cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

Plaats reactie
D.B.990
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:53

cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?

Bericht door D.B.990 »

Beste mensen,

Mag ik nog even jullie deskundige hulp?

Ik ben bezeig met revisie David Brown 990.

De tractor rookte wit/blauw (soms veel blauw) en had onderdruk, zelfs wanneer ik met mijn hand boven de olievuldop kwam hing mijn hand vol oliespatten.

Nu ik de cilinderbussen bekijk zien die er eigenlijk niet zo slecht uit, evenenals de zuigers en zuigerveren.

Maar toch rookte de tractor blauw en had hij onderdruk en spatte hij zelfs olie langs de olievudop.

Nu is mijn vraag wat ik moet doen : cilinderbussen (eigenlijk liners want de bussen zitten bij een DB 990 vast), zuigers en zuigerveren vervangen of niet.

In elk geval : ik zou de motor binnen 1000 uur niet opnieuw willen open doen.

En volgens mij moet er toch iets fout zijn met ofwel de bussen, ofwel de zuigers ofwel de zuigerveren.

Ik heb op internet pakketten gezien en daar zitten liners in. Iemand ervaring daarmee? Liners moet je in de bussen schuiven?

Alvast bedankt voor jullie deskundige uitleg.
stefaan1983
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2009, 18:47

Re: cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?

Bericht door stefaan1983 »

hallo,

veel druk in de karterpan= ergens lek
Begin eerst een met een compressietest; zowel een droge als natte test
die zal je veel zeggen over de staat van de zuigers en de ringen.

daarna kan je kijken of er geen lekken scheuren barsten in de cilinderkop zitten waar veel druk door komt

liners voor de DB zijn nieuwe bussen de oude moeten er dus eerst uit!
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?

Bericht door guido »

Hallo,

Heeft er iemand ervaringen met die goedkope compressiemeters van ongeveer 50€ dat je kan bestellen op internet?
Zijn ze te vertrouwen?

mvg Guido
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?

Bericht door Tim »

Ik denk dat compressie meten dat je daar niet te veel mag naar kijken naar de aangegeven waarde.
Het belangerijkste is als je verschil merkt tussen sommige cilinders.
Ik heb ooit eens de compressie proberen meten van de MAN en met de ene meter kwam ik een heel
andere waarde uit dan met de andere.
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?

Bericht door Carl »

Ik ben ook die mening toegedaan, Tim. Vooreerst hangt de waarde van de compressie al voor een zeer groot deel af van het toerental van de demareur. Ik zou er in ieder geval niet al te veel geld aan uit geven; het bijzonderste lijkt mij dat hij opschrijft of dat in ieder geval de naald blijft staan op wat er gemeten is geweest, en niet onmiddellijk terug naar 0 keert zoals een gewone manometer.
Voorts is het ook belangrijk dat je de juiste koppelstukken hebt om te kunnen aansluiten op het bougie- of het verstuivergat.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie