Simar 57A

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Simar 57A

Bericht door simar »

Gisteren mijn 29 ste Simar walk behind tractor afgehaald .........

Nr: 70604 ; bouwjaar 56-57 tweetakt benz. 8 pk
Constuctief is dit hetzelfde als de populaire 56A, maar nu uitgerust
met 2 trommelremmen.
Dit type bezat ik nog niet ..........

Etienne.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Simar 57A

Bericht door Tim »

Hallo Etienne

proficiat met de nieuwe aanwinst!
Misschien eens een foto posten van je nieuwe simar? ;)

groeten, Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Simar 57A

Bericht door SFVke »

Dag Etienne,

Hierbij ook proficiat met deze aanwinst. In welke staat is hij? Bedoeling om karren te trekken daar hij remmen heeft?

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Simar 57A

Bericht door Tim »

Hier een paar foto's van Etienne zn nieuwe aanwinst:

Afbeelding

Afbeelding
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Simar 57A

Bericht door simar »

Hallo :

--- Hij is in een uitstekende staat ; weinig slijtage ; prima compressie ; magnèto en carburator OK
Het is een v/d betere ; ik heb er al slechtere gehad.

--- Karren trekken ??
Simar heeft in de tijd ook een éénassige kar gemaakt; echter ik heb deze ..... nog niet!!!

--- De bedoeling is bij mij de volgende:
Vooralleer een Simar gerestaureerd wordt moet hij draaien.
Na restauratie doe ik er zelfs geen benzine meer in.
Het zijn z. g. toonzaalmodellen !!!!!
Ik heb er wel 2 die niet gerestaureerd zijn en die mijn zoon nu en dan eens gebruikt (met frees ; ploeg of schar)
Het "rijden ermee" is niet voor juffertjes (en "oude" mannen!!!)

PS: Bedankt Tim voor het plaatsen v/d foto's.

Etienne.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Simar 57A

Bericht door SFVke »

Dag Etienne,

U hebt dan precies een privé museum met al die toonzaalmodellen :) .

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Simar 57A

Bericht door simar »

Hallo :

Inderdaad Wesley, en in die optiek heb ik die bergplaats in Zandvoorde (bij Ieper);tegenover de kerk.

Oppervlakte~ 650 m2 ; parking ervoor ; bouwjaar 91 ; geisoleerd ; geslepen beton ; 2 bureau's erin ; voorgevel in fasadesteen.
Momenteel staan er daar een 20-tal gerestaureerde Simars + andere "oude tuigen".

Etienne.
benny
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2010, 20:01

Re: Simar 57A

Bericht door benny »

Dag simarvrienden,

voor diegenen die er moesten aan twijfelen: die groene zee daar in zandvoorde, zoals nog wel eens beschreven wordt, is wel daadwerkelijk "wonderfull"!!! Allen tip-top in orde gezet!!!

Etienne: waarom staan die banden zo breed, als je er een ploeg aan hangt, wordt de snede toch veel te breed? En om te frezen zijn die wielen toch veel te groot?
Die uitlaat vooraan komt voor het alu plaatje, is dat zo of moet die op de klassieke manier komen?


benny
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Simar 57A

Bericht door simar »

Hallo :

Benny ; ook besmet door het Simar virus ; heeft "het" natuurlijk gezien:
----Uitlaat : Volgens de documenten moet hij v/e "vrije" uitlaat voorzien zijn zoals een 56A.
Persoonlijk denk ik dat de Belgische invoerder er op stond dat de types voor Belgie voorzien waren v/e "pot silencieux" want ik
heb hier al 56A's gehad met dergelijke pot.

---- Wielen : Inderdaad hij spoort nogal breed, maar hij was voorzien v/e 180° ploeg; wat niet gebruikelijk is voor dat type.
Het buikstuk met sector bestaat uit 2 delen (zoals bij het 66 type) en niet zoals gewoonlijk uit 1 deel met scharnierpunt langs voor.
Het scharnier v/h laatste deel bevindt zich onder de wielas en daardoor is de straal v/d sector veel kleiner.
Dit laatste deel ontbreekt (zie foto) en daardoor is de aftakasopening open.
Het eerste deel is onbeweeglijk.
Geen nood : ik zal het klassieke buikstuk eronder plaatsen.
Een frees is er nooit bij geweest; dus waren er geen kleine (ijzeren of rubberen) wielen bij.

Etienne.
benny
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2010, 20:01

Re: Simar 57A

Bericht door benny »

hallo,

.... dacht ik al: ziet er een tamelijk originele pot uit, maar de plaats waar hij staat: net voor het alu typenplaatje? :o
de belgische invoerder daar in brussel zou dus niet te veel van die knalgeluiden gehouden hebben :D
blijft de demper staan?


benny
Plaats reactie