Mijn 19tje

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Mijn 19tje

Bericht door Tim »

Das een schoon trekteurke! welkom in de tweecilinderclub :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Mijn 19tje

Bericht door Deutz »

Hallo,

Die tractor komt inderdaad van iemand uit de club (de wereld is soms klein) en ik ga mijn best doen om er zoveel mogelijk bij te zijn op de rondritten. Ik ben aan het afbouwen kwa cilinders, begonnen bij drie en op naar de 1, gelukkig ben ik niet begonnen bij 12 :lol:

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Mijn 19tje

Bericht door Tim »

tweecilinders zijn nog altijd het leukst vanal, klinkt goed, rijd goed en ze vallen ni stil als ge per ongeluk u ambriage laat schieten :D

een verzameling tweecilinders zie ik ook wel nog zitten, ene van 25pk en nog ene van 30 pk.
ne zescilinder is natuurlijk altijd vet, maar wat moet ge ook doen met al die pk's, rondritten doen? :)
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
R19tje
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:47
Locatie: geluveld

Re: Mijn 19tje

Bericht door R19tje »

nen 1 cilinder zou er ook nog mogen binnenkomen. Liefst een deutzke, ben er verzot op :D
Een 19tje is echt wel plezant om mee te rijden, draait zeer kort en start bijna altijd, zelf int putje van de winter.
enig nadeel is de wat kleine dieseltank (ben al eens zonder gevallen, dacht zo van: bwaa, ik geraak er nog wel
maar niets was minder waar). Soms start hij op een cilinder, meestal nr 1, maar als je wat bijgloeit en "dubbel mazout"
geeft is hij direct weg. Zelf ben ik nog vollop aan het zoeken naar enkele onderdelen, zoals gewichten voor de voorwielen,
een zwengel voor de motor aan te draaien, een maaibalk-dorspolie aandrijving (was 1 geheel) en spaakwielen voor achteraan.
Zoeken is 1 ding, vinden iets anders. Maar wie weet, ooit valt er eens iets uit de lucht.
hanomag R19
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Mijn 19tje

Bericht door Deutz »

Bij mij zit de zwengel erbij alleen weet ik niet hoe je hem daar mee moet starten, moet wel handig zijn als je u lichten eens hebt laten branden :lol:
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Mijn 19tje

Bericht door Tim »

Volgens mij word het zeer moeilijk om een tweecilinder in gang te draaien.
Zeker vanwege de hoge compressie (bij mij 27 bar), bij de man werd er origineel
ook een zwendel geleverd, maar volgens mij is dat aleen handig als je de motor
wat wilt verdraaien om vb de kleppen te stellen enzo.
Je kan altijd eens proberen hé, maar pas op van je hand :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: Mijn 19tje

Bericht door Pieter »

zit er geen hendel op om te decompresseren? Bij mijn fordson is dit alleszins zo
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Mijn 19tje

Bericht door Allis-Chalmerske »

Ik geloof niet dat er op een hanomagje zo'n hendel zit.
als je een motor hebt waar een klep-opener op staat, krijg je hem misschien ook nog aangezwengelt.
Dan zet je eerst de kleppen open zodat er geen compressie is, en als je snel genoeg aan het ronddraaien bent,
zet je de compressie terug op en dan kan je hem misschien met de hand gestart krijgen. (Ik heb er zo eentje staan op m'n allis-chalmers)

bij mij in de buurt hier, rijd er ook een r19 rond die echt totaal op is. het enige dat eraan vernieuwd is, zijn
een paar gloeiers (van die 'staaf'-gloeiers want die schijnen beter te zijn dan die met een 'spoel' of 'lus' ) en die start altijd.
Allis-Chalmers FD3 '63
R19tje
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:47
Locatie: geluveld

Re: Mijn 19tje

Bericht door R19tje »

zo'n hendel om te decompresseren zit er enkel op de grotere motoren (zoals R45, R55, R545 enz)
ik zou dat toch wel eens proberen.
hanomag R19
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Mijn 19tje

Bericht door Deutz »

bedankt voor de info, ik ga op mijn gemak eens de motor bekijken, Hanomag is compleet nieuw en onbekend voor mij, ik ben gisteren naar keuring geweest maar helaas afgekeurd voor de lichten :cry: , er moeten nieuwe op, het glas is niet helder genoeg, ik laat hem wel keuren als landbouwvoertuig omdat ik dan met de remorque naar het containerpark kan.

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Plaats reactie