Hanomag R19

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Hanomag R19

Bericht door Fergieman »

Wel ja dat is het, maar als je bv ik zeg maar iets een totaal van 46 tanden op de 2 tandwielen telt, moeten er op de andere set ook 46 tanden zijn. Inderdaad 25km is al veel, normaal loopt een hanomagje maar 20km, hoeveel de loopt weet ik nog niet.
Gr Johan
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hanomag R19

Bericht door Allis-Chalmerske »

Ah, zo bedoel je. Ik dacht al als je de tandwielen gewoon groter maakt dat zou nog al nutteloos zijn geweest. Maar jij bedoelde per set, dat is inderdaad zo. Kost dat eigenlijk veel om daar nieuwe tandwielen voor te laten maken? Ik zat te denken om dat ook te gaan doen bij m'n R430. Dan kun je met een lager motortoerental toch nog redelijk vlot rijden.

mvg,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Hanomag R19

Bericht door Fergieman »

Hallo Laurens,
Hanomag heeft in het verleden verschillende sets tandwielen gemaakt voor rapper te rijden, maar voor welke type's ze er zo allemaal gemaakt hebben weet ik niet. Is wel niet goedkoop.
De mijne heb ik 2'hands gevonden en waren beter dan digene die er in zaten.
Gr Johan
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Hanomag R19

Bericht door Tim »

Hallo Johan,

Weet je nog het aantal tanden die er origineel inzaten?
Dan kan ik eens gaan tellen bij de mijne, als hij ook een trage is eigenlijk
of al een snellere versie :D

Wesley, dat vond ik inderdaad ook snel, met sproeiwielen liep hij 27-28 per uur op gps,
vond ik wel verbazend veel!
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Fergieman
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:37

Re: Hanomag R19

Bericht door Fergieman »

Tim,
De nieuwe snelgang zijn geloof ik 18 op het kleine en 45 op het groote. Mailbox eens kijken naar foto. De oude weet ik niet precies zou eens moeten zoeken waar ze liggen.
Gr Johan
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Hanomag R19

Bericht door Tim »

Ok bedankt, ga ze eens tellen op de mijne, ben benieuwd.

Hier een koudstart filmpje van de r19:

M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Hanomag R19

Bericht door SFVke »

Dag Tim,

Hij start heel mooi. Welke maat van sproeiwielen zaten eronder. De Hanomag die ik had stond op 11.2-28.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hanomag R19

Bericht door Allis-Chalmerske »

Eigenlijk ziet die er wel gaaf uit voor zo'n oud ding te zijn. Welke gloeiers heb je erin steken? Normaal zitten er in dit type draadgloeiers maar je kan er ook staafgloeiers in steken die schijnen beter te zijn. Maar Voor zo oud en versleten te zijn vind ik dat die nog heel goed draait ;)

groeten,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Hanomag R19

Bericht door guido »

Dag Tim,
Ik heb de indruk dat die 2cyl Hanomag motor veel minder lawaai maakt dan zijn soortgenoten van Deutz en MWM, klopt dat?
Op het filmpje zie ik dat je er een hydrauliek pomp opgezet hebt,komt er misschien nog een lift op?
Welke olie doe je daarin?
mvg Guido
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Hanomag R19

Bericht door simar »

Hallo :

Dat draait toch mooi en ze kunnen ook heel traag draaien ; bijna zoals een gloeikop.

Ik heb een Brillant 600 met een (zware) opgebouwde frontlader. Die frontlader is nog niet zo oud en is zeker nog geen 200 maal
omhoog geweest. Er is zelfs een zuiger voor het kippen v/d volledige metalen bak.
Ook is er dan een hulpbekrachtiging voor het stuur opgebouwd geweest.
De benodigde olie voor die frontlader en de hulpbekrachtiging komt ook v/e (zijdelings) opgebouwde pomp.
Deze trekker heeft heel weinig gewerkt.
Ik zal hem nooit restaureren want ik heb hem; en zal hem nog gebruiken.

Etienne.
Plaats reactie