Deutz D40L

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Inderdaad een tegenvaller. Nu moeten we doordoen. Als we de cilinders en chemisen vernieuwen moeten we de lagers van de krukas ook allemaal doen, want die verdragen die kracht van die nieuwe cilinders niet meer. Het enige probleem is dat de tractor niet van mij is, dus het is afwachten wat de eigenaar hiervan zegt. Ik ben vandaag prijs gaan vragen bij een lokale verkoper van land- en tuinbouwmachienes voor onderdelen. De prijs voor 1set, dus cilinder en pisten met segmenten was bij Granit (waar ik niks van moet hebben) 300 euro. Dan van een ander merk, ik denk Sparex was het 190euro. Nu nog eens prijs gaan vragen bij een revisiebedrijf.

Als je het zo bekijkt, dan is er nog veel te lang gereden met deze tractor. Als die niet lekte aan die buisjes van de klepstoterstangen dan had ik hem niet opengedaan en dan was er zo misschien nog even mee doorgereden, tot alles kapot was.

groeten,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Deutz D40L

Bericht door Tim »

Ja das inderdaad jammer om dat te zien.
Toch ook wel raar hé zo iets, terwijl em goed startte en goed draaide.
Daaraan zie je wel dat deutz motoren redelijk taai zijn volgens mij :D
Als je zo'n dingen ziet bij een tractor die goed startte en draaide en niet rookte,
mag je je inderdaad beginnen afvragen hoeveel dergelijke gevallen er nog zouden kunnen
rondrijden, dat de motor eigenlijk al veel meer versleten is dan men denkt...
Veel plezier met de revisie ;)
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Deutz D40L

Bericht door SFVke »

Dag Laurens,

Het ziet er iets typisch uit voor luchtgekoelde diesels, ik had hetzelfde voor bij de Güldner: goed starten en de kracht van een beer maar zo lek als een zeef.

alvast veel succes en geen paniek met een Deutz komt het altijd in orde
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Die luchtgekoelde motoren zijn echt wel onverwoestbaar!!! Alleen als je er zo een opendraaid kom je de gekste dingen tegen :D Zelfs met kapotte segmenten startte de Deutz beter als mijn Allis-Chalmers!
Ik heb vandaag de motor terug uitgebouwd, morgen doe ik de krukas los, ben benieuwd wat we daar gaan tegenkomen.
Allis-Chalmers FD3 '63
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Deutz D40L

Bericht door stompkopfan »

hallo laurens
eens kijken op www.delegro.nl daar hebben ze wel die onderdeln en ook niet tegen woekerprijzen zoals bij granit
mv jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Die hebben inderdaad veel onderdelen en de prijzen vallen ook goed mee. Ik ben vandaag bij het revisiebedrijf geweest. Waarschijnlijk heb ik morgen de prijzen wat het daar kost,dan kan ik eens vergelijken. Ik heb ook de lagers van de krukas ook los gedaan. Dit valt redelijk mee, de lagerschalen van zowel de drijfstangen als de hoofdlagers hadden slijtage maar niet overdreven. Maar het belangrijkste is dat de krukas nog in goede staat is. De lagerschalen moeten toch mee vervangen worden, als de cilinders en pistons vernieuwd worden.
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Vandaag even een update.

Ik heb wat foto's gemaakt van de lagerschalen en de nieuwe rubbers zijn gearriveerd. Het zijn wel vredesteins (niet dat dat slecht is) omdat de eigenaar van de deutz een kennis had in een bandencentrale, vandaar... . Als het aan mij had gelegen waren er BKT's opgekomen, goede soepele banden en niet duur.

Voor de rest is er niet veel vooruitgang geboekt, ik ben nog wat prijzen aan het vergelijken voor de revisie. Hopelijk kan ik daar snel aan beginnen.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Hallo,

Na een veel te lange tijd zal ik hier nog maar eens iets posten. Ik heb de motor in de zomer terug in mekaar gezet en de Deutz staat ook al weer een hele tijd terug op zijn eigen pootjes. Daar heb ik alleen nog geen foto's van gemaakt :oops: Dit project heeft een beetje vertraging opgelopen door een ander restauratie project (auto). In de eerstvolgende weken zal er ook niet meer veel gaan gebeuren want de deutz is klaar om te spuiten maar het is veel te koud voor de verf, en een verwarmde spuitcabine heb ik jammer genoeg nog niet.

Uiteindelijk is er dan aan de motor niet zoveel vernieuwd. Alle cilinders zijn nieuw, segmenten en 1 nieuwe piston. Dan heb ik ook nog de injecteurs en de gloeiboegies vervangen. De kleppen zijn gerodeerd en alle dichtingen vernieuwd. Sinds de revisie heeft de motor nog niet gedraaid. Ik zal nog eens foto's moeten maken hoe hij er nu bij staat. Voorlopig heb ik alleen deze foto's van toen ik met de revisie bezig was

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mvg,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

owwja, nog vergeten te zeggen wat de lagerschalen zouden kosten: >700 euro voor alleen de hoofdlagers en de drijfstanglagers waren waarschijnlijk niet eens meer leverbaar, dat is meteen ook de reden waarom die niet vervangen zijn. Als je op verschillende site's kijkt zie je overal nieuwe cilinders+pistons te koop staan maar nooit lagerschalen.
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Vandaag nog even een paar foto's gemaakt. Als het terug iets warmer wordt kan hij gespoten worden, hij is zo goed als volledig geschuurd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mvg,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Plaats reactie