Type nr bij Deutz

Zoals velen aan den lijve ondervinden, is het niet altijd evident om aan de juiste documentatie te geraken bij de restauratie van onze oldies. Plaats hier uw scans of foto's van oude documenten die een ander van nut kunnen zijn, of schrijf hier uw eigen werkplaatshandleiding.

Moderator: Carl

Plaats reactie
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Type nr bij Deutz

Bericht door Deutz »

Voor de mensen die zich afvroegen hoe men aan de types komt bij Deutz:
F3L712
F: Fahrzeug bij stationaire motor is dit A
3: aantal cinlinders
L: Luftgekült bij vloeistofkoeling is dit M
7: motor serie
12: slag in centimeter
Staat er een D aan het einde van de combinatie dan is dit Directe inspuiting, staat er een B aan het begin van de combinatie dan heeft de motor een Turbo.

F2L612/5 = Tractor
F2L612 = motor
Bij de F1L514/50 = bouwjaar 1950
Bij de F1L514/51 = bouwjaar 1951
Bij de het uitvoeringsnummer op het typeplaatje vind men soms volgende letters terug en hebben de volgende betekenis:
I: Normalrad (enkel bij F2L514/53 en F2L514/3 gebruikt)
II: Hochrad (enkel bij F2L514/53 en F2L514/3 gebruikt)
1: Met hydrauliek (enkel bij D15 gebruikt)
A: Allrad
B: Dual Split versnellingsbak
C: Comfortkabine
D: Duo-aftakas (540/750 en 1000tr/min)
E: Export-versie
F: Freitrieb, Kupplungspedal mit 2 Stufen für Fahr und Zapfwellenkupplung
G: Getriebebremse
H: Hochrad
L: Leichtschaltung, gesynchroniseerde versnellingsbak
M: Deutz powermatic (powershift)
N: Normalrad
O: Ohne Diff- Sperre
P: Plantagenschlepper (smalspoor)
Q: Quadrosplit
R: Reversiergetriebe (DX 230)
S: Snell (25-30km/h uitvoering)
T: Teleskopasche
U: Universal rad bij 05-serie bij 06-serie onafhankelijke aftakas
V: Vierfach-Zapfwelle
W: Wassergesch. Bremse

Deze manier van werken heeft Deutz gebruikt tot 1995, deze letters slaan niet op het type aanduiding die op de motorkap staat, zo staat op de capeau D25 maar op het plaatje F2L612/6, D25 D25.1 of D25.2
Hopelijk hebben julie er iets aan en eventuele opmerkingen zijn altijd welkom,

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Type nr bij Deutz

Bericht door Tim »

Bedankt voor deze uitleg,
da kan altijd wel eens van pas komen hé.
Nu moeten de mensen alleen nog de weg vinden naar hier om dit te zien :)
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Type nr bij Deutz

Bericht door Deutz »

Tis graag gedaan, als ik nog zulke dingen te weten kom ga ik het zeker proberen te plaatsen,

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Type nr bij Deutz

Bericht door Carl »

Dank je wel, Deutz, voor de degelijke uitleg.
Zo'n zaken mogen wel eens wat meer op het forum komen, want ze kunnen voor iedereen nuttig zijn.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Type nr bij Deutz

Bericht door stompkopfan »

is er zo niets bij guldner ook met de s maar op de capeau?
MVG JEROEN
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Type nr bij Deutz

Bericht door SFVke »

Dag Jeroen,

Bij Güldner bestaat er ook zo iets:
G: G-serie
S: snelgang
W: Weinbau (smalspoor)
A: Allrad

De cijfers geven het aantal pk aan en soms waren er combinaties zoals een G40 AS: 40 pk met voortractie en snelgang.
Als optie kon men ook een kruipgroep, cardan vooraan en cardan achteraan met 2 snelheden krijgen.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Plaats reactie