Belgische papieren...

Zoals velen aan den lijve ondervinden, is het niet altijd evident om aan de juiste documentatie te geraken bij de restauratie van onze oldies. Plaats hier uw scans of foto's van oude documenten die een ander van nut kunnen zijn, of schrijf hier uw eigen werkplaatshandleiding.

Moderator: Carl

Skure/Güldner
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2009, 20:44

Belgische papieren...

Bericht door Skure/Güldner »

Hey,

ik ben een verzamelaar van Güldner tractoren... en ben op een type gevallen die nog niet aanwezig is, in mijn collectie...
Het probleem is nu: deze trekker heeft franse papieren en staat nu in henegouwen...

Wat moet ik doen om deze zonder veel moeite op belgische papieren te doen rijden...
Sommigen zeiden " een klein factuurken van maken en dan na douane"
andere van " die trekker moet helemaal terug naar frankrijk"...enz...

Het is nochtans een mooi stuk!!

Pieter
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Belgische papieren...

Bericht door Carl »

Enfin, ik ben het niet zo heel zeker, maar volgens mij moet je inderdaad een 'factuurken' maken waarbij de Franse eigenaar bevestigt dat hij die trekker aan u verkocht heeft voor een bepaald bedrag. (Oppassen met de BTW, want bij uitvoer wordt, denk ik, geen BTW verrekend)
Daarna moet je naar de douane om 'hem in te voeren'. Men zal je daar een document geven, N° 705 geloof ik, waarmee je daarna naar de schouwing kan om hem in te schrijven als oltimer, eventueel als gewone landbouwtrekker.
Als je alle papieren vanuit Frankrijk hebt, zéker de 'carte grise', moet dat volgens mij niet al te veel problemen opleveren, zeker niet als de trekker in België een PVA-nummer heeft. Het zou wel kunnen dat je de Belgische invoerder moet kontakteren op zo'n PVA etiket te krijgen.

Je moet anders maar eens je licht opsteken bij de Belgsiche Federatie voor Oude Voertuigen:
http://www.bfov.be/
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: Belgische papieren...

Bericht door oldtimerke »

Volledig eens met de procedure die Carl voorschrijft, je moet enkel de Franse papieren hebben. Ga bij de douane met een roze formulier, een kopie van de factuur,een kopie van voor-en achterzijde van je identiteitskaart, en ze maken je formulier klaar met een 705. Voor je met je tractor naar de keuring gaat, best eerst even binnenspringen voor de zogenaamde administratieve keuring (in heel wat stations wordt dit terzelfdertijd als de technische keuring gedaan). Op de keuring neem je een gevarendriehoek mee, zorg je dat er geen speling op het stuurhuis zit, weet je waar het chassisnummer en het identificatieplaatje van je tractor staan, en zorg je dat je tractor degelijk remt. Daarna ga je eerst naar je verzekeringsmakelaar (indien je tractor verzekerd is via onze club, bel je naar Paul Decock op het nummer 0496/236604) en laat je je roze formulier afstempelen, zodat je kan bewijzen dat je verzekerd bent. Dan kun je naar de DIV, maar niet voordat je een formulier oldtimerverklaring ingevuld hebt, waarbij je verklaart dat je enkel naar manifestaties en na zonsopgang en voor zonsondergang met je oldtimer zult rijden. Bij de DIV krijg je normaal gezien onmiddellijk een plaat, je kan je roze formulier en je oldtimerverklaring alsook je originele 'carte grise' ook opsturen naar DIV, 1040 Brussel.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Belgische papieren...

Bericht door simar »

Hallo

Als extra aanvulling op het hierboven vermelde zie OTC clubboekjes:
Maart 2004 blz 25
December 2006 blz 26

Etienne.
schlepper
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:11
Locatie: Deinze

Re: Belgische papieren...

Bericht door schlepper »

hallo Pieter
over welk type Guldner gaat het hier ?
het is maar dat ik een boek heb met alle gegevens van elk type Guldner en de motor er in
als u dat wenst kan ik dat scannen en via mail doorsturen.
groetjes.
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Belgische papieren...

Bericht door Fergieman »

Hallo
Ik heb enkele jaren terug een Ferguson TEF gekocht aan een persoon in Belgie. Die persoon had die trekker gekocht in Frankrijk zonder papieren. Als ik hem kocht kreeg ik een roze formulier (705)
op naam van de verkoper zonder factuur. Kan ik die trekker in geschreven krijgen in Belgie.
Weet daar iemand raad mee.
Groeten
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Belgische papieren...

Bericht door Carl »

Als die trekker nooit is ingeschreven geweest in België, wordt het een beduidend moeilijkere zaak.
Je moet, net zoals Skure/Güldner, in ieder geval via de douane passeren, en daar zal het voor een groot deel afhangen van hún medewerking of je al dan niet verder geraakt.
Probeer alvast die origineel franse eigenaar (of zijn erfgenamen) op te sporen, en maak een factuur op zijn naam waardoor je bevestigt dat je hem gekocht hebt. Vermeld alvast op die factuur het motor- en/of chassinummer, alsook dat er geen papieren bij zijn. Indien mogelijk - héél belangrijk - probeer de originele Franse nummerplaat te vermelden op die factuur (ze moet natuurlijk overeenstemmen met de eigenaar).
Je moet zoveel mogelijk gegevens trachten te krijgen waaruit moet blijken dat je die tractor "niet gestolen hebt", want dat is eigenlijk de kern van de zaak waarom men van langs om meer moeilijk begint te doen bij de aan- en verkoop van oldtimers. Dat geldt meestal niet zo heel veel voor oude trekkers, maar denk maar eens aan dure oude wagens of bromfietsen die gestolen en versmokkeld worden...
Dat roze formulier 705, is dat reeds ingevuld en afgestempeld door de douane. Indien ja, dan ben je al héél ver.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: Belgische papieren...

Bericht door oldtimerke »

Fergieman,

Ik denk dat het zaak is via AGCO France (dochterfiliaal van de AGCO-groep en invoerder van de MF-tractoren) een certificaat van oorsprong te pakken te krijgen. Dit certificaat vermeldt het land waar de tractor voor de eerste keer werd ingeschreven. In jouw geval zal dit hoogstwaarschijnlijk Frankrijk zijn. Dan kun je met dat formulier naar de keuring, en wordt een 705 ingevuld en ben je vertrokken.
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Belgische papieren...

Bericht door Fergieman »

Hallo Carl en oldtimervrienden
Het is eigenlijk een ingewikkelde situatie.
Ik heb die trekker gekocht aan een Belg A. Die persoon had die ook gekocht aan een belg B. Die Belg B had die gekocht in Frankrijk zonder papieren. Die belg B is de douane gepasseerd voor een roze formulier (Demande D' Immatriculation D' Un Vehicule). Dat document staat op naam van die belg B en is afgestempeld van de douane in Roeselare in het jaar 2001. Op dat roze formulier is een groen document geplakt met naam v/d trekker, chassnr, naam en adres v/d belg B en voertuig aangegeven zonder papieren + stempel v/d douane. Onderaan het formulier in vak W nogmaal een stempel v/d douane maar van een andere persoon afgestempeld.
Als ik nu een attest van oorsprong vraag via Matermaco en een willekeurige factuur zou maken.
Wie weet er iets beter.
Groeten Johan
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: Belgische papieren...

Bericht door oldtimerke »

Dit is inderdaad de beste oplossing, als je problemen hebt, dan steek ik mijn licht wel eens op bij collega-verkoopsinspecteur Hugo Vanhoucke.
Plaats reactie