de traktoren van Pieter en Eddy

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

@Carl: mss dat je meer ziet op deze tekening? (het is wel van een KL Bulldog, maar het is ongeveer hetzelfde)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Carl »

Dank je wel Pieter voor de verduidelijkende foto. Nooit gedacht dat er zoveel werveling werd veroorzaakt bij een gloeikopper. Maar ja, met zo'n kuip van een cilinder moet je wel voor wat werveling zorgen, anders geraakt brandstof nooit voldoende verspreid om zo volledig mogelijk te verbranden bij voldoende hoeveelheid aanwezige zuurstof.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Ondertussen is de kop van de vierzon weer gemonteerd, nu nog opvullen met koelvloeistof en kijken of er geen lek is.
En dan : STARTEN (foto's zullen nog volgen)

Dan gaan we normaal gezien nog hetzelfde doen aan de vierzon van een kennis, om de kanalen van de kop te reinigen.

Aan de fordson ook een beetje gewerkt:
- de motor kwam niet op temperatuur (met moeite in de zomer zelfs), dus thermostaat vervangen en geen problemen meer mee.
(de oude thermostaat bleef gewoon openstaan, dit was nog de originele en werkte met een soort van membraam om te openen en te sluiten, en het membraam was lek)
- de batterij laadde niet meer op zoals het hoorde: het was nog altijd de originele dynamo die erop stond (wel met nieuwe regulator)
dus: nieuwe dynamo gekocht en gemonteerd. Dan volgde een ander probleem: na de eerste maal draaien van de motor draaide de dynamo als motor.
Na wat zoekwerk bleek dat de nieuwe dynamo negative earth was (fordson was origineel positive earth, zoals mijn fordson ook was), hierdoor
was de regulator defect. Dan een nieuwe regulator besteld, en kablage van de fordson aangepast naar negative earth.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Allis-Chalmerske »

Heeft je Fordson dan z'n massa aan de plus (of andersom)? Dat was ook het geval met de regulateur van de ferguson 35, die werkte ook niet met een "gewone" dynamo, toen was het ook dat de massa aan de plus-pool stond dacht ik.
Allis-Chalmers FD3 '63
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

vroeger was de massa aan de plus, nu is alles veranderd naar massa aan de min
massa aan de plus is het engels systeem (fordson en ferguson)
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Carl »

Ja, mijn International Harvester Super BWD-6 (made in Great Britain) had ook de + aan de massa. Omdat mijn dynamo en mijn regelaar kapot waren, en het véél te duur zou worden om de dynamo te laten herwikkelen, heb ik beide eruit gegooid en een Bosch alternator in de plaats gezet met - aan de massa.
Het electrisch systeem was ook helemaal kapot, dus ook die boel eruit en alles nieuw erin gebouwd maar met de - aan de massa. De ombouw is eigenlijk bijzonder weinig: regelaar heb je niet meer nodig bij een Bosch alternator, en alleen de pinkdoos moet je vervangen. De apèremeter moet je 'omgekeerd' aansluiten en al de rest mag je feitelijk laten zoals het was.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

voila si,
gisteren alles een keer in gang gestoken voor de eerste keer dit jaar, en geen problemen gehad.
De vierzon draait goed en lekt geen water meer, dus daarin zijn we geslaagd.
De lanzen ook een uurtje laten draaien zonder problemen.
Wat moet een mens nog meer hebben. Jammer genoeg de camera en de fototoestel niet bij
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Ik heb iets bij kunnen kopen voor onze vierzon:
een originele benzinebrander om de kop te warmen:

Afbeelding
Afbeelding


Ook nog ander nieuws: Onze Lanz D2206 uit 1954 wordt te koop geplaatst (meer info onder de rubriek "te koop")
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Een tijdje geleden heb ik de motor uit de fordson gehaald om de krukas te vervangen. Toen we de motor vernieuwd hadden, dan hebben we dit achtergelaten.
Het probleem was dat de krukas teveel speling gekregen had op het blok zelf.
Daarom heb ik een nieuwe krukas gestoken
Om de pistons niet uit de cilinders te moeten halen, en om gemakkelijk aan de krukas te kunnen, heb ik de motor ondersteboven geplaatst
Afbeelding
Afbeelding
nieuwe krukas gemonteerd
Afbeelding
Afbeelding
terwijl de motor dan toch open was, heb ik ook een nieuwe oliepomp gestoken
Afbeelding
terwijl ik dan toch erbij kon, een nieuwe lager voor de koppeling te bedienen
Afbeelding
ook heb ik de koppeling volledig vernieuwd, (nieuwe platen), maar daar heb ik geen foto's van

aanduiding live power take off
Afbeelding
raised pto
Afbeelding
Afbeelding

En zo is de fordson nu:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ook is er een tweede fordson bijgekomen, het is ook een power major, maar dan een 6 cilinder motor
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Tim »

Hallo Pieter,

Heb je ook foto's van die zescilinder? ze zijn populair blijkbaar de laatste tijd,
Brecht heeft ook een power major met zescil, en ik heb nu ook een super major met zescil.
De mijne is een new performance super major, met de nieuwe hef erop (zoals op de ford 5000).
Normaal gezien had hij ook live pto maar denk dat ze de enkele ambriage van de camionmotor hebben gebruikt.
Ik zou het eens moeten open doen om te kijken wat er nu echt in zit...
Is het bij jou ook de 590E trader motor met zo'n lang cardantje tussen mazoutpomp en distributie?

Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Plaats reactie