Mijn 19tje

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Mijn 19tje

Bericht door Fergieman »

Hoi
Ik heb zo een hanomagje 2 cilinder een 425 staan, dit is een export model was oorspronkelijk een 217 zou dat hetzelfde motortje zijn. De bediening van het gashendel zit niet op de pomp maar met een vacuumregeling in de inlaat.
Groeten Fergieman
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Mijn 19tje

Bericht door Allis-Chalmerske »

dan heb jij wel een heel speciale motor, want om met een diesel 'gas' te geven die je door de plunjers in de pomp te laten draaien zodat ze meer diesel inspuiten. Alleen benzine-motoren hebben zo'n vacuumklep op de inlaat, misschien is die ooit omgebouwd om op benzine te rijden? maar dan moet je toch een carburator hebben?
Maar er zijn hanomagjes met een compressor erop maar dat zijn alleenmaar 4 cilinders. die konden dan ook extra PK's geven via een speciale hendel op de pomp. maar daar werkte de 'gas' ook rechtstreeks op de pomp.
Onze R430 (in duitsland als R324s) heeft dezelfde motor als de R19 maar dan 1 cilinder meer, en daar zit de 'gas' gewoon op de pomp.
Allis-Chalmers FD3 '63
R19tje
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:47
Locatie: geluveld

Re: Mijn 19tje

Bericht door R19tje »

bij mij zit die vacuumklep er ook op (net zoals de R16 en R22). Door de stand van de "gasklep" trek je een bepaald vacuum, die via een leiding naar de pomp gaat. Op de pomp zit een membraan en een veer die de regelstang van de plunjers bedient. Daarmee dat je motor iets trager op reageert dan een pomp bediend wordt rechtstreeks door je gaspedaal. (heeft bij de R16 en R19 ook te maken met ons vliegwieltje (naar het schijnt niet van de lichtste). bij de R22 (3-cilinder) danst de motor beetje op en neer als je van het gas komt, eer hij terug stationair draait.
Als de motor geen toeren meer maakt, of hij valt stil, dan kan het membraan gescheurd zijn, maar in de meeste gevallen moet je de veer vervangen.
Tis eens iets anders, ik moest ook eens raar kijken toen ik er voor het eerst van hoorde.
Bijlagen
DSC03269.jpg
DSC03180.jpg
hanomag R19
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Mijn 19tje

Bericht door Deutz »

Bedankt voor de deskundige uitleg, ik had me al zitten afvragen wat die leiding daar deed, tevens weet ik nu ook waarom de motor aan zijn typische manier van draaien komt.

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Mijn 19tje

Bericht door Allis-Chalmerske »

dat wist ik nog niet, bij onze 3cilinder zit dat er niet op maar die heeft een andere regulateur op de brandstofpomp staan dan de uwe. Dat zal daar ook wel mee te maken hebben.
Allis-Chalmers FD3 '63
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Mijn 19tje

Bericht door Fergieman »

Hoi

Er zijn nog merken van trekkers met een vacuumregeling. Onderandere Fordson de Ferguson TEF en bepaalde Perkins die in de Ferguson P3 zitten. Het grote voordeel is, als men aan het werk is met de trekker en men zit zo een beetje te dromen, de trekker krijgt het wat lastig en de motor vraagt meer vermogen, bij de gewone pompbediening moet men gas geven anders blokkeert de motor maar bij vacuumregeling heeft de motor zelf bij. Ik heb gezien dat er bij de Hanomag 217 niet alle motoren vacuumregeling hebben.

Groeten Fergieman
R19tje
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:47
Locatie: geluveld

Re: Mijn 19tje

Bericht door R19tje »

voor wie eens een restauratie wil zien van een R19, moet eens op onderstaande link klikken.
Is van een Luxemburgse mede-oldtimerliefhebber. (eens bij toeval gevonden)

http://www.faberinc.lu/Hanomag/index.html
hanomag R19
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Mijn 19tje

Bericht door Carl »

Alle diesel-injectiepompen hebben een regelaar, anders valt er niet mee te werken.
Ze hebben minimaal een maximum-regelaar, zodat ze niet over hun toeren gaan. Daarbij komt meestal ook nog een minimum regelaar, die het ralenti-toerental in de gaten houdt. Dit type van minimum-maximum regelaar kom je veel tegen in camion- en automotoren.
Een motor die alléén maar een maximum-regelaar heeft, dat zijn de standaard Buldog- en Vierzonmotoren; dat is ook de reden waarom zo onregelmatig op ralenti draaien, en konstant oplopen of afvallen (tot stil vallen toe).
De meeste motoren in de landbouw hebben echter continu-regelaars; die houden dus het toerental zoveel als mogelijk constant onafhankelijk van de belasting. Je mag dus in de meeste gevallen wat indommelen op je trekker, hij zal niet abrupt van toeren veranderen bij een lichte verandering van belasting.
De meeste landbouw-motoren hebben ook mechanische centrifugaal-regelaars, maar er zijn er ook, vooral de oudere, die -veelal omdat het goedkoper en eenvoudiger is - vacuüm-regelaars hebben; Fordson en Ferguson, zoals gemeld, maar ook bijvoorbeeld mijn B-450 van IH. Ze zijn meestal iets minder nauwkeurig, ook wat trager van reactie en zijn minder gunstig voor het verbruik en zwarte rook. Andere zeer bekende motoren zijn de oude Mercedessen tot ongeveer 1965 die ook in de Unimog's zaten.
PS: trek bij een vacuüm-regelaar NOOIT die verbindingsslang af tussen vlinderklep en brandstofpomp, want dan slaat de motor op hol, en loopt hij stuk door overtoeren!!! Dit is nu juist het zéér zwakke punt van die regelaar, en ook de reden waarom hij nu niet meer wordt gebruikt. Mocht je ooit vast stellen dat uw motor plots rapper begint te draaien, leg hem dan zo snel als mogelijk stil: Ofwel is het slangetje gebroken, ofwel de membraan zelf, en dat is een zéér alarmerende voorbode van zwaar onheil. Als je te lang wacht, dan kan het zijn dat je hem zelfs niet meer krijgt stil gelegd (=> remmen en handrem dicht, en blokkeren voor het te laat is, of met de hand de luchtinlaat dicht houden, zodat hij 'stikt')
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Mijn 19tje

Bericht door Allis-Chalmerske »

had je niet motorregeling en pompregeling? bij auto's en vrachtwagens heb je dan motorregeling (minimum en maximum) deze gaan dan hoog in toeren als ze onbelast een beetje gas geven en als ze belast worden vallen ze terug, dan moet je zelf gas geven om het op te vangen. en bij pompregeling wilt de motor altijd zijn ingesteld toerental behouden als deze onbelast is dan behoud hij het toerental en als deze belast wordt regelt hij zelf bij om het toerental te behouden. Zo hebben ze het altijd aan mij uitgelegd, op een tractor staat normaal altijd pompregeling omdat deze gebouwd is om op een vast toerental te kunnen werken.
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Mijn 19tje

Bericht door Carl »

Hoe je het beestje noemt, daar zullen waarschijnlijk wel meerdere benamingen voor bestaan.
Hetgeen je uitlegt is een typische minimum/maximum-regelaar zoals je tegen komt op camions en auto's, en is wat jij motorregeling noemt, (een naam die ik nog nooit gehoord heb, maar dat zal wel aan mij liggen).
Stel dat je zo'n motor aan een dorsmachine legt, en je draait niet op volle toeren (zoals een Buldog bv.) ... daar zou niet mee te werken zijn: bij iedere bussel die je in de dorsmachine gooit gaat hij door de knieën, en wanneer je niets ingooit loopt hij terug geleidelijk weer op in toeren tot ..???.. (kleiner of gelijk aan het maximum toerental).
Dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom je bij camions die bijvoorbeeld een PTO hebben voor het aandrijven van een kraan bijvoorbeeld, je de motor met de handgas niet sneller mag doen draaien dan bijvoorbeeld 1200 RPM. De regelaar van de brandstofpomp werkt alléén maar op "ralenti", hier lichtjes uitgebreid tot het bereik van 600 tot 1200 RPM. Lange tijd moest je dat speciaal zo vragen bij de aankoop, of moest de regelaar van de brandstofpomp worden omgebouwd.
Soms worden dergelijke regelaars ook wel koppel-"regelaars" genoemd, omdat jij met de voetpedaal rechtstreeks de hoeveelheid brandstof regelt die naar de motor gaat; hoe verder je intrapt, hoe meer hij trekt. Je kan dit bezwaarlijk een 'regelaar' noemen, want er wordt NIETS geregeld tussen ralenti en maximum. Het is alléén de stand van je voetpedaal die zegt hoeveel diesel er naar de motor gaat per toer. JIJ bent dus de regelaar!!!
De enige oplossing hiervoor is een continu-regelaar, of een pompregeling zoals jij dat noemt. Hier regel je met je voetpedaal het toerental, en de motor zal zélf alles doen om kost wat kost dat toerental te bereiken, en dat kan zowel zijn hard trekken als maximaal afremmen.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie