Hatz E80

Hier verwachten we alle bijzonderheden over uw oude motoren allerlei, hun specifieke kenmerken en hun toepassingen.

Moderator: Carl

simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Hatz E80

Bericht door simar »

Hallo :

Puur toeval : Ik heb nu toch wel een 66DDH (zware motoculteur) binnengehaald !!!!!
Is dus met Hatz E89FL motor (12 Pk.) en ik heb al ondervonden dat er daar een automatische décompresseur opzit,
alsook een knop op de zijkant v/d injectiepomp; un surchargé ????
De werking van die décompresseur lijkt mij intéressant !! ( ik weet nog niet hoe dat werkt !!)
Motor blijkt prima te zijn; maar er is werk aan de boite. (ondertussen zijn we "bezig")

Etienne.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hatz E80

Bericht door Allis-Chalmerske »

hallo,

Een E89 FL, dat is er eentje uit dezelfde serie als mijn E80 :D . Een automatische decompressie hendel slaat dicht na een 5 tal omwentelingen van de motor. Zo staat het toch in mijn gebruikshandleiding. Heb je er ook een elektrische starter en dynamo op? Dat moet wel een heel zware motoculteur zijn van 12pk, dat is meer dan sommige tractortjes van die tijd.

Groeten,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Hatz E80

Bericht door simar »

Hallo :

De Hatz draait al.!!
Die décompressiehendel is een mooi stukje techniek. Als men hem verticaal naar boven plaatst blijft hij open als men aan de
motor zwengelt.
Plaatst men hem horizontaal ; en als men nu de motor aanzwengelt dan daalt dat hefboompje , en inderdaad na enkele toeren
slaat hij dicht.
Na de eerst compressie draaide de motor ; en dit na jaren stilstand !!!!!
Hij heeft een zeer goede compressie. Het schijnt dat men maar in extreme (koude) omstandigheden een ontstekingsmèche
nodig heeft.
Wat een mooi geluid ; nog een echte ouderwetse dieselklop.

Etienne.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hatz E80

Bericht door Allis-Chalmerske »

Dat is de kwaliteit van Hatz hé :D

Daar waar de onderdelen voor onze Hatz van komen wilde ze ons nog geen "startlontjes" verkopen om hem te starten. De verkoper zei zo: Ik verkoop u geen startlontjes, met die nieuwe onderdelen moet die zo gaan. En hij had gelijk, van het moment dat je de compressie-hendel dicht zet, start hij ook :) .
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hatz E80

Bericht door Allis-Chalmerske »

ik weet niet waar ik het moet plaatsen dus plaats ik het hier maar even.

Wie kan mij vertellen wat dit is? ;) ik ben benieuwd wie het weet :D
Bijlagen
Afb0559.jpg
Afb0558.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Hatz E80

Bericht door Tim »

Euh... een groene werktuigdrager? :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Hatz E80

Bericht door simar »

Hallo :

Een zelfbouw tractor ; met als krachtbron : een Hatz ???

Etienne.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hatz E80

Bericht door Allis-Chalmerske »

Dat heb je inderdaad goed gezien :D ik dacht echt dat niemand dat ging weten.

en deze word inderdaad aangedreven door een Hatz motor, door m'n E80 vandaag nog wat onderdelen gespoten, morgen terug monteren en dan zal ik eens een fototje van het eindresultaat plaatsen :)
Allis-Chalmers FD3 '63
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Hatz E80

Bericht door stompkopfan »

hey laurens
had je nog wat verf over van een deutz :lol:
van wat is die boite en de trompetten.?
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hatz E80

Bericht door Allis-Chalmerske »

de achterbrug is van een TCM heftruk die we ooit eens afgebroken hebben om een hefmast achter de tractor van te maken. chassis is eigenbouw en dan de gereviseerde Hatz motor die als aandrijving dient. vroeger stond hier een benzine motortje op maar die was versleten en wilde niet meer starten. We hadden er ook een lift opstaan maar die hebben we eraf gegooid omdat we die toch niet gebruiken, we hebben wel riemschijven voorzien om een aftakas of iets dergelijks aan te drijven. Misschien dat we er in de toekomst nog een maaibalk opzetten of een alternatief ploegje om met de hand op te trekken.

Jeroen: dat is wel origineel Fendt groen hé :D door de slechte foto kwaliteit lijkt het inderdaad wel op deutz groen. We wisten niet welke kleur we hem zouden maken, vroeger was die john deere kleur maar dat past niet met een Hatz motor vonden we, dus hebben we hem maar fendt-groen gedaan en de Hatz is terug rood gemaakt net als de velgen.
Allis-Chalmers FD3 '63
Plaats reactie