David Brown Selectamatic 990 - lager krukas vervangen

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

Plaats reactie
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

David Brown Selectamatic 990 - lager krukas vervangen

Bericht door D.B.990 »

Ik zou de lager van de krukas (waar de aandrijving van de v-riem zich bevindt) moeten vangen van mijn David Brown Selectamatic 990, gezien hij aldaar een olielekje heeft.

Wie kan mij enige goede raad geven hoe ik dit best aanpak? Iemand ervaring hiermee? Heeft eventueel iemand een werkplaatsboek van een dergelijke tractor waarin dit werk beschreven staat?

Ik kan natuurlijk naar de garage gaan, maar dan kost dit echt veel geld. En het is niet echt de bedoeling dat mijn hobby zoveel geld kost. Bovendien werk ik graag zelf aan de tractor.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: David Brown Selectamatic 990 - lager krukas vervangen

Bericht door Carl »

Ik ken onvoldoende DB, maar je zal niet het lager moeten vervangen, maar wel de dichting (keerring?).
Ik vermoed dat je radiator, waterpomp en poulie zal moeten verwijderen, daarna het distributiedeksel, en daarin de keerring vervangen.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: David Brown Selectamatic 990 - lager krukas vervangen

Bericht door D.B.990 »

Bedankt voor je antwoord, Carl. Ik bedoelde inderdaad de keerring en niet de lager. Is er misschien iemand die een handleiding heeft van DB die hierover meer beschrijft?
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: David Brown Selectamatic 990 - lager krukas vervangen

Bericht door guido »

Dat staat niet in de handeiding,wel de afstellingen van koppeling, inspuitpomp,hefinrichting, opspannen cilinderkop, onderhoud enz
Ik heb reeds verschillende malen die dichting vervangen van mijn DB 's.
Ik laat eerst het koelwater uit de radiator (kraantje onderaan),dan radiator afnemen,Vriem verwijderen,moer van de riemschijf los maken ,dan riemschijf afnemen.
Ik haal de dichting uit met een geslepen oude schroevendraaier en een kleine hamer,dat is minder werk dan het distributiedeksel afnemen.Die dichtingen zijn in de handel te vinden(waar ze lagers verkopen en waar ze engelse maten hebben). De nieuwe dichting er recht in kloppen met een ring of bus,dan vet aan de binnenkant doen dat dichting niet beschadigt word bij het monteren van de riemschijf.
Als de waterpomp moet vervangen worden is het de moment terwijl de radiator er af is(pas op er zijn 2 types waterpompen)
veel succes Guido
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: David Brown Selectamatic 990 - lager krukas vervangen

Bericht door D.B.990 »

Dit is de info die ik zocht, Guido. Je bent duidelijk een kenner. Bedankt!

Het strafste is dat ik de waterpomp juist heb vervangen. Ik heb deze gehaald bij Wintmolders in Sint-Truiden. Eigenlijk was het een ruilpomp waar ik 90 euro voor betaalde. De pomp zal wellicht binnen vernieuwd zijn.

En als klap op de vuurpijl heb ik ook zopas de radiator vernieuwd. Daar hebben ze een nieuw net ingezet, omdat hij lekte, en ik hem niet dicht kreeg met ‘een potje’. Daar heb ik 326 euro voor betaald.

Zijn dat zowat de gangbare prijzen?
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: David Brown Selectamatic 990 - lager krukas vervangen

Bericht door Carl »

Leuk om te horen dat de dichting er langs buiten uit kan, en het distributiedeksel er dus niet af moet; bij International kan dat niet, omdat er een boord zit die dat verhindert.
Als truk om de dichting eruit te halen, heb ik onlangs gehoord (nog niet zelf gedaan) dat je 2 à 3 kleine gaatjes moet boren in de dichting, en er vervolgens parkerschroeven moet indraaien. Daarna kan je de dichting eruit halen met een goede tang of met een vise-grip. Dat lijkt zeer goed te werken wanneer de dichting voorzien is van een ijzeren behuizing.
Hopelijk is de krukas niet te veel ingeslepen ter hoogte van de dichting, maar gezien de weinige uren zal dat nog wel niet zo zijn.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: David Brown Selectamatic 990 - lager krukas vervangen

Bericht door guido »

Bij David brown zit de dichting op het verlengstuk van de riemschijf,je kan de dichting minder diep steken dat het naast de gleuf is.
Misschien kan je de gleuf in riemschijf oplassen en afdraaien ik weet niet of dat gaat op gietijzer??
Carl ik zal uw trukje zeker eens proberen.
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: David Brown Selectamatic 990 - lager krukas vervangen

Bericht door D.B.990 »

Dag Guido, je bericht van 29 juni heb ik goed begrepen maar dat van 30 juni niet... (oplasen, afdraaien,...). Is het vervangen van de dichting dan toch niet zo eenvoudig?
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: David Brown Selectamatic 990 - lager krukas vervangen

Bericht door guido »

Het eventueel oplassen is om de gleuf weg te werken dat de dichting geslepen heeft.
Bij uw traktor met 6000uur zal die niet zo diep zijn,je kan de dichting iets minder diep kloppen dat hij niet in de gleuf moet afdichten.
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: David Brown Selectamatic 990 - lager krukas vervangen

Bericht door D.B.990 »

Nu heb ik het begrepen, bedankt Guido!
Plaats reactie