David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door D.B.990 »

Dit kan ik bijna zo niet laten. Want wanneer ik gas geef is het tikkend geluid luider dan het geluid van de motor. Er is dus duidelijk iets aan de hand. En ik wil dit graag nu nazien en herstellen alvorens nog meer schade te veroorzaken. Dus vandaar ook mijn vragen hier op dit forum.
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door D.B.990 »

Intussen is die persoon bij mij geweest om te luisteren naar het tikkend geluid. Hij denkt dat de tandwielen van de distributie aan vervanging toe zijn. Hij kent hier echter niet de prijs van. Heeft iemand enig idee wat die tandwielen kunnen ksoten en waar ik ze kan vinden? Dus het kan nog allemaal goed meevallen...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door Tim »

Kan je nergens een of andere tweedehands motor vinden die je kan gebruiken voor onderdelen?
Maar best eerst eens de distributiekast opendoen en eens kijken als het probleem wel degelijk daar zit..
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door Carl »

Tandwielen van de distributie gaan normaal gezien niet kapot; het zou de eerste keer zijn dat ik dit hoor.
Kijk eens naar de lagering van de waterpomp, als je vermoedt dat het van vooraan komt.
=> Kijk ook goed naar de kardan van de oliepomp voor de hydrauliek: die rammelen geregeld kapot !!! (Meestal gaat dat lawaai weg of verandert de klank wanneer je de hydrauliek belast.)

Ik weet niet of er in een David Brown van die balans-assen zitten (ergens onderaan onder de krukas, meestal in het midden van de motor, en enkel bij 4-cilinder motoren).
Dat zijn 2 tandwielen met excentrisch een vrij grote massa, en ze draaien 2 keer zo vlug als de motor. De ene draait steeds tegengesteld aan de andere. Deze durven bij verschillende merken wel eens stuk draaien, en dat kan behoorlijk veel lawaai maken, en later veel schade als lagers en/of tandwielen kapot draaien, en het ijzergruis in de motorolie terecht komt.
Ik weet niet of er een demper op de motorpoulie zit (Ik ken DB niet in detail), maar als die los komt maakt dit ook veel lawaai. Een viercilinder heeft vrijwel nooit zo'n demper, maar wie weet, zit er bij u wel een op.

Banale vraag: zitten er geen bladen los van de ventilator; ik heb dit ooit gehad...

Terwijl we het toch al hadden over je hydrauliekpomp, krijgt die wel genoeg olie, zit er een vervuilde filter in de aanzuig, is de olie niet te dik?... Een oliepomp die niet aan genoeg olie geraakt, begint te caviteren, en dat maakt ook veel lawaai.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door guido »

Die balans assen zitten daar niet op,de hydauliek pomp zit in de achterbrug en wordt aangedreven met een tandwiel op de as van de aftakas(als je ontkoppeld werkt de lift niet)
De ventilator is plastiek,bladen kunnen niet los komen,maar kan wel haperen.
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door D.B.990 »

Beste mensen alvast bedankt om zo met mij mee te denken wat er toch aan de hand kan zijn.

Gisteren had ik een man hier die altijd dealer geweest is van David Brown, en reeds meer dan 40 jaar aan tractoren werkt.

Welnu, van hem kwam het idee dat er mogelijk een probleem is met de tandwielen van de distributie. Hij vertelde mij ook dat inderdaad deze tandwielen nooit stuk gaan, maar mijn type David Brown 990 (bruin met witte motorkap) zou daar wel onderhevig aan zijn. De latere types (rood met witte motorkap) niet zo zeer, gezien deze uit een ander soort materiaal werden vervaardigd.

Vandaag werd mij aangeraden een stok te nemen waar ik mijn oor kan tegen leggen om alzo beter te kunnen luisteren vanwaar het scherp tikkend geluid vandaan komt. En inderdaad, wanneer ik de stok tegen de distributiekas houd is het geluid duidelijk hoorbaar terwijl ik de stok tegen de motor houd is het geluid veel minder goed hoorbaar.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: David Brown 990 maakt scherp tikkend geluid

Bericht door Tim »

Er is maar een manier om erachter te komen, en dat is die distributiekast open te maken
en alles te controleren.. anders kan je blijven gissen naar wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Een voor een dingen loshalen en controleren als er speling op zit of niet.
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Plaats reactie