Hanomag R430

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Hanomag R430

Bericht door Allis-Chalmerske »

Hallo allemaal,

Omdat ik nu zonder restauratie werk ben komen te zitten (mijn MF 205 is MF 35 geworden) heb ik nu weer een nieuw project :D . De MF heb ik een soort van "geruild" met m'n opa voor een Hanomag R430. Een aantal jaren geleden vroeg een Kennis (en collega oldtimerliefhebber) ons of we geen "stuk" Hanomag wilden hebben, want hij moest (ook wegens plaatsgebrek) opruiming houden. Dus hebben we toen die hanomag maar gehaald en hier neer gezet in de schuur (dat was in de tijd dat we zelf nog geen plaatsgebrek hadden :P ). Hij was echt niet meer dan een wrak te noemen want rijden deed hij niet en het uiterlijk had ook al wat meegemaakt door de jaren. Ook lag de motor deels open en ontbraken er hier en daar wel onderdelen die we er los bij hebben gekregen. Alles was erbij behalve een waterpomp, zijpanelen van de motorkap, originele achtervelgen en een stoel.. Verder is er toen niet veel gedaan aan het Hanomagje. Hij stond daar maar wat te staan in de schuur. Op een keer heb ik er eens de motor uit gehaald en uit mekaar gedraait, gewoon om te zien wat er aan mankeerde. Een tijdje later kwam mijn opa op het idee om er een ruwterrein-heftruck van te maken. Met een Ford sierra motor en een omkeer-tandwielkast reed hij andersom (daarom staan de pedalen verkeerd en een staat er een hydraulisch stuur op op sommige foto's). Maar omdat we toen onze deutz 7206 met lader gekocht hadden, ging het Hanomagje weer terug naar zijn schuur waar hij waar een aantal jaren heeft gestaan. Tot op vandaag, nadat ik hem definitief uit z'n winterslaap heb gehaald. Nu zal hij mooi gerestaureerd worden en nog dikwijls naar oldtimer shows rijden!

Volgens mij moet deze hanomag zowat een full option zijn geweest want er zit hanomag-pilot op (al is het steunwiel er niet meer bij), een kruipbak (10V + 2R), Er staan steunen onder voor een maaibalk, De overblijfselen van een cabine zijn nog te zien en er heeft een frontlader op gezeten. Dit is te zijn aan de chassis-balken en aan het frontblok van de trekhaak want daar zijn de overblijfsels van de steunen nog te zien, de rest is ofgeslepen. Ook heb ik er nog een tweede voorfont bij waarbij het onderste stuk een uitsparing heeft voor de frontladersteunen.

Na deze grote brok tekst natuurlijk nog de technische gegevens en foto's :D

Technische gegevens:

Motor: Hanomag D21 R324s
Cilinders: 3
Inhoud: 2099 cm3
Boring x slag: 90 x 110
Vermogen: 27PK bij 1900tr/min
Koppel: 113 Nm
Versnellingen: 10V + 2R
Vmax: 20 km/u
Gewicht: 1850kg
Bijlagen
Afb0393.jpg
Afb0392.jpg
Afb0391.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hanomag R430

Bericht door Allis-Chalmerske »

Foto's:
Bijlagen
Afb0400.jpg
Voor de lol ff een motorkap erop gezet
Voor de lol ff een motorkap erop gezet
Afb0396.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hanomag R430

Bericht door Allis-Chalmerske »

Vandaag heb ik me bezig gehouden met het motorblok zuiver te maken en heb ik ook de bussen eruit geperst. De motor is er niet zo erg aan toe, de krukas en de lagerschalen zijn goed. Er zouden wel nieuwe bussen in moeten en nieuwe segmenten. Waarschijnlijk ook nieuwe uitlaatkleppen en dan natuurlijk ook een nieuwe waterpomp want die was er niet bij.

Laat maar horen wat jullie ervan vinden!!! ;)
Bijlagen
de oude cilinderbussen
de oude cilinderbussen
Motorblok zuivergemaakt vanbinnen
Motorblok zuivergemaakt vanbinnen
cilinderbussen eruit persen
cilinderbussen eruit persen
Allis-Chalmers FD3 '63
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Hanomag R430

Bericht door SFVke »

Dag,

Zo te zien ben je niet vies van een "beetje" werk :lol: . Je gaat zo te zien een nieuwe Hanomag hebben eenmaal die af is.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hanomag R430

Bericht door Allis-Chalmerske »

haha ja, dat is inderdaad de bedoeling om hem weer '"nieuw" te maken. Je moet het zo zien, het sloop gedeelte is al gedaan ik moet hem enkel nog opbouwen :D

Eens dat ik de motor in orde heb is het grootste werk gedaan, want aan de rest mankeert eigenlijk niet veel, dat kan ook moeilijk anders want alles aan deze tractor is minstens 3 keer te zwaar uitgevoerd :)
Allis-Chalmers FD3 '63
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Hanomag R430

Bericht door SFVke »

Dat zijn de beste tractoren, je hoeft eigenlijk nooit bang te zijn dat je iets breekt van de boite :lol: . Bij de Güldner is dit ook zo. Met de eerste zonnestralen ben ik vandaag met de Güldner eens de baan op geweest, ik vermoed dat het beestje dicht bij de 40km/h bolt :shock: .

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Hanomag R430

Bericht door simar »

Hallo Wesley :

Opletten voor flitspalen en andere cameratoestanden !!

Etienne.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hanomag R430

Bericht door Allis-Chalmerske »

In een zone 30 kun je dan al een snelheidsovertreding maken :p Toen ik nog de achterbrug van een 35 aan m'n MF 205 had staan liep die een kleine 50km/u. De Deutz DX kon die niet bijhouden, niet in optrekken en niet op topsnelheid :D Het enige nadeel is dat dat er allemaal niet voor gemaakt is om zo snel mee te rijden, het stuur gaat dan zijn eigen weg en de remafstand is dan een pak groter. Alleen dat dat bij jouw Guldner niet zo erg is, daar is alles toch veel te stevig aan, maar bij zo'n snelheid moet je om goed te zijn een cabine hebben.

Ik heb de grote wielen eens onder de hanomag gezet om te zien of dat op iets trekt, achter 13.6-38 en voor 6.00-20 zo grote wielen staan er normaal niet onder maar deze heb we erbij gekregen toen we hem gekocht hebben.
Bijlagen
Afb0414.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Hanomag R430

Bericht door SFVke »

Dag iedereen,

Met het remmen heb ik geen probleem, je kan dit eenvoudig oplossen door zachte ferredo s te gebruiken maar die verslijten wel sneller...
De Hanomag lijkt precies een steltenloper :lol: , is wel handig als je er mee wil gaan sproeien.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hanomag R430

Bericht door Allis-Chalmerske »

M'n MF'je remde ook goed, alleen schoof die nog een deel verder over de weg als ik stopte, dan zou voorwiel beremming handig zijn. En hoe zit het als je dan een wagen of iets erachter hebt hangen? Die moet ook nog eens geremd worden?

Die wielen zijn inderdaad veel te groot, dat krijgt dat 27pk motortje niet rond :D En voor te sproeien hoeft het ook niet daar hebben we al een MF voor op hoge sproeiwielen. Vanvoor maar terug de originele 6.50-16 wielen en achter weet ik het nog niet. Misschien 9.5-36 of 12.4-32. In ieder geval groter dan normaal, want ik vind het niet mooi als die zo achterover hangt. Maar eerst maar eens zien de motor in orde te krijgen.

groeten,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Plaats reactie