Allis-Chalmers FD3

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

Hier komt de restauratie van mijn allis-Chalmers. Na de restauratie van m'n ferguson 35 moest er een luchtgekoelde tractor komen oorzaak: na de revisie van de 35 bleek het motorblok een scheur te hebben waardoor er koelwater bij de olie kwam deze heb ik verkocht aan mijn grootvader die er naderhand een poeder in heeft gedaan en nu lekt ie niet meer.Eigenlijk wilde ik een porsche of een Deutz kopen, maar toen kwam ik de allis tegen. Je kunt hem bijna de 'franse porsche' noemen want hij maakt ongeveer hetzelfde geluid, de bedienig van de lift werkt ook andersom zoals bij een porsche en zo zijn er nog wel zaken. Omdat ik nog nooit van een luchtgekoelde AC had gehoord en er papieren bij waren besloot ik om hem te kopen. Het is een belgische tractor die bij mij in het dorp heeft rondgereden. Hij heeft een 2 cilinder veneuvre motor die volgens de gegevens 25 pk levert. Het bouwjaar is 1963 volgens de chassisnummer , de gietnummers dateren uit '62 en volgens de inschrijvingspapieren is hij in 1965 ingeschreven. ik heb hem in de kerstvakantie gekocht en in februari dit jaar gehaald. dit is wat ik al gedaan heb:-motor gedemonteerd en opengedaan
-de vooras zijn nieuwe bussen en lagers ingezet
-nieuwe dichtingen in de assen gezet
-de remmen zuivergemaakt
-deels de achterbrug geschuurd ( zal nog eens fotos maken)

alle info en commentaar is welkom,
Bijlagen
Afbe.jpg
Afb.jpg
Af.jpg
Laatst gewijzigd door Allis-Chalmerske op 18 jul 2009, 18:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

hier nog een aantal foto's want ik kan ze maar per 3 plaatsen:
Bijlagen
Afbeeldi.jpg
Afbeeld.jpg
Afbeel.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

nog een reeksje:
Bijlagen
Afbeelding1.jpg
Afbeelding.jpg
Afbeeldin.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

foto's:
Bijlagen
Afbeelding4.jpg
Afbeelding3.jpg
Afbeelding2.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

foto's staan wel een beetje door mekaar. de laatste serie:
Bijlagen
test allis.jpg
Alli.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
Geronimo
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jul 2009, 20:47

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Geronimo »

hallo ik ben ook een Allis-Chalmer fan. Gave machine ,die had ik ook wel op de kop willen tikken...........
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Tim »

Kan je nog aan onderdelen geraken voor die motor?
Draait hij al goed of is er nog revisiewerk nodig?
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

goede vraag Tim, toen ik in het revisiebedrijf vroeg achter onderdelen voor een vendeuvre motor keken ze me nogal verbaasd aan. tot nog toe heb ik nog geen nieuws, binnenkort ga ik naar een ander bedrijf en als ik het daar dan nog niet kan krijgen contacteer ik iemand die een vendeuvre heeft. de motor draaide wel maar niet hoe het moest hij startte zeer slecht en ook maar op 1 cilinder maar dat kwam door een verstuiver die vast zat. ik moest overal nieuwe dichtingen kunnen zetten en het latterale spel op de krukas kunnen wegpakken door ergens een grotere maat van die druklagers te krijgen, de schelpjes waren ooit al eens vernieuwd en de pistons waren niet versleten + de cilinders hadden zo goed als geen stootrand. Wat vernieuwd wordt:segmenten, uitlaatkleppen, verstuivers, dichtingen, de cilinders worden gehoond, spel op de krukas en nog wel wat zaken.
Allis-Chalmers FD3 '63
Geronimo
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jul 2009, 20:47

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Geronimo »

Hallo Allis-Chalmerke, Vendeuvre is/was inderdaad een franse trekker-en motoren bouwer,de firma kwam in 1960 in handen van Allis-Chalmers,waarna er na de overname nog enkele jaren Vendeuvre trekkers werden gebouwd(in Allis-chalmers orange gespoten) waarna de produktie van Vendeuvre trekkers werd stopgezet (het is SFV net zo vergaan nadat deze firma door Case werd overnomen). Uw FD3 is dus een in de franse Vendeuvre fabriek gebouwde Allis-Chalmers trekker(FD3,FD4,FD5). Ik weet nu niet of deze FD2,FD3,FD4 trekkers qua mecaniek(uitgenomen de motor) identiek zijn als de in Engeland gebouwde Allis-Chalmers.Maar als Allis-Chalmers fan wist u dit waarschijnlijk al allemaal denk ik. Ik zou eens proberen om onderdelen op te snorren op de franse site: Tracteurs et Motoculteurs d' Antan. Of miss. bij de Vendeuvre site zelf.groeten Tony. :)
Laatst gewijzigd door Geronimo op 18 jul 2009, 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

Ik weet dat het een frans merk is want de tractor is gebouwd bij vendeuvre in er is iemand die me in frankrijk aan onderdelen kan helpen als er hier niks te krijgen is.

hier zijn voor de ferguson liefhebbers onder ons foto's van mijn 35 (dit was mijn eerste restauratie)
Bijlagen
Afbeelding2.jpg
Afbeelding1.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
Plaats reactie