Pagina 2 van 3

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 07 feb 2013, 11:33
door simar
Hallo Guido :

Als ik de eerste foto van dit gereedschap bekijk, zie ik daar geen enkel snijgereedschap (beitel(tjes) ).
Mijn vraag is dan ook de volgende : wordt die stootrand effectief verspaand (weggeruimd) of is het eerder het wegdrukken ervan ??

Etienne.

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 07 feb 2013, 23:17
door guido
Laurens,ik versta geen engels, maar het is inderdaad bedoeld om de zuigers te verwijderen zonder de groeven van de compressieveren te beschadigen, er staat ook een fimpje op(engine rebuld 101 part3) waar men het toestel gebruikt en zuigers zijn er uit, en in filmpje part 4, hoont men de cilinder.Ik stel mij nu ook de vraag of ik het wel goed deed? We gaan het wel zien als hij vast loopt of geen compressie meer heeft.

Etienne, er zit daar een mesje in, en het toestel draait op 6 rolletjes,ik heb het mesje afgesteld dat het niets mee neemt onder de stootrand.Dan draai je aan het toestel met een ringsleutel,het mesje draait rond en komt omhoog,ik heb eigenlijk de stootrand niet weggenomen maar een paar mm hoger gestoken,omdat de bovenste compressie veer niet zou breken.Daarna heeft een ervaren mekanieker de cilinder gehoond met een boormachien.

Ik hou jullie zeker op de hoogte als het verkeerd afloopt
mvg Guido,

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 08 feb 2013, 22:09
door Carl
We zouden met zijn allen liever hebben dat het goed afloopt. Hou je ons dan ook op de hoogte?

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 09 feb 2013, 11:03
door simar
Hallo :

In feite moest het reviesiebedrijf, die de gleuven in de zuiger heeft verbreed, die verbreding naar de onderste richting v/d zuiger
gedaan hebben.
Op die manier kwam de bovenrand v/d bovenste segment op de zelfde hoogte in de cilinder.
Dit op voorwaarde dat dit mogelijk was ; ik denk aan het teveel verzwakken v/ d zuiger......

Etienne.

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 10 feb 2013, 15:54
door guido
Toen ik de zuigers ging halen bij revisiebedrijf,? vroeg ik of ze de groeven langs onder uitgedraaid hadden.Ze zeggen dat ze dat niet doen,ze nemen altijd langs beide kanten af.
Ik vraag mij af,als je nieuwe segmenten steekt in de originele groeven,kan de stootrand dan een probleem zijn? (breken)

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 10 feb 2013, 19:42
door Tim
Ik vind het niet gek dat ze langs beide kanten uitdraaien. Tenslotte heeft die zuigerveer die speling had op en neer
de groeve schuin doen uitslijten. Door ze uit te draaien worden de boven en onderkant van de groeve weer mooi recht ipv schuin.

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 12 feb 2013, 20:41
door Allis-Chalmerske
Was het niet eenvoudiger geweest om nieuwe cilinderbussen te kopen i.p.v. de oude te ruimen? Voor die engelse tractoren kosten die onderdelen niet zo veel. En dan ben je zeker dat je er later geen problemen mee gaat hebben.

Die ruimer draait die de cilinderbus ovaal uit? Want alles onder de stootrand is toch ovaal weggesleten, als je deze dan rond uitdraaid klopt dat toch niet meer?

Mvg,

Laurens

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 12 feb 2013, 22:28
door guido
Nieuwe cilindervoeringen kosten ongeveer 320€ dat is inderdaad niet zo veel.Als de motor open was heb ik raad gevraagd aan twee traktor mekaniekers,die vonden dat die voeringen niet moesten vervangen worden.Maar toen zat ik met het probleem dat die compressiering een tikje hoger zat,een autogaragist gaf me de raad die boord een beetje af te draaien en ik mocht zijn toestel gebruiken.
Voor alle duidelijkheid ik heb slechts 2 a 3mm afgdraaid in de hoogte en de stootrand uitgewerkt.Ik vraag veel raad want ik heb geen mekaniek opleiding gehad,al doende leert men.
De tijd gaat uitwijzen of ik te zuinig was.

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 12 feb 2013, 23:42
door Tim
Hallo Guido,

Ik heb ook nog verhalen gehoord van oude mechaniekers die ook gewoon de stootrand wegruimden, en volgens mij hebben
die motoren ook wel nog een tijd gedraaid. Vroeger moest het vaak goedkoop gemaakt worden, dan was dit wel een interessante oplossing.
Wellicht zal hij wel nog langer meegaan met nieuwe bussen, maar ik denk niet dat de uwe nog 5000u moet draaien?
Zijn het eigenlijk droge of natte cilinderbussen? was het 320€ voor één of voor vier bussen?

Re: David Brown prairie diesel

Geplaatst: 13 feb 2013, 09:19
door guido
Tim,
Dit zijn natte bussen,320€ is voor 4 bussen de O ringen Btw en verzending inbegrepen. Zetor en Perkings is warschijnlijk nog goedkoper.