Mijn 19tje

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Mijn 19tje

Bericht door Allis-Chalmerske »

dat heb ik al ondervonden aan ons zelfbouwtractortje met een automotor, als je gas geeft gaat hij onbelast sneller gaan lopen en als hij belast wordt moet je er direct bij zijn met het gas. maar bij welke van de 2 hoort dan die regeling van dit hanomagje? dat is dan eerder een 'vast toerental' regeling, maar deels ook min-max regeling?
Van zoiets heb ik nog nooit gehoord. waarom zet hanomag op andere modellen wel een gewone regeling? heeft dit dan effect op het vermogen van de motor ofzo? Bij de 2 cilinders die ik gezien heb tot nu toe zit gewoon een stang op de pomp. Als ik er eentje tegenkom zal ik er zeker eens opletten, een raar systeem maar het werkt toch.
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Mijn 19tje

Bericht door Tim »

Idd een raar systeem,
het zit inderdaad ook op de ferguson TEF, en we hebben er lang zitten op kijken eer we wisten waarvoor die vacuumklep diende.
Op mijn MAN zit een centrifugaal regelaar, en deze had erg veel speling in het begin, hij wou niet echt zakken in toeren.
als het toerental stijgt of daalt, zwaaien de gewichtjes meer of minder naar buiten, en zo word de stang bediend van de pomp zelf.

hier de regelaar en de pomp :
Afbeelding

hier de centrifugaal gewichtjes van binnenin de pomp:
Afbeelding
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Mijn 19tje

Bericht door guido »

Die vacuumregeling zit ook op de CAV lijnpomp van mijn David Browns, de Prairie en de D30.
Bedankt voor jullie uitleg ik heb weer veel bijgeleerd.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Mijn 19tje

Bericht door Carl »

Hallo Tim en de anderen,

Een vacuüm-regelaar is meestal een continu-regelaar. Onderstaande figuur zal dit verduidelijken:

Afbeelding

Je ziet hier de toestand wanneer de motor op ralenti draait: De vlinderklep in de inlaatbuis, die dus rechtstreeks in verbinding staat met je gaspedaal, staat min of meer recht in de inlaatventuri, en laat op die manier bijzonder weinig lucht door naar de motor. De motor snakt naar adem, en trekt bijgevolg onderdruk achter de vlinderklep.
Via een klein leidinkje naar de membraan van de vacuüm-regelaar op de brandstofpomp wordt door de onderdruk de membraan naar achter gezogen, tegen de veerkracht in. Er ontstaat een evenwicht tussen de zuigkracht (naar rechts) en de veerkracht (naar links), en dat evenwicht komt overeen met een zeker ralenti-toerental.
Stel dat je bergaf rijdt, dan zal het motortoerental verhogen, met als gevolg dat hij nog méér naar lucht snakt, en dus de onderdruk nóg groter wordt. De membraan wordt nog méér naar achter gezogen, de veer nog méér ingedrukt, en daarmee gaat de tandlat die de hoeveelheid ingespoten brandstof bepaalt ook nog meer achteruit (richting ‘stop’ op de figuur)
Als je weer bergop moet, dan vertraagt de motor => de zuigkracht achter de vlinderklep vermindert => de membraan wordt naar links geduwd door de veer, waardoor de brandstofpomp meer diesel inspuit.
PS: je begrijpt nu ook meteen waarom je NOOIT het kleine slangetje mag verwijderen, en ook wat er gebeurt als de membraan breekt: de veer duwt de tandlat volledig naar links, waardoor de brandstofpomp maximaal gaat inspuiten alsof je start met ‘dubbele mazout’. De motor gaat met andere woorden onherroepelijk in over-toeren, en draait zichzelf stuk!!! Het is dus intrinsiek een zéér gevaarlijke regelaar.

Wanneer je nu met je gaspedaal wat meer ‘gas’ geeft, dan ga je in feite alléén maar die vlinderklep meer open zetten. Het vacuüm achter de klep valt in eerste instantie weg, de veer op de membraan duwt de tandlat naar een hogere brandstoftoevoer, waardoor de motor meer kracht krijgt en bijgevolg ook sneller gaat draaien.
Maar dan gebeurt het weer: de klep staat maar half open en de motor, die intussen rapper is gaan draaien, komt weer in ademnood, en begint dus weer onderdruk te maken na de vlinderklep. Meteen wordt de membraan weer naar achter gezogen, (richting ‘stop’ op de figuur) en wordt daarmee de brandstoftoevoer naar de injecteurs opnieuw verminderd. Er herstelt zich een nieuw evenwicht, doch dit keer op een hoger toerental.
Bij een wisselende belasting, berg af of berg op rijden, gebeurt net hetzelfde als hierboven beschreven, en afhankelijk of het vacuüm stijgt of daalt wordt de brandstofpomp gecorrigeerd.

Wanneer je ‘planché’ stampt op je gaspedaal, dan staat de vlinderklep volledig plat, en is de luchtdoorlaat maximaal. De membraan wordt in eerste instantie weer naar voor geduwd, er wordt meer brandstof geleverd en de motor versnelt. De venturi is echter in diameter zodanig bemeten dat ze maar een welomschreven hoeveelheid lucht doorlaat. Wanneer de motor dus te snel zou gaan willen lopen (berg af rijden), dan krijgt hij zo wie zo niet genoeg lucht meer door de venturi aangezogen. Hij maakt dus weer onderdruk, en zuigt daarmee opnieuw de membraan achteruit, waardoor de brandstoftoevoer naar de injecteurs afneemt. (zie links onder in onderstaande figuur)

Afbeelding
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Mijn 19tje

Bericht door Fergieman »

Hoi Carl,

Mooi en goed uitgelegd.
Ik kon mij daar infeite ook geen vast beeld op plakken hoe dat juist in een zat. Het is mischien een beetje eigen aan dit soort injectiepompen dat de motor op relanti een beetje op en neer gaat. Bij mijn Ferguson TEF toch, of zou daar iets anders mee te maken hebben.

Fergieman
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Mijn 19tje

Bericht door Carl »

Dag Fergieman,
Ik weet niet hoe de vacuümregelaar van een Ferguson is opgebouwd, maar als hij op de simpele manier is opgebouwd als op de figuren is weergegeven, dan kan best zijn dat je Ferguson wat onregelmatig loop op ralenti.
Ik heb doelbewust de eenvoudige uitvoering als voorbeeld genomen, om de uitleg niet al te ingewikkeld te maken. Meeste van die vacuüm-regelaars hebben 2 veren, in de plaats van één grote. Er zit meestal een kleine korte veer binnen in de grote veer die juist dient om de ralenti stabiel te houden. 100 toeren meer of minder op een ralenti van bijvoorbeeld 600 is veel (17%), maar dezelfde 100 toeren meer of minder bij 2000 toeren is relatief klein (5%).
De kleine korte veer helpt duwen wanneer de motor op ralenti draait, zodat de membraan rapper naar meer opbrengst (Richting 'Voll') gaat wanneer het vacuüm ietjes daalt (motor dus ietjes vertraagt heeft). Bijgevolg herpakt hij ook sneller en kordater bij lichte dalingen van het vacuüm. Anderzijds zal hij wel gemakkelijker iets verhogen in toerental zonder dat de brandstofpomp daarop reageert, en ook minder snel naar zijn ralenti toe gaan. Hij zal bijvoorbeeld rap afdalen van 2000 tot bijvoorbeeld 800-900 toeren (werking grote veer), maar veel langzamer van 800 naar 600 (werking grote veer + kleine veer tesamen).
Omdat die kleine veer in bepaalde gevallen ook storend kan werken, zit er soms op het achterdeksel van de vacuüm-kamer een klein extra hendeltje, dat al naar gelang de stand van de gaspedaal die ralenti-veer inschakelt (voetpedaal helemaal terug) of juist uitschakelt vanaf het moment dat de voetpedaal iets wordt ingedrukt.

Nu speciaal voor u, Fergieman: schroef het achterdeksel er eens af (hou ze wel met de hand tegen zodat je het niet breekt, of schroeven breekt, want de veer duwt dat deksel achteruit). Als er zo'n ralenti-veer zou zijn ingebouwd, dat zit daar een stelschroef op, dat je kan bijstellen wanneer de kap eraf is. Ik vermoed dat je ze iets zal moeten indraaien.
Wanneer het stuurslangetje centraal helemaal achteraan op het deksel toekomt, dan kan het zijn dat je zo bij de stelschroef geraakt via het gat van de raccord.
Kijk ook na of het slangetje mooi zuiver is en geen valse lucht binnen laat. Tussen de membraan en de eigenlijk injectiepomp zit een klein luchtfiltertje, of loopt er een klein slangetje ergens naar de inlaatkollektor, vóór de vlinderklep en achter de luchtfilter. Zorgt dat dit filtertje of dat slangetje ook zuiver zijn. Een verstopt luchtfilter voor de motor verstoort in dat geval ook ernstig de goede werking van de vacuüm-regelaar.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: Mijn 19tje

Bericht door Pieter »

Dat onregelmatig draaien op rolanti heb ik ook gehad met mijn fordson, en toen was het membraam kapot. Met een nieuw membraam was het direct opgelost.
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Mijn 19tje

Bericht door Fergieman »

Hoi Carl
Bedankt voor de deskundige uitleg, zo weten we hoe zo een systeem eigenlijk werkt.
Ik ga eens deze dagen kijken hoe het bij mijn TEF in elkaar zit en misschien repareren.
Het is wel een feit meen ik om regelmatig membraam en veer en venturibuis te controleren of te vervangen.
Groeten Fergieman
R19tje
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:47
Locatie: geluveld

Re: Mijn 19tje

Bericht door R19tje »

in alli, omdat ik zie dat iedereen zowat vertelt over zijn winterbezigheid, ga ik eens zeggen met wat ik me zoal heb beziggehouden. Toen ik mijn Hanomagje kocht, viel het op dat de rempedalen redelijk ver konden worden ingedrukt, niet tegenstaande de remmen "goed" hun werk deden. Alleen kon ik nooit de linkerrem doen blokkeren. Nuja, regelen dan maar denk je dan, maar niet was minder waar: de regelstangen waren in twee gescheven, de kant met de linksedraad verwijderd en dan terug aaneen gezet op maximum uitgeregeld. Daar sta je dan en denk je zo van :"tgo, 'tzal wel nog jaren goed zijn". Integendeel, het verslechterde. Dus de krik er maar onder, de wielen af en de tamboers eraf. Aan de rechterkant was er niets aan, de voeringen zagen er als nieuw uit, maar de dichting van de steekas was een beetje bezweet. Links was iets anders, de tamoer was volledig in olie (daarom remde hij zo slecht). dus wist ik weer wat doen: olie aflaten (nen keer vernieuwen doet geen kwaad) en de steekassen verwijderen. Recht zag er als nieuw uit, links was een beetje getorst (inlichtingen gaan nemen, men zei dat het geen kwaad kon, het beestje is toch op pensioen). Dan maar 2 nieuwe dichtingen gaan halen, monteren en de rolloagers terug monteren (die waren nog in uitstekende staat). De linkerremvoeringen gedemonteerd en eens ontvetter laten weken voor een week (kon niet anders, aangezien ik in het Gentse woon en werk, en de 19 bij mijn schoonvader onderdak gevonden heeft). Het weekend erop direct naar daar gereden, de voeringen en tamboers opgeschuurd en alles terug gemonteerd. In de week was ik al eens gaan shoppen voor een set nieuwe regelstangen (ditmaal met links- en rechtse draad), de boel erop, geregeld en proberen maar. Tis werkelijk een hemelsbreed verschil, de handrem werk nu ook weer perfect (bij de 19 zijn hand- en voetrem op elkaar aangesloten : als je de handrem optrekt, gaat de voetrem mee). Nu staat hij klaar voor een ritje deze winter : de 2de pitje wintertocht op 26 december 2010
hanomag R19
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Mijn 19tje

Bericht door Deutz »

Hallo,

Ik heb het ook voorgehad dat de remmen in olie stonden, ik heb ze gewoon gewarmd zodat de olie afbrande. Als je het op die manier doet gaat het vlug maar je moet wel opletten dat je de remmen niet in de fik steekt :lol: .

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Plaats reactie