Pagina 1 van 3

David Brown prairie diesel

Geplaatst: 27 jan 2013, 16:46
door guido
Gisteren heb ik mijn David Brown voor de eerste maal in gang gestoken.Ik was op zoek naar een DB D30 ,de trekker waarmee ik heb mee leren rijden.
Acht jaar geleden kon ik een DB prairie op de kop tikken,die trekker is bijna identiek als de D30,de trekker is van bouwjaar 1953 net als ik.Op mijn boerderij
werk ik al 53jaar met DB traktoren,nu heb ik nog een 990 voor kleine klusjes.
De traktor was uiterlijk in goede staat,wel nogal wat sleet, teller op 2500,dit zal waarschijnlijk 12500 uren zijn,en er was water in de olie.
Ik heb de motor open gemaakt voor herstelling,en gisteren voor de eerste maal laten draaien.Alles ziet er goed uit,weinig rook ,ik had liever wat meer oliedruk,
ik had 25 lbs en normaal moet het 40 zijn met koude motor.Op ralenti draait hij een beetje onregelmatig,ik denk eraan om de membraan van de regulator te vervangen.
Er is lekkage aan de waterpomp en de mazoutbak.
Fotos volgen

mvg Guido

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 28 jan 2013, 16:43
door simar
Hallo Guido :

Is dit Uw eerste ( tractor)restauratie ?
Wordt de rest v/d tractor ook gerestaureerd ? ; herschilderd ??

Etienne.

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 29 jan 2013, 21:48
door guido
Kennen jullie dit toestelletje????


Afbeelding

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 29 jan 2013, 21:53
door guido
dag Etienne,

Ja dit is mijn eerste restauratieproject,ik ga een poging doen om hem volledig in originele staat te brengen.
mvg Guido,

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 02 feb 2013, 20:45
door Tim
Hallo Guido,

Is dit een soort hydraulisch hulpmiddel om de bussen eruit te trekken?
anders zou ik bijgod niet weten wat het is..

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 03 feb 2013, 16:13
door Carl
Dat lijkt mij inderdaad ook iets te zijn als een chemise-trekker (hij staat ten slotte zo permanantig bij de chemisen van de blok), hoewel ik niet onmiddellijk zie hoe hij gebruikt wordt. Zo te zien aan de kegelvormige wieltjes, ook bruikbaar om de nieuwe er terug in te duwen.

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 05 feb 2013, 23:01
door guido
Afbeelding
Het toestelletje(made in U.S.A.) is voor de stootrand af te draaien.De segmenten die ik besteld had in Engeland waren iets breder en konden niet in de de gleuf.
Ik heb de gleuven laten verbreden bij een revisiebedrijf,maar toen zat ik met het probleem dat de bovenkant van het segment een tikje hoger zit.
Met het toestelletje heb ik de stootrand een paar mm afgedraaid.

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 06 feb 2013, 18:08
door Allis-Chalmerske
Speciaal toestelletje, zoiets heb ik nog nooit gezien. Is een paar mm niet wat veel? Gaat er dan geen compressie verloren door de grotere ruimte?

mvg,

Laurens

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 06 feb 2013, 23:53
door guido
Laurens,
Ik heb alleen de stootrand 2 mm hoger gemaakt,er is een minimale hoeveelheid metaal afgenomen.
Ik wist niet dat cilindervoeringen zo zacht waren.
Je moet eens kijken op Google naar ridge reamer zo noemt dat toestelletje
mvg Guido

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 07 feb 2013, 10:14
door Allis-Chalmerske
Guido ik heb eens gezocht op google maar zo'n ruimer maar dat dient om de stootrand weg te ruimen zodat je de segmenten niet beschadigt bij het demonteren van de pistons, als ik het goed begrijp. Kun je de cilinders daarna dan nog gebruiken?