Mijn 19tje

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Mijn 19tje

Bericht door simar »

Hallo R19tje :

Niet vergeten winter-diesel te tanken; of een beetje benzine bij te voegen
in de dieseltank voor de 2 de pitje wintertocht !!
Antigel in het koelwater ????

Denk ook aan Uzelf ??!!

Etienne.
R19tje
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:47
Locatie: geluveld

Re: Mijn 19tje

Bericht door R19tje »

antigel zit er altijd in, zowel in de zomer als de winter ( bijna gans het bidonnetje). Benzine in de dieseltanktank moet er denk ik niet in. Er zit rode mazout in, en die tank staat in een kotje buiten. Alleen heeft hij nogal een beetje moeite met het besef dat hij een 2 cilinder is ('t beesje start altijd op 1 piston, maar na enkele seconden schiet nummer 2 wakker). Ik heb hem daarnet trouwens eens gestart en een "fotoreportage" gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ps: aan mezelf is er ook gedacht: bivakmuts, winteroverall, handschoenen, dikke sokken en warme schoenen. niets kan me nu nog stoppen. (tenzij een meter sneeuw ofzo)
hanomag R19
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Mijn 19tje

Bericht door Fergieman »

Hoi R19tje,

Mijn R425 (een 2 cilinder) heeft hetzelfde motertje als de uwe en heeft ook een vacuumregeling voor de mazoutpomp, en bij het starten heeft ie dezelfde truc als de uwe namelijk enkele seconden op 1 piston. De gloeiers zijn goed, de injectoren zijn nieuw, motortje vernieuwd, bijwat zou dat komen. Ik verhelp dat een beetje als ie draait met een beetje bij te gloeien dan rookt ie zoveel niet. Aan wat zou dat kunnen liggen.

Fergieman.
schlepper
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:11
Locatie: Deinze

Re: Mijn 19tje

Bericht door schlepper »

Goede morgen,
Zou de oorzaak soms kunnen zijn dat de terugslagklep op de mazoutpomp niet goed sluit en daardoor opnieuw druk moet opgebouwd worden in de persleiding naar de verstuiver ? ?
Groeten,
Stefaan.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Mijn 19tje

Bericht door Tim »

Terwijl iedereen hier zit toertjes te doen in de sneeuw, werd er bij ons zwaar gewerkt met de MAN.
Dinsdag hebben we bomen gezaagd, en op de juiste plek getrokken met mn trekteurke,
en gisteren hebben we het gezaagde hout weggevoerd met een grote 2as autoremork.

Het beestje mocht nogal werken me zn 18pk, het land lag zacht, door de sneeuw lag het eronder niet hard...
Gelukkig heb ik nog 4wd, heb daar al veel plezier aan gehad :D
heb jammer genoeg geen filmpjes gemaakt, het was net of we zaten in een sneeuwstorm gistren.
Anders zou het wel nog het zien waard geweest zijn

En over dat starten, zoals Stefaan zegt, moet je zeker eens proberen.
Mijn man startte ook altijd maar op ene poot, en draaide redelijk slecht als hij net gestart was.
Heb toen de twee terugslagklepjes vernieuwd (van hanomag kan je die zeker wel nog nieuw kopen?)
en hij startte echt veel beter, op twee cilinders!
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
R19tje
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:47
Locatie: geluveld

Re: Mijn 19tje

Bericht door R19tje »

diesel krijgt hij, dek ik, toch genoeg. Als hij op 1 piston draait, rookt hij namelijk goed zwart en ruikt het nogal naar onverbrande mazout. (net alsof je "dubbel mazout" geeft)
Ik heb er echt geen gedacht van waarom hij dat doet. Achja, zolang hij start, is dat voor mij geen probleem. Mijn schoonvaders R545 had TGG (Totaal Geen Goesting), niet tegen staande hij 2 batterijen heeft, die parallel geschakeld zijn (de zelfde zoals mijn gelbatterij). Van mijn schoonbroer zat er ook al geen leven in in zijn R35A, die heeft zelfs een nieuwe batterij gekregen, sterkerder dan de vorige. En ook de Vierzon had niet veel zin, na een goeie 20 min warmen, kwamen er een tweetal doefjes (en een beetje rook uit de schouw) uit en dat was het. Maarja, als het zo koud is, zit iedereen toch liever binnen.
hanomag R19
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Mijn 19tje

Bericht door Tim »

haha, en als je ze dan nodig hebt sta je daar te blinken :D
Ik heb toch liever tractoren die ik gestart krijg als het koud is.
Niet dat de man zo formidabel start, maar ik krijg hem toch in gang..

Ben eens benieuwd wat de zetor gaat doen, die komt uit Tsjechië,
en daar moet er ook nogal wat koud gestart worden zeker?
Hij is uitgerust met dubbele mazout, en vier ERG dikke gloeiers die de
binnekomende lucht opwarmen. Hij heeft dan ook een batterij van 165Ah nodig... :-D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Mijn 19tje

Bericht door Deutz »

Hallo Tim,

Die dingen uit het Oostblok en het verre Rusland starten altijd, je gaat daar maar staan blinken bij -25°. Bij mijn Hanomag was het gisteren starten en lopen: starten en naar binnen lopen om een startbatterij te halen :lol: . Bij Granit Classic parts kan je vrijwel alles vinden van Hanomag.

groeten,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Mijn 19tje

Bericht door Tim »

haha, das wel een erg letterlijke betekenis van starten en lopen :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Plaats reactie