Allis-Chalmers FD3

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

Het probleem is dat er helemaal geen handleidingen te vinden zijn over deze motoren. Ik kan het tandwiel van de pomp wel verdraaien, maar daarvoor moet ik de vooras en nog een hoop demonteren voor het distributiedeksel eraf gaat. Daarom dacht ik als ik daar dat plaatje tussenuit kon halen dan moest ik niet alles demonteren. Ik zag dat jij dat zo moest doen bij uw MAN, dus ging dat misschien ook bij mijn AC. Zolang dat de nok niet te hoog komt (denk ik niet want het is maar een heel dun plaatje) en niks raakt in de pomp denk ik net dat het veel kwaad kan?
Allis-Chalmers FD3 '63
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Pieter »

bij mijn lanz is het inspuitpunt ook zo af te regelen, met plaatjes bij te steken of weg te nemen
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Carl »

Enfin, ik weet niet goed hoe zo'n pomp in elkaar steekt, maar als de pomp ook gebruik maakt van holle plunjers (systeem Bosch, CAV, Simms en nog vele andere), dan heeft het geen zin om dat dikteplaatje eruit te halen. Het begin en einde van de inspuiting wordt immers geregeld door de holle plunjer te verdraaien t.o.v. vaste poorten in het pomplichaam.
Het zou alléén maar zin hebben als de pomp-chemise vast zit aan het stuk waar de leiding zit op vastgeschroefd, want dan zouden inderdaad de bovenste doorlooppoorten eerder afsluiten, en ook het einde van de inspuiting vroeger komen omdat de ontlastpoort ook vroeger vrij komt.
Als je méér inspuiting wil bij het starten, dan moet je kijken of je de tandlat verder achteruit krijgt in de stand dubbele mazout (soms is dat een aparte al dan niet instelbare aanslag), maar je moet dan wel goed bekijken of je daarmee ook niet meteen het vermogen van de motor opdrijft.
Je moet ook oppassen met dubbele mazout. Bij mijn trekker bijvoorbeeld is het veelal slechter dan het goed is. De motor moet zo wie zo een tweetal toeren draaien voor hij eraan denkt om te beginnen aanslaan. Bij echt koud weer is dat nog wat langer, maar als je dan teveel mazout ingespoten hebt, dan begint die halvelings te ontsteken voor de piston op zijn bovenste dode punt komt, en de demarreur krijgt de motor dan niet meer (voldoende snel) rond.
Ja, een diesel kan ook verzopen staan; dat is niet alléén het voorrecht van benzinemotoren.
Normaal gezien verbetert het starten van een motor bij een latere ontsteking; het is wel minder gunstig voor het brandstofverbruik eenmaal dat hij dan draait.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

Er zit een Lavelette pomp dacht ik, en volgens mij zit de pomp-chemise vast aan het bovenste stuk waar de leiding op zit vastgeschroefd dus ik denk wel dat dat verschil zou moeten maken. En een dubbele mazoutknop zit erop, als ik die niet gebruik kan ik hem niet gestart krijgen. Er zit ook geen regelbare aanslag op het stangetje van de gashendel. Mijn gedacht zou zijn dat de pomp vroeger zou beginnen inspuiten en een (iets) hogere druk zou bereiken als ik dat plaatje eruit kan halen. Als ik start komt er veel grijsachtige rook uit de uitlaat en af en toe wat zwartere rook als je hem hoort ontploffen, zou het dan niet zijn dat mijn pomp te laat staat en dat dan de diesel niet genoeg tijd heeft om te ontsteken en daardoor slecht start. Zo was toch het geval bij de D40L, die startte eerst ook slecht en bleef dan heel lang blauwachtig roken(dat doet die AC wel niet, die rookt niks als die draait), toen hebben we de pomp vroeger gezet en nu start deze veel beter en rookt zwart bij het starten daarna is het direct weg.

mvg

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

Hallo,

Ik heb het plaatje tussen de pomp uitgehaald. Het is een opvulplaatje van 1mm, wat redelijk veel zou zijn. Normaal regel je met plaatjes van 0.1mm lijkt mij? Maar zonder het plaatje start ie nog erger dan ervoor, dus ik denk dat het plaatje er terug tussen moet. Ook heb ik de kleppen nog anders geregeld maar zonder enig resultaat. De vooras is er onderuit geweest omdat ik meende dat je het tandwiel kon verdraaien t.o.v.de as waar die opzit, maar dat was blijkbaar niet zo ik had me toch wel serieus vergist :oops: Nu is het probleem dat er nergens merktekens te vinden zijn (althans ik heb ze nog niet gevonden) weet misschien iemand waar ik die kan vinden of heeft misschien iemand een Vendeuvre en waar zitten bij deze de merktekens?
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Tim »

Laurens,

Heb je goed gekeken naar de tandjes zelf van het tandwiel?
Bij mijn MAN zijn er ook geen merktekens, maar zijn bepaalde tandjes licht afgeschuind, en die moeten
in elkaar staan, en dan staat de motor op punt.
Kan je niet gewoon proberen de pomp 1 tandje vroeger te zetten dan hij nu staat? of zou dat teveel zijn?

groeten,
Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

De motor gaat sowieso terug los, zo is het ook niks. De tandwielen van de distributie heb ik getekend voordat ze los gedaan zijn, dus deze zouden terug op hun oude plaats moeten staan. De pomp een tandje herzetten is wel veel, die moet toch wel echt geregeld worden door plaatjes bij te steken en weg te halen. Het grootste probleem is dat je niks kunt zeggen van het inspuitmoment want je weet niet waar het BDP is en hoeveel graden ervoor er moet worden ingespoten. Zo kon het wel eens zijn dat de spie( of kal, hoe het ook heet) die op de krukas zit voor de poulie vast te zetten ook een referentiepunt kan zijn dat bv de krukas gelijk boven staat met de spie.
Zo kun je bv bij de 4cilinder MF 35 een het vliegwiel blokkeren met een stift en dan staat de pomp op inspuiten, zo iets in de zin moest je hebben om verder te kunnen afstellen. En er zijn nog eens geen boeken of documentatie te vinden over dit motortje dus weet je er maar heel erg weinig over.

mvg, Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door guido »

hallo Laurens,
Kent ge de site Les vieilles soupapes agricoles? Daar kun het onderhoudsboekje en onderdelen cataloog vinden van FD3 inPDF.
Spijtig staat er niet in hoe je de pomp moet juist zetten,er staat wel in dat je de pomp nooit mag demonteren,dat is voor een specalist met aangepaste werktuigen.
Bij stationaire motoren Vendeuvre type D60 dit is een 1cyl diesel staat wel (in pdf) hoe je de pomp en distributie moet regelen.
Het is met graden en mm,niet simpel(toch niet voor mij).
groeten Guido
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

Hallo Guido,

Die site ken ik goed. Ik had er ook al aan zitten denken om daar op het forum eens te vragen of niemand van die Fransmannen weet hoe je zoiets moet afstellen, daar in frankrijk rijden toch veel Vendeuvre's en allis-chalmers. Dus daar zal toch wel iemand weten hoe dat moet? Deze handboeken heb ik al, maar daar staat niks in over de afstelling, het is eigenlijk ook maar een handleiding.

Nu ga ik eerst nog eens proberen met een plaatje extra te steken tussen de pomp en zien wat voor uitwerking dat heeft, daarna zullen we nog wel zien wat er nog kan verbeterd worden.

groeten,
Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Carl »

Hallo Allis-Chalmerske,

Kan ik je hiermee helpen?
Gekregen van iemand van het forum 'Les Tracteurs Rouges':

Afbeelding

Afbeelding

Ik stuur ze u in pfd per mail; dan zullen ze wellicht duidelijker zijn.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie