar een paar uren gedraaid heeft. Daar zit al het eerste zeer groot verschil. Uw segmenten zijn zich aan het zetten naar uw zuiger toe en naar de chemisen (ook nog in rodage), die van die andere moeten er nog aan beginnen.
Hoe zit het met de slijtage van de zuigers; ze mogen dan wel binnen de normen liggen, maar of ze juist tegen de maximum spelingsgrens liggen dan wel aan de minimum kant, dat maakt een groot verschil, en de staat van de zuigers wordt nogal dikwijls onderschat. Wat is de speling van de segmenten op en neer in de uitsparingen in de zuiger.
Voorts, hoe zit het met het inspuitmoment (wat eigenlijk een zeer slechte term is). Een graad later maakt veel uit in het starten. Bovendien, hoe correct is dat 'moment' nog. Een brandstofpomp die al wat versleten is heeft - vooral bij zeer lage toeren, zoals tijdens het starten - last van intern verlies, zodat het 'moment' eerder een prostaat piske is, slecht verstoven met verstuivers die daarbij eigenlijk niet goed weten of ze nu wel moeten open gaan of niet.
Verlaag eens de verstuiverdruk met een 10-15 bar, en kijk wat dat geeft. :idea:

Stel, en dat is zeer goed mogelijk, dat de motor van uw collega 1 of 2 pk meer heeft, dan betekent dat ook dat hij tijdens het starten (vollastdebiet) iets meer mazout krijgt, en bijgevolg ook beter gaat starten.

Misschien staat zijn klepspeling wat groter? Dat resulteert in een iets hogere compressie, omdat de klep een fractie vroeger gesloten is.

Wat is de snelheid van je demarreur en die van die andere.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Tim »

Hallo Carl,

Over het inspuitmoment, dat heb ik eerst ingesteld op de oude manier, met zo'n gebogen leidingske op de pomp
gevezen en het drukklepje eruit gehaald. Dan hem op tijd gesteld (dat de straal stopt als hij op zn voorinspuitingspunt staat)

Hij bleef maar vuil roken als hij draaide, ik dacht hij zal misschien nog niet echt goed staan. Dan hebben we hem
in de garage afgesteld met zo'n flitslamp, en een sensortje op de injectorleiding. Daarmee konden we hem nog beter
op punt zetten, dus inspuitmoment nog wat aangepast, beter kon hij niet staan. Nog steeds slecht starten, en vuile rook...
Mn maat met zijn MAN zei dan ook van ja, misschien heeft hij wat te weinig mazout.
Heb dan ook het debiet aangepast, wat bijgevezen. Niks van verschil merkbaar, misschien een klein beetje zwarte rook meer bij het optrekken. Mijn klepspeling staat geregeld op de originele waarde, en die van mijn kennis ook.

Heb dan nog vanalles geprobeerd maar niks hielp, verstuiverdruk hoger gezet, lager gezet, meer debiet brandstofpomp,
inspuittijdstip vroeger, dan weer later, nooit wou hij goed starten. Mazoutpomp is dan binnengeweest bij Vandenabeele
bosch dieselcenter in Ingelmunster, daar hebben ze de pomp nagekeken, en nieuwe drukklepjes gemonteerd. Hierdoor draaide
hij teminste deftig op twee cilinders. Maar mn probleem was nog steeds niet opgelost.

Ik wil gewoon eerst maken dat ik terug een normale compressieruimte heb (0.87mm!)
Zo sluit ik één voor één alle mogelijke problemen uit. Ik heb er eigenlijk al niet veel meer over, zoveel al geprobeerd :D
Als het probleem dan nog niet opgelost is, doe ik alles terug open. Dan wordt alles grondig opgemeten
(lengte drijfstangen, hoogte zuigers, alle diameters van de zuigers,..) En dan ga ik op zoek naar andere zuigerveren.
Ik ben het eigenlijk wel al een beetje beu, er zit al veel geld in de motorrevisie, veel tijd, en veel tranen, en hij blijft lastig doen :D

Maar ik heb nog één iets om mij aan te troosten. Eens hij draait is het een beste motor, hij draait zeer mooi,
trekt zeer goed voor een 18pk tweecil, en start van de eerste slag als hij nog wat warm heeft.
Eigenlijk ongeloofelijk wat je allemaal kan doen, met maar 18pk aan boord!

Wat vind je van mijn carterdruk redenering, je hebt er nog niet op geantwoord?

groeten, Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Joint de culasse maken

Bericht door SFVke »

Hallo,

Bij mijn Deutz heb ik het ook voorgehad dat ie lui was, hij is er door gekomen door de Hanomag overal mee te trekken (berg op berg af en off road), de nieuwe eigenaar is nu heel gelukkig. De Güldner heeft eerst 2 uur moeten proefdraaien op 1100 tr, daarna alle bouten nagetrokken en klepspeling gecontroleerd nu mag hij trekken wat hij aankan.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Carl »

Wat je carterontluchting betreft, ik heb daar niet echt een idee van. Ik kan niet zeggen of je 4-5 bar drukverlies ziet via de carterontluchting. Ik weet niet wat het toerental is waarbij je de compressie meet, maar 5 bar drukverlies à bv 200 RPM betekent niet dat je ook diezelfde 5 bar hebt op ralenti, laat staan op volle toeren, want alles gaat dan zoveel vlugger, en er is geen tijd om veel lucht te verliezen.
Ten tweede: als de motor draait, dan is er niet alleen compressie-verlies, maar ook verlies van druk na de ontbranding (die druk is dan behoorlijk wat hoger dan tijdens de compressie), en dat verlies komt ook uit de carterontluchting.
Bovendien hebben we hier te doen met een kleine motor, dus relatief weinig lucht in omloop. Er komt dan ook relatief weinig lucht uit de carter, ook al zou het verlies groot zijn. Ik heb niets anders dan 4-cilinders, maar ik kan mij voorstellen dat er bij een 2-cilinder al relatief behoorlijk wat verlies moet zijn eer je het ziet of voelt.
Tim, trek u dat niet zo hard aan; hij draait toch goed, en het is een pracht van een traktor!
Ik rij met een Super BWD-6, en ook met een B-450, beide met een IH-motor van Engelse makelij. Super goede motoren, maar starten... dat is een ander paar mouwen! Pas op, ze starten relatief goed hoor, zelfs al zijn ze versleten, maar ze hebben een vreselijk ochtendhumeur: rateren, roken, spugen, kletsen en buissen dat het niet om aan te zien is. Eenmaal dat ze draaien, dan doen ze dat als een horloge.
Misschien zijn er onder jullie die ooit de DVD gezien hebben over IH in Doncaster, GB. Wel daar wordt een heel hoofdstuk aan gewijd aan die typische startperikelen van die Engelse motoren.
Je moet je er maar bij neerleggen; iedere keer dat ik hem 's morgens in gang steek zie ik er met belangstelling naar uit hoe hij dit keer zijn slecht humeur zal ten toon spreiden, en hoe lang het zal duren eer hij het opgeeft.
Ik heb mijn eigen trekker gekend toen hij helemaal versleten was (ALLE segmenten opgegeten, zuigers deels uitgebrand, chemisen zéker een milimeter uitversleten, wel, hij spoog en rookte toen evenveel als nu, aléén nu start hij wel bij vorst, toen niet meer als het geen 20° buiten was.

Je ziet hem hier, een paar jaar geleden in Bonne Espérence, en eerlijk gezegd in zijn betere doen. Hij had waarschijnlijk mijn vrouw gezien met de camera, en heeft voor die keer zijn uiterste best gedaan om een niet al te belabberd beeld te geven. http://nl.tinypic.com/r/2uylwnp/3

De B-450 kan nog méér spel maken, maar die motor is ook nog nooit gerestaureerd geweest.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Joint de culasse maken

Bericht door guido »

Tim, is de starter in topconditie? iets rapper draaien maakt een groot verschil,ik spreek van ondervinding.
Op mijn Bielarus heb ik een 24volt starter gezet (starter maakt veel meer toeren motor is nu direkt weg zonder voorverwarmen)
Mijn David Brown 990 starte ook moeilijk (luie startmotor),normaal batterij van 110 A,ik heb de batterij vervangen door een
droge rode optima batterij met veel start amperes, de starter is nu veel agressiever en start nu goed.
Voor sommige traktoren die moeilijk starten zijn er snelstarters op de markt vb international 1055
Als je die optima batterij 12v wil proberen mag je ze eens komen halen,ik woon maar een 4tal km van uw school.
gsm 0476 483810 groeten guido
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Joint de culasse maken

Bericht door Tim »

Ik heb al zo vaak gezegd van ik leg er mij bij neer, maar toch heb ik hem ondertussen al twee keer
opnieuw opengedaan. De culasse afnemen kan ik intussen al met mijn ogen toe :D
Voorlopig leg ik mij er bij neer, ik ga eerst voortdoen met de revisie van mijn Super 50.
Deze zal dan ook perfect moeten zijn, en ik geef niet op voor dat hij van de eerste toer start!
Maarja bij de zetor is het veel gemakkelijker, nieuwe motoronderdelen zijn met bergen te verkrijgen...
Als de super 50 draait en rijdt, heb ik een goede vervanger, en doe ik weer voort aan de MAN.
Want ik moet nog altijd hem eens doormidden doen, en vliegwiel eraf voor nieuwe krukaskeerring, die blijft lekken..

Toen de MAN hier toekwam en hij voor de eerste keer draaide, zag je ook wel redelijk wat carterdruk,
er waren namelijk twee zuigerveren gebroken..
Ik ga misschien nog eens zo'n lektest uitvoeren met een echte meter, die de lekkage in % weergeeft, dat geeft al meer duidelijkheid. Kheb hier al veeeel mensen over de vloer gehad, die dachten de oplossing te weten. Allemaal met goeie bedoelingen en mogelijke theorieen.
De enige nuttige dingen die ik nu weet:
-door de meting met de tindraad blijkt dat mn verbrandingsruimte te groot is
-ofwel ligt het aan slechte zuigerveren, in combinatie met slechte zuigers.

Jou IH pruttelt inderdaad nogal als hij start, maar hij is wel direct weg. Hij klinkt en rookt wel een beetje
zoals mijn zetor die op drie vd vier cilinders draait, maar ik zie wel naar het einde van het filmpje dat de rook weg is :D

Guido, wat je daar aanhaalt van die batterij en starter is ook een goed punt, en heb ik ook al veel over nagedacht.
Mijn starter was wat traag, bleek dat die verbrandt was. Die heb ik dan ook eerst laten vernieuwen.
Dan dacht ik ook, ik moet gewoon een grote batterij proberen, ipv de standaard voorgeschreven.
Heb dan een zo groot mogelijke batterij gaan halen in de garage, met veel start amperes, maar hier ook weeral
géén verschil merkbaar. Ik heb ook al eens gehoord dat ze een 9V anker erin plaatsen, dat de startmotor dan
een stuk sneller werkt. Hier moet ik misschien eens naar opzoek gaan, maar ik denk dat dit niet de oorzaak
mag zijn van mijn probleem, want stationair rookt hij steeds vuil grijs, en stinkt naar onverbrandde mazout.
Ik ben ervan overtuigd dat hij met de juiste compressie, direct op gang is, zonder veranderingen aan de starter.

mvg, Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Joint de culasse maken

Bericht door SFVke »

Dag iedereen,

Ik kan me vinden met de mening van Carl. Ieder merk heeft zo zijn voor en nadelen. Güldner heeft motoren die graag lekken maar beresterke boiten, Deutz heeft goede motoren maar slechte boiten, van Hanomag ga je geen snelheidsrecord breken en van SFV mag je niet gehaast zijn om te starten :lol: . Er zijn zo van die dingen waar je aan bezig kunt blijven, het zijn tenslotte oude tractoren met oude kuren.
@Guido: welk type van Bielarus heeft u?

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Plaats reactie