de traktoren van Pieter en Eddy

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Allis-Chalmerske »

Staat die trekhaak van die lanz dan zo ver van de as af? Omdat je extra gewicht aan die lanz moet hangen zodat die niet omhoog gaat. Wij hebben ook een getrokken kraan, maar dan een vele zwaardere dan deze, en daar hangen we een MF 35 voor en die gaat niet omhoog vanvoor.
Maar wel een mooi filmpje, als de oldtimers nog eens "werken".
Allis-Chalmers FD3 '63
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Die trekhaak staat heel dicht van de achteras. Het is gewoon uit voorzorg dat het gewicht eraan hangt, erzonder gaat ook maar het probleem is het maneuvreren, dan zou zijn neusje wel eens omhoog willen.
Maar ik weet niet hoe zwaar jullie kraan is, maar dit zou de zwaarste uitvoering zijn die gemaakt geweest is door delvano.
Hier op de streek zijn er nog sommigen met zulke getrokken kranen, en ze zijn allemaal veel kleiner dan deze. Het is heel bedrieglijk op het filmpje, je zou denken dat ze veel kleiner is dan in werkelijkheid.
Normaal staat er zelfs nog een cabine op, maar deze heb ik moeten afdoen om deze te kunnen binnenplaatsen.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Allis-Chalmerske »

onze was een magirus camion waar het voorste vanaf is gedaan, dus die is toch wel zwaar gebouwd.
Uit voorzorg gewicht om te maneuvreren kan ik wel begrijpen want die lanz zal niet zo zwaar zijn vanvoor. Tegenwoordig zijn er niet meer veel getrokken kranen in gebruik, eigenlijk is het toch een goede oplossing want je moet geen extra motor onderhouden ofzo.
Allis-Chalmers FD3 '63
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

inderdaad, de lanz is zo zwaar niet vanvoor,(met de fordson heb ik er helemaal geen problemen mee), er liggen maar enkele blokjes gewicht in zijn neus, en zoals je zegt, het is een goede oplossing geen extra motor om te onderhouden.
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

wij zijn ook begonnen aan een winterwerkje,
De vierzon lekte een beetje water aan de kop, dus hebben we deze verwijderd om nieuwe dichtingen te steken
terwijl hij open is zien we de cilinder en piston eens.

Eerst de peer verwijderen, en dan heb ik gezien dat deze kapot is, ze is gebarsten (binnen en buiten), nochtans draaide hij nog perfect toen ik hem de laatste keer liet draaien, maar hij had misschien al een beetje verlies. Gelukkig moet ik dit al niet meer zoeken want ik heb een reserve liggen moest er eens zoiets gebeuren. (we moesten eigenlijk ook niet erg lang warmen om deze te starten)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dan de kop zelf verwijderd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dan hebben we het blok goed gespoeld (hiervan heb ik wel geen foto's) en alles gereinigd
dan hebben we dit resultaat aan de cilinder
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

kheb nog 1 foto vergeten:
de 3 lanzen samen in hun winterhok
Afbeelding
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Carl »

Nog nooit een cilinderkop of piston van een Lanz van dicht gezien... Ziet er best ingewikkeld van vorm uit, vooral blijkbaar die kop, waar ik op de foto's me eigenlijk geen duidelijk beeld kan vormen.
Anders wel mooie foto's van cilinder en de poorten in de cilindermantel.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
JEFVIERZON
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:46

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door JEFVIERZON »

Ne keer voorgehad dat de kegel zo dun was dat hij onderweg scheurde. Wel een gek gezicht dan aan de voorkant. Af en toe ne nieuwe kegel is normaal he.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door simar »

Hallo :

Voor mijn 202E heb ik ook een kegel in reserve, die we ooit zelf gemaakt hebben in nodulair gietijzer (FNG)
Er is daar trouwens een verhaal aan verbonden. Pieter Lapeire (bestuurslid) was dan student bij mij in het VHTI (Kortrijk)
Op een bepaalde dag had ik de door mijzelf gemaakte tekening van die kegel, samen met de grondstof aan een student
gegeven, met de uitdrukkelijke wens niets aan Pieter te zeggen.
Die jongen was al goed bezig met het afruwen (op klassieke draaibank) toen opeens Pieter die tekening in de gaten kreeg.
Een reaktie van ongeloof!!!!!
Zelfs de koperen afdichtingsring hebben we gemaakt! (ik zal hem nog eens uitgloeien = zachter maken)

In zijn studententijd heeft Pieter eens een zuigerpen gemaakt voor een stationaire motor die hij, denk ik, nog altijd bezit.
(draaien ; harden-ontlaten ; rondslijpen)

Etienne.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Tim »

Etienne,

Pieter had het nogal snel door zeker waarvoor dat werkstuk moest dienen :D
Ik wou dat ik nu ook zulke dingen kon doen in het vhti, het is er precies nogal
veranderd.. Je mag zelf niet eens je eigen wagen eens uitlijnen, als je dat als proef moet doen,
je moet zo'n wrak nemen van op school en daar wat aan prutsen..

Pieter, mooie foto van je lanzen in hun winterhok.
Als je het mij vraagt kunnen ze niet beter staan om de winter door te brengen :D

groeten, Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Plaats reactie