Hanomag brilliant

Zoals velen aan den lijve ondervinden, is het niet altijd evident om aan de juiste documentatie te geraken bij de restauratie van onze oldies. Plaats hier uw scans of foto's van oude documenten die een ander van nut kunnen zijn, of schrijf hier uw eigen werkplaatshandleiding.

Moderator: Carl

Plaats reactie
Even
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2010, 16:36

Hanomag brilliant

Bericht door Even »

Hallo,

Ik sta op het punt om een Hanomag brilliant te kopen van iemand in Nederland.
Daar blijken ze zonder nummerplaat of iets te rijden, dus is dat voertuig volledig legaal op de straat zonder enig kenteken.

Na wat informeren lijkt dit in België niet mogelijk...

Die persoon zegt geen papieren te hebben (vermits dit in Nederland ook niet nodig is, zegt hij) en beschikt het voertuig enkel over een aantal nummers op de motorkap.

Ik ben een complete leek in al deze zaken, vandaar enkele vragen:

Is het mogelijk om dit voertuig makkelijk op eigen naam te zetten?
En is het haalbaar om redelijk snel aan papieren/nummerplaat te geraken? Of is dit een onbegonnen zaak?
In welke termijn kan dit geregeld worden?

Alvast bedankt !

Met vriendelijke groeten,
Even.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Hanomag brilliant

Bericht door Carl »

Ik ken niet veel van de Nederlandse wetgeving ter zake, maar die tractor MOET papieren hebben als hij ooit reglementaire in gebruik is geweest. Nederlandse tractoren hebben volgens mij ook nummerplaten, en bijhorende papieren. Dus wat die nederlander beweert is niet juist.
Wat zeggen ze ook weer van nederlanders? "Als hij je niet bij de bok zet, dan is het omdat hij het vergeten is." (of toch zoiets in die aard). Ik denk dat dit weer een staaltje is van die waarheid.

Het wordt een zware klus zonder die papieren, zoniet haast onbegonnen werk. Je kan het eventueel proberen bij de Belgische douane, en hem daar laten invoeren, maar dan zonder papieren. Het is het vragen waard, maar veel hoop kan ik je niet geven. Ga in ieder geval naar de douane vóór je naar schouwing en DIV trekt, want dan is het zéker allemaal om zeep.
Zorg dat je chassis- en motornummer hebt, het exacte type en alle mogelijke gegevens van de vorige ECHTE eigenaar en een factuur (die je nog niet betaald, en ook niet betaald zonder dat de papieren er zijn; je laat dit vermelden op je voorlopige factuur).

Betaal in ieder geval en onder GEEN ENKELE voorwaarde ook maar één cent aan die nederlander vóór je je papieren hebt, tenzij de prijs van het oud ijzer, want meer is hij niet waard, tenzij er waardevolle stukken zouden opzitten die je elders kan gebruiken.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hanomag brilliant

Bericht door Allis-Chalmerske »

Die nederlander heeft wel gelijk. In Nederland rijden ze zonder nummerplaten of papieren. Ze verzekeren de tractoren daar gewoon op het chassisnummer. Enkel de nederlanders die op de grens wonen hebben nummerplaten die altijd de letters 'GV' erop hebben staan van Grens Verkeer. Maar je zou die hanomag niet mogen kopen zonder papieren want als je hem dan hier wil inschrijven zeggen ze dat je eerst naar de invoerder moet gaan voor papieren aan te vragen, maar die bestaat niet meer.

Dit hebben wij een aantal jaren geleden aan de hand gehad met een Massey Ferguson 35 waar ook geen papieren meer bij waren en het was ook een nederlandse tractor. Dus zijn we naar de douane geweest maar die zeiden ons dat dat niet ging, dus zijn we toen naar de invoerder geweest en daar hebben ze ons ook niet verder geholpen (van MF bestaat dan nog een invoerder) en we hebben nooit papieren kunnen krijgen voor deze tractor. En toch zijn er mensen die het soms lukt om papieren te krijgen.

Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar het gaat heel lang duren en het zal zeker niet makkelijk zijn.
Allis-Chalmers FD3 '63
schlepper
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:11
Locatie: Deinze

Re: Hanomag brilliant

Bericht door schlepper »

Dag Even
Over welk type BRILANT gaat het hier dat je zou aankopen in Nederland ?
Groeten,
Stefaan.
Plaats reactie