Nieuwe nummerplaten

Zoals velen aan den lijve ondervinden, is het niet altijd evident om aan de juiste documentatie te geraken bij de restauratie van onze oldies. Plaats hier uw scans of foto's van oude documenten die een ander van nut kunnen zijn, of schrijf hier uw eigen werkplaatshandleiding.

Moderator: Carl

Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Nieuwe nummerplaten

Bericht door Fergieman »

Hallo,

Ik heb de bladzijde over de nieuwe nummerplaten eens gelezen en wat ik niet goe versta is "wat met de oldtimers". Artikel A het normale statuut, wa betekend dat.
Artikel B oldtimerstatuut, wa is het verschil tussen A en B. De eigenaars van deze voertuigen hebben een jaar tijd om een nieuwe nummerplaat aan te vragen.
Mijn oldtimer is landbouwtrekker gekeurd maar oldtimer verzekerd.
Wie kan daar een beetje meer duidelijkheid over geven.

Fergieman.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Nieuwe nummerplaten

Bericht door Allis-Chalmerske »

Je hebt de oldtimers die altijd al oldtimer geweest zijn en dus met een O-plaat rijden, voor hen veranderd er niets (dacht ik). En dan heb je nog de oldtimers die als oldtimer zijn ingeschreven maar zonder O-plaat rijden, deze hebben de tijd tot 15 november 2011 om opnieuw gekeurd of ingeschreven te worden. Deze krijgen dan ook een (nieuwe) O-plaat.

Er zou ook iets veranderd zijn met de beperkingen die je anders had met oldtimers, je zou nu meer mogen rijden ofzoiets wanneer het vroeger niet mocht?
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Nieuwe nummerplaten

Bericht door Tim »

Hallo,

De beperkingen zijn erg veel veranderd dacht ik, je gaat nu in het donker mogen rijden, alsook verder
rijden dan 25km van huis. De enige beperking die je nog hebt is dat je nog altijd geen werken voor derde mag
uitvoeren, en geen karren trekken als het niet is voor een manifestatie.

Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Nieuwe nummerplaten

Bericht door Fergieman »

Hoi,

Welke trekkers zijn dat dan, ingeschreven als oldtimer en zonder O plaat rijden. Ik dacht altijd dat je een oldtimertrekker op 2 manieren kunt laten keuren (inschrijven), ofwel als oldtimer en rij je met een O plaat ofwel vraag je een administratieve keuring aan en laat je hem keuren als landbouwtrekker (TL). Dus met andere woorden gaan al die oude trekkers die als landbouwtrekker gekeurd zijn een andere (O plaat) moeten aanvragen. Of is het niet juist, dan versta ik het niet goe.

Fergieman
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Nieuwe nummerplaten

Bericht door Allis-Chalmerske »

Je moet enkel je tractor opnieuw laten keuren als je hem als oldtimer verzekerd en gekeurd hebt, en nog geen O-plaat hebt(dus als je al een O-plaat hebt maakt het geen verschil). Voor de andere oude tractors die als "dagelijks gebruik" gekeurd zijn veranderd er niks (deze hebben dan ook een gewone nummerplaat), enkel de wetgeving rond oldtimer voertuigen die als oldtimer gekeurd en verzekerd zijn veranderd. Ze willen dus alle voertuigen die niet als dagelijks gebruik dienen met O-platen laten rijden. Sommige "oldtimers" zijn nog van voordat ze de O-platen hadden ingevoerd dus die moeten nu voor een O-plaat gaan.

Mijn pa zijn oldtimer fiat auto is ook ingeschreven als oldtimer, maar met een gewone nummerplaat maar de voorwaarde is dan dat hij jaarlijks naar de keuring gaat. daarom moet hij nu niet gaan voor een O-plaat. Of dit ook het geval is voor tractoren weet ik niet. Een landbouwvoertuig moet immers ook niet jaarlijks gekeurd worden.

Het zit ook allemaal heel ingewikkeld in mekaar hier in België vind ik.

mvg Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Nieuwe nummerplaten

Bericht door SFVke »

Hallo iedereen,

Het is inderdaad een soepje aan het worden, wel positief dat we in het donker gaan mogen rijden en verder mogen, kunnen we nog eens ergens blijven "plakken" ;) . Als ik het goed op heb mag je ook niet met een O plaat naar en van u werk rijden.
Nog aan iedereen een vrolijke Kerst en een gelukkig Nieuwjaar met veel restauratieplezier toegewenst.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Nieuwe nummerplaten

Bericht door Carl »

Ik zou maar niet al te luid roepen over de versoepelde regeling voor het gebruik van oldtimers. Volgens mij betreft het tot nutoe nog maar enkel een verzuchting van het BFOV, de overkoepelende organisatie van de oldtimerverenigingen; volgens mij is er nog steeds geen wet terzake, en blijft alles voorlopig bij de huidige regeling: rijden enkel tussen zonsopgang en zonsondergang, en 'testritten' in een straal van 25km rond de normale standplaats van je trekker, tenzij je naar een evenement trekt; dan mag het verder (neem best een folder of uitnodiging mee).
voor meer info, zie http://www.bfov.be/index.php/nl/dossier ... rstel-bfov

Voor de nummerplaten: Het zijn vooral de oudere tractoren die als oldtimer zijn ingeschreven, maar met een gewone nummerplaat rijden. De O-plaat zoals we die tot nutoe gekend hebben is nog niet zo lang in voege, ik denk hoop en al 10 jaar, zodat er een aantal oldtimers zijn die rondrijden met gewone platen, 5 of 6 karakters, omdat er toen geen O-platen bestonden.
Normaal gezien zullen de eigenaars van zo'n oldtimer door de Overheid en/of het BFOV verwittigd worden, en zullen ze een keuze moeten maken:
1) Oldtimer plaat, een nieuwe dus, en eenmalige keuring als oldtimer,
2) de nummerplaat houden, en jaarlijkse keuring. (Dit is volgens mij alléén voor de auto's, want een tractor wordt normaal maar gekeurd bij aanschaf of bij verandering van eigenaar)

Voor meer info, zie http://www.bfov.be/index.php/nl/dossier ... mmerplaten

De OTC-club volgt de zaken op de voet, en zal proberen zeer alert te verwittigen bij nieuwe veranderingen.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Nieuwe nummerplaten

Bericht door simar »

Hallo :

Ik ben in zo een geval. In totaal heb ik 6 ingeschreven oldtimers (het zijn wel geen tractoren)
De oudste ingeschrevene zijn 2 prachtige witte Buggi's op VW-kever chassis; de oudste zelf nog een 6V uitvoering.
Ze hebben een gewone nummerplaat; dus nooit naar de keuring geweest voor ze te kunnen inschrijven ( O-plaat
bestond dan nog niet)
De oudste is al jaren niet meer buitengekomen (wel regelmatig gestart); de andere is deze zomer door mijn zoon
ook niet gebruikt geweest (hij heeft een beetje rondgereden met een gerestaureerde Minerva jeep en plein air!!!)
Wil ik nu een oldtimerplaat verkrijgen, zal ik eenmaal naar de keuring moeten. Ze zullen mij daar zien afkomen met
wielen (banden) v/e halve meter breed!!!!! (en gewone VW wielen opleggen doe ik in principe niet; trouwens voor
de oudste moeten het 5 gatsvelgen zijn)

Gevolg : niet meer inschrijven..... gedaan ermee.... en het zal er niet op verbeteren; wacht maar tot ze beginnen
met een katalisator voor de oldtimer auto's.

Etienne.
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: Nieuwe nummerplaten

Bericht door oldtimerke »

Vrienden,

Ter verduidelijking een aantal dingen: het voorstel om de voorwaarden, waaronder een oldtimer gebruikt mag worden, te veranderen, is inderdaad nog in een voorbereidende fase. Alles ziet er echter naar uit dat dit wel zal doorgevoerd worden.

Met de twee statuten van oldtimer bedoelde ik het volgende: O-platen zijn pas in 2002 ingevoerd, dit wil zeggen dat alle tractoren ingeschreven als oldtimer voor 2002 een gewone plaat kregen. Zij hebben één jaar tijd om een oldtimerplaat aan te vragen, alle anderen hoeven niets te doen!!

Aan Simar: Voor uw oldtimerauto's (en alle andere voertuigen) gebouwd na 1970 wordt inderdaad een driejaarlijkse beperkte keuring opgesteld. Of dat de pret mag bederven, weet ik niet, wat de nabije of verre toekomst inzake strengere milieunormen voor oldtimervoertuigen brengt, nog veel minder, maar laat ons niet altijd het slechtste verhopen.

Aan Tim: je mag inderdaad geen wagens trekken met oldtimertractoren, behalve dan naar een manifestatie, kanttekening: een huifwagen of dergelijke, getrokken door een tractor (zij het ingeschreven onder tractor landbouw of als oldtimer) waarop passagiers plaats kunnen nemen, is ten allen tijde verboden, deze mogen enkel getrokken worden door paarden. Geen enkele verzekeringsmaatschappij kan en mag dit risico ook dekken.
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Nieuwe nummerplaten

Bericht door Fergieman »

Hoi Oldtimerke,

Met deze tekst lijkt me alles veel duidelijker, het is wel een beetje lijkt men zegt we mogen allemaal nog niet te rap paniekeren. Wat ik wel een beetje erg vindt is de lengte v/d nieuwe nummerplaten, en de vierkante vindt ik ook zo groot, spijtig dat we voor een oldtimer de groote van een motorplaat niet mogen gebruiken.

Fergieman.
Plaats reactie