Vierzon 302

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Vierzon 302

Bericht door Carl »

Maar staan die gebogen latten nu open? Het lijkt mij toch geen lacheding om die zware latten 'dicht te blazen' of open
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Vierzon 302

Bericht door SFVke »

Dag Carl,

Als je goed kijkt op de 2de foto ziet u dat de inlaatvinnen onder de gebogen laten zitten, die latten zorgen er voor dat de vinnen niet te ver open gaan. De vinnen zelf zijn heel dun en plooien dus gemakkelijk.

Groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Vierzon 302

Bericht door simar »

Hallo :

Carl : Ooit gaat ge U ne keer een (mooie ; of mooi te maken) gloeikoptrekker moeten aanschaffen !!
Na één jaar kent ge er alles van !!

Wesley : Ik kan mij voorstellen, dat als die vinnen in een dergelijke toestand zijn zoals getoond, men
toch een onvoldoende cylindervulling krijgt en dus is de hoeveelheid ingespoten mazout veel te
groot t.o.z. de hoeveelheid aanwezige lucht, met alle gevolgen vandien......

Etienne.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Vierzon 302

Bericht door SFVke »

Dag Etienne,

Ik was gewaarschuwd door enkele Vierzonmannen dat dit kon zorgen voor veel rook en slecht draaien daarmee dat ik ze direct vervangen heb, duur zijn ze niet en ze zijn gemakkelijk te steken.
Carl: aan een gloeikop zijn er nog heel wat voordelen: niet veel onderdelen die kapot kunnen, geen claxon nodig, geen startproblemen door platte batterij en een 2takt levert meer vermogen dan een 4takt.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Vierzon 302

Bericht door Tim »

Wesley,

Als een gloeikop nu zoveel voordelen heeft weet ik niet hoor, voor mij heeft die meer na dan voordelen :D
Startproblemen kan je genoeg hebben volgens mij, denk maar aan lege gasfles. Een met een lege batterij
kan je nog snel de startkabels aanhangen, maar een gloeikop die een lege gasfles heeft... :D

En een viercilinder viertakt van die tijd levert wel meer vermogen volgens mij voor dezelfde hoeveelheid brandstof, he is allemaal te zien hoe je het bekijkt hé, maar ik denk niet dat Carl overtuigd is om een gloeikop te kopen ;)
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Vierzon 302

Bericht door SFVke »

Dag Tim,

Ik heb gehoord van oude Franse boeren dat de gloeikop meer voordelen had dan de 4cilinders: de gloeikop was indertijd heel betrouwbaar (je kon toen niet om een mecanicien bellen), was degelijk gebouwd, eenvoudig in onderhoud, starte toen beter dan dan MF en Fordson, het enige minpunt dat men vertelde was de aankoopprijs. Je kon toen 3petit gris kopen voor de prijs van 1Vierzon.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Vierzon 302

Bericht door Allis-Chalmerske »

SFVke,

Volgens mij heb je dat dan toch wel van echte liefhebbers gehoord :) Ik heb dat altijd net andersom
horen vertellen, dat men een gloeikop kocht omdat die goedkoper waren dan andere merken. Dat 'gewone traktoren' slechter
zouden starten weet ik zo niet, een fordson start normaal gezien toch wel redelijk goed, dat de 4 cilinders (diesel) ferguson slecht starten is wel een feit maar als je een benzine/petrol hebt die start toch ook altijd?

Het grootste nadeel aan een gloeikop is, dat die maar weinig koppel hebben. Eens dat het vliegwiel langzamer gaat draaien is het gedaan.
Zo reed ik eens achter een Lanz, op de rechte baan kon ik die met moeite bijhouden maar toen het bergop ging kon ik die met gemak voorbij :D

Het is ook maar waar je liefhebber van bent.

Groeten,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Vierzon 302

Bericht door SFVke »

Dag Laurens,

Die verhalen komen van rasechte Ferguson liefhebber, ooit leren rijden met een Oliver maar vond dit niks want het was benzine daarna een petit gris op petrol, 2jaar later vervangen door een petit gris op diesel die hij soms op gang trok met het paard, deze is vervangen geweest door een MF 35 die op zijn beurt plaats maakte voor een MF 135 die onlangs vervangen is door een BCS Vivid. Naar volgens ik gehoord heb zijn er in Roemenië gloeikoptractoren gebouwd geweest tot in 1982 door Redstar tractor

Groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
the_misterFENDT
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2009, 21:00
Locatie: hulste

Re: Vierzon 302

Bericht door the_misterFENDT »

Hallo

Ik heb een site gevonden waar een gloeikop op foto staat van in de jaren 80.
http://www.hscs-tractors.com/englisch/side_hscs.htm
Afbeelding/Een echte vent rijdt met een fendt
Met een fendt altijd content!!!
Wer Fendt fährt, führt!!!!!
Noting rides like a Fendt.
Brecht
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 feb 2009, 18:29
Locatie: Ruddervoorde

Re: Vierzon 302

Bericht door Brecht »

Laurens,

2 cijfers zeggen meer dan 1000 woorden ;)

max. koppel gloeikopmotor SFV 302 (32 pk): 281 Nm à 800 t/m
max. koppel Standard 23c motor MF35 (33 pk): 135 Nm à 1600 t/m

Een groot voordeel van de gloekopmotoren was het het feit dat ze op
heel wat verschillende (goedkopere) brandstoffen konden draaien.
Door de goedkopere brandstoffen was de prijs per werkuur lager dan voor een gewone dieselmotor.
En goeie diesel was in vroegere tijden niet altijd zo gemakkelijk te verkrijgen.

Groeten
Brecht
Plaats reactie