Fendt dieselross G25D

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
the_misterFENDT
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2009, 21:00
Locatie: hulste

Fendt dieselross G25D

Bericht door the_misterFENDT »

Fendt dieselross G25D,

Weet er iemant wat meer over zo'n trekker (hoeveel stuks ze gebouwd hebben).
Heeft er iemand een duidelijke foto van een G25D.
Ik heb er nog nooit een echte foto van gezien.


G25D
Bj 1947
2cyl.viertakt diesel watergekoeld 22 pk.
Bijlagen
13.jpg
13.jpg (17.54 KiB) 22459 keer bekeken
Afbeelding/Een echte vent rijdt met een fendt
Met een fendt altijd content!!!
Wer Fendt fährt, führt!!!!!
Noting rides like a Fendt.
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Fendt dieselross G25D

Bericht door Deutz »

Hallo,

Ik heb wat zitten bladeren in een boek, en heb een Fendt G25 gevonden maar zonder de D, ik denk dat de D staat voor Diesel, de G25 is uitgerust met een houtgasgenerator, daarmee dat de G staat voor Generatorschlepper. De tractor werd gebouwd van 1943-1946 en was voorzien van Gustloff gasgenerator type EG60 en werd aangedreven door een 2cilinder gasmotor van Deutz type GF2M115 met een inhoud van 3979cc die 25pk leverde bij 1500tr/min. De versnellingsbak kwam van Prometheus met 4versnellingen vooruit of van ZF met 5vooruit en 1achteruit of een bak van Fahr. De topsnelheid was 15km/h en er zijn er 1497 stuks van gebouwd. De "tankinhoud" bedraagt 230l hout en is goed voor 3uur arbeidsvreugde. Bij normaal brandhout mag je rekenen op 1kg hout per pk/uur. Het hele fijne weet ik niet over deze systemen behalve dat dit systeem populair was in Duitsland en Zweden (Scania) tijdens de oorlog door de brandstofschaarste, ik weet ook dat je de generator best aansteekt met hele lange lucifers en als je hem aansteekt je er moet voor zorgen dat er geen restgas is blijven hangen, uw haar zou wel eens kunnen rechtstaan. Het principe zou zijn dat als je hout laat smeulen of verkolen er gas ontstaat en dat je met dit gas kan rijden, een beetje zoals je een houtkachel hebt, ze helemaal opvult met hout en de kachel toe zet , laat veuzen en dan alles plots openzet, met wat geluk heb je dan een steekvlam.

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Fendt dieselross G25D

Bericht door Tim »

waar zet je bijgod ergens 230L hout op zo'n trekker? :P
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Fendt dieselross G25D

Bericht door guido »

Tim ik heb in een duits museum een foto gemaakt van een Kramer met 2cyl MWM motor met houtgasgenerator,je zal dan wel begrijpen waar die 230L hout zitten. Ik zal hem doormailen wil je hem op het forum zetten?
mvgGuido
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Fendt dieselross G25D

Bericht door Deutz »

Hallo Tim,

De houtvoorraad zit vooraan de tractor bij de generator, zo heb je de trekhaak vrij om een wagen hout mee te sleuren :D

mvg,

Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Fendt dieselross G25D

Bericht door Tim »

Met dank aan Guido, een paar fotos van deze wonderlijke machine

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Fendt dieselross G25D

Bericht door Deutz »

Hallo,

Bedankt voor de foto's, de Kramer is identiek aan de Fendt G25 en heeft ook dezelfde generator

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Fendt dieselross G25D

Bericht door Deutz »

Afbeelding
Duits, Degelijk, Deutz
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Fendt dieselross G25D

Bericht door Deutz »

Na wat zoekwerk heb ik nog het een en ander gevonden, voor de mensen die de Fendt G25 live willen zien, die staat in het museum van Fendt bij de fabriek in Marktoberdorf.

Bij het verhitten van 100kg hout bij 400°C krijg je volgend brouwsel:
35kg houtskool
25l water
18kg teer
1,5kg methylalkohol
10kg Kohlensäure
4kg Kohlenoxyd
6kg Essigsäure

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
schlepper
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:11
Locatie: Deinze

Re: Fendt dieselross G25D

Bericht door schlepper »

ik zie in mijn boek dat ook het merk FAHR juist dezelfde trekker heeft verkocht tussen 1941 en 1948.
er kon gekozen worden voor een deutz motor GF 2 M 115 of voor een Guldner motor 2cilinder type 2 Z met allen dezelfde houtgas generator EG 60
de versnellingsbak was telkens van fahr type HG 25 welke later ook nog gebruikt werd in de fahr D 30 met 5 versnellingen vooruit zijnde
1=3.2
2=4.5
3=6.4
4=10.4
5=19.0
achteruit=3.6 km/h
groeten
Stefaan.
Plaats reactie