M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

en dit is mijn oldtimer, een M-A-N.

bouwjaar 1957
18pk, motorblok van Güldner 2DN, culasse en zuigers van MAN
gewicht: 1660 kg
Allrad (4wd)

Ik heb deze tractor gekocht twee jaar geleden, hij lag in twee delen uit elkaar op de grond, het was de bedoeling van de vorige eigenaars om hem te restaureren, maar zover zijn ze niet geraakt. Ik heb hem gekocht en we hebben hem terug samengestoken. toen ik hem de eerst keer deed draaien startte hij erg moeilijk (had start-pilote nodig) en kon ik niet ontkoppelen, waardoor ik er ook niet mee kon rijden. vanaf dan ben ik begonnen aan de restauratie, en nu ben ik bezig met het reviseren van de motor.
gedane werken:

differentieelslot stond op uit en was rondom de as vastgelast... de lassen zijn weggeslepen en het diff.slot kan terug gebruikt worden.
vernieuwen hef (alle hefkogels, trekstangen,...)
vernieuwen bussen in de vooras, alsook allemaal nieuwe oliekeeringen en lagers
vernieuwen kruisje van de voortractie, naaldjes waren eruit gevallen, veel speling op kruisje
rechten en terug oplassen van de stuurstang, ze was krom en als je helemaal overdraaide sleepte het kruisje tegen de stuurstang
zandstralen en herspuiten velgen + 4 nieuwe banden met binnenband
koppeling is vernieuwd
remmen nagekeken, nog voering genoeg maar remveren zaten gebroken dus remmen bleven slepen
vernieuwen startmotor, deze was verbrand
nieuw dichtingsmateriaal tussen versnellingsbakdeksel, er lekte veel olie uit
en nu het reviseren van de motor. (nieuwe cilinderbussen, zuigerveren, kleppen en culasse slijpen,...)
en er zijn wel dingen die ik nog vergeten ben.

voor foto's van de hele restauratie kijk op mijn site : http://www.m-a-n.be.tt
Bijlagen
1Forum1.jpg
2Forum1.jpg
3Forum1.jpg
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

restaureren, het is een mooie hobby, en je blijft eraan bezig ;)
Bijlagen
5Forum1.jpg
6Forum1.jpg
4Forum1.jpg
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

revisie van de motor:

bovenste zuigerveren zaten gebroken, wat resulteerde in slechte compressie en onderdruk.
cilinderbussen waren te ver uitgesleten, dit gaan nieuwe bussen worden.
cilinderkop, kleppen en klepzitting worden geslepen bij revisiebedrijf.
verstuivers moeten waarschijnlijk ook vernieuwd worden, moet ze nog laten controleren
Bijlagen
7Forum1.jpg
8Forum1.jpg
9Forum1.jpg
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door simar »

Hallo Tim;

Wat ik niet goed begrijp is dat er in een M-A-N trekker een Guldner motorblok zit.
Is dit dan dezelfde motorblok die in sommige Guldner traktoren zit?
Was er toen een samenwerking tss. die 2 duitse constructeurs?

Etienne.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

Hallo Etienne,

in de AS718 (voorloper van mijn B18A) zat een volledige güldner 2DN motor, en die was dus helemaal
hetzelfde als in een guldner trekker met 2DN motor. vanaf de B18A had MAN zelf een cilinderkop en
bijbehorende zuigers, wat eigen aan een MAN motor is, met het bekende M-verfahren verbrandingssysteem.
mijn tractor zit dus nog met de onderblok van een Guldner. maar deze tweecilinders zijn normaal de enigste
type's van MAN die met een (deels/gehele) guldner motor zaten. Al de rest van de MAN trekkers zijn uitgerust
met een M-Motor (van MAN dus) Een samenwerking was er niet echt denk ik, MAN kocht gewoon de motor bij
guldner en de versnellingsbak enzo bij ZF, dus ook een beetje een samensteltractor zoals een Fendt dieselross
ook eigenlijk maar een MWM motor met wat ZF delen eraan was.
Maar in een Güldner zal je nooit een motor vinden met de MAN cilinderkop. tenzij hij niet meer origineel is natuurlijk
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

vandaag heb ik eindelijk mijn cilinderbussen ontvangen.
zie er al naar uit om de motor weer samen te steken!

edit : intussen heb ik al mijn andere onderdelen ook terug van revisiebedrijf, en ik
ben zeer tevreden met het resultaat! zie foto's.
Bijlagen
4revisie.jpg
5revisie.jpg
1bus.jpg
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

zuigerveergroeven uitgestoken en nieuwe bredere zuigerveren erin
culasse geslepen en kleppen geslepen en ook klepzittingen
nieuwe klepgeleiders ingestoken.

mooi werk toch? :D
Bijlagen
3revisie.jpg
6revisie.jpg
2revisie.jpg
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

nieuwe klepgeleiders waren ook wel nodig, de oude hadden speling en dan zit je klep niet altijd mooi recht en heb je ook olieverbruik... de nieuwe zijn gemaakt uit messing
Bijlagen
1revisie.jpg
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Carl »

Mag ik weten wie dat revisiebedrijf is?
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

D'haene uit roeselare.
http://www.dhaene-nv.be/nl/index.htm
het was 375 euro samen, vind dat het nog meevalt voor hetgeen ze gedaan hebben.
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Plaats reactie