de traktoren van Pieter en Eddy

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Tim schreef:Hallo Pieter,

Heb je ook foto's van die zescilinder? ze zijn populair blijkbaar de laatste tijd,
Brecht heeft ook een power major met zescil, en ik heb nu ook een super major met zescil.
De mijne is een new performance super major, met de nieuwe hef erop (zoals op de ford 5000).
Normaal gezien had hij ook live pto maar denk dat ze de enkele ambriage van de camionmotor hebben gebruikt.
Ik zou het eens moeten open doen om te kijken wat er nu echt in zit...
Is het bij jou ook de 590E trader motor met zo'n lang cardantje tussen mazoutpomp en distributie?

Tim
Van die zescilinder heb ik nog geen foto's genomen, het is al een paar maanden dat we die staan hebben. Het is inderdaad een 590E motor die erin ligt.
Als ze bij die van jou de enkele ambriage gebruikt hebben, dan hebben ze toch de boite moeten aan passen ook? Want bij een dubbele heb je twee assen (zoals je kan zien op mijn foto) die uit je boite komen, 1 voor te rijden en 1 voor cardan en hydroliek?
Aan die zescilinder van ons weet ik eigenlijk niet welke ambriage het is.
Ik zal wel eens een foto nemen van die zescilinder.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Tim »

Ja vind het ook vreemd, daarom dat ik die eens moet in twee doen, dan kan ik zien hoe het echt zit, van buitenaf kan je niet veel zien jammer genoeg. Naar het schijnt is de 13" enkele koppeling van de super major wel de beste voor een zescilinder,
die dubbele koppelingen zouden dat vermogen niet altijd kunnen houden (heb ik gehoord, nog geen ervaring mee..)
De koppeling van de gewone major zijn maar 12", dus die zijn eigenlijk ook minder geschikt.
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door SFVke »

Dag Tim,

Ik heb gisteren ook vernomen van mijn oom dat de dubbele koppelingen niet sterk genoeg zijn om de power van een zes cilinder over te brengen. Van zijn tractor zat er vroeger een 6 cilinder van Leyland in maar omdat die er te erg aan toe was heeft hij er eentje van een hakselaar ingestoken, heeft nu 90pk ipv 100.
Blijkbaar is iedereen hier al aan het zorgen voor materiaal voor de OTC show voor volgend jaar :D

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

We hebben deze week de zescilinder eens goed afgestoomd, want het was waarschijnlijk al vele jaren geleden dat deze nog water had gezien.
Ik heb ook nog een zescilindermotor kunnen kopen uit een pikdorser.
Deze moest eerst gelost worden vanop mijn kar, dit ging gemakkelijkst met de kraan:
Afbeelding
mijn grootvader bij de motor:
Afbeelding
nog enkele van de fordson power major (de 4 cilinder) met de delvano-kraan:
Afbeelding
Afbeelding
omdat wij niet veel plaats hebben in de hoogte om alles binnen te zetten, moet de arm van de kraan gestrekt worden om deze binnen te kunnen zetten:
Afbeelding

En nu de foto's van de zes cilinder VOOR het afstomen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en NA het afstomen: al veel verproperd, het meeste vet is al af, maar we gaan er waarschijnlijk nog een deel tegenkomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Na het afstomen hebben we de fordson dan ook eens gestart en er een filmpje van gemaakt:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Tim »

Ola Pieter, schoon materiaal!
Je hebt blijkbaar de jongere motor met FL cilinderkop,
deze zou 108pk moeten produceren ;)
wat gaat er gebeuren met die andere zescilinder die je hebt gekocht?
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Die 2de zescilindermotor wordt verkocht, en bij een goed bod mag de major met zescilinder ook weg
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Zoals jullie allemaal weten zijn de D2816 en de D2206 verkocht.
En dit is hetgeen er in de plaats is gekomen:

Afbeelding
Afbeelding
Het is een D9506, 45pk van het bouwjaar 1937
En dit is er ook bij:
Afbeelding
Afbeelding
Het is een dorsmachine van merlin en een stropers van Vendeuvre
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door simar »

Hallo ;

Ho - Ho ; waar kan je dat nog vinden ??!!

Duits - Franse combinatie.

Mijn Nonkel (zaliger) had in den tijd 2 dorscombinaties aangedreven door Gardner 4 cilinders.
Uit pure nostalgie heb ik , enkele jaren geleden , nog zo een 4 cilinder gekocht; ( Stationaire motor met gelijkstoom dynamo ; 110 V.)

Etienne.
Pieter
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 19:48
Locatie: watou

Re: de traktoren van Pieter en Eddy

Bericht door Pieter »

Gekocht van de eerste eigenaar, (de volledige combinatie), en op ongeveer 5 km van mijn deur.
De dorsmachine heeft de laatste keer gewerkt in september op de bijeenkomst in Hoogstade.
Plaats reactie