M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Carl »

D'Haene is inderdaad een toegewijd bedrijf. Ik ken Michel en Erwin daar al jaren, maar dan eerder voor de chromage van cilinderstangen.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

Vandaag heb ik samen met Willy De Smet de MAN gestart voor de eerste keer na de revisie.
Ik had nog geen ervaring met revisie van motoren, maar met de nodige schrik en een goeie
specialist ter zake is het dan toch gelukt.
Ik heb hem eerst ontlucht, daarna hebben we gestart tot we oliedruk hadden. daarna proberen
starten maar hij wou niet, dan maar met wat snuifjes start pilote totdat hij weg was. In het
begin draaide hij maar op één cilinder, je hoorde af en toe een teken van leven dat de tweede
ook mee wou draaien, en na een tijdje draaide hij mooi op twee cilinders. de rookontwikkeling
was enorm, zeker in het begin :D
Bijlagen
Knipsel.JPG
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Carl »

Ja, een beetje lucht in de leidingen, een gloeibougie die niet echt mee wil, droge cilinders en zuigers, kleppen die nog niet echt goed afsluiten, enz... Een motor kan inderdaad behoorlijk wat rook afleveren.
Vanaf morgen zal dit waarschijnlijk al heel wat beter gaan. Eigenlijk zou je hem nu nog moeten kunnen een goede rodage-beurt geven: een 10 à 20 aantal uren 80% belasting bij 80% van zijn toerental.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

Ik heb geen gloeibougie's dus daar zal het niet aan liggen :P
hoe zou ik hem zo'n rodagebeurt kunnen geven? het enigste dat ik hier kan doen is rondrijden in de straat..
tenzij dat ik de auto meeneem op sleepkabel, dan zou hij wel al wat belast zijn :D
nu ligt hij weer deels uit elkaar, mazoutbak en waterpomp eraf, want deze lekten te erg om mee rond te rijden.
ik hoop tegen volgend weekend dat ik weer kan rijden, dan ga ik lang aan één stuk kunnen rondrijden hier.
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

nu heb ik het gevonden, ik hang de weidesleep (4m) eraan om hem in te rijden, hij kan ze goed heffen en hij trekt ze goed in 3e. ondertussen heb ik ook de waterpomp vernieuwd, een nieuw asje met schoepenwiel, het oude waren er brokjes afgeroest en de o-ring dichtte niet meer af. het bakeliet ringetje (denk toch dat het bakeliet is) heb ik zeer fijn geschuurd op een stuk glas, iemand zei mij dat het nooit ging dicht zijn, maar het is toch een succes geworden.

Afbeelding
Afbeelding
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Carl »

Blij voor u, Tim, dat je een afdoend karweitje gevonden hebt voor een flinke rodagebeurt. Het zal hem goed doen. In ieder geval stukken beter dan volle gas op strat rijden.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door oldtimerke »

Komen de onderdelen van de waterpomp van Granit?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Tim »

ja ;) Bedankt voor de prijs eens op te zoeken voor mij.

Ik Ben blij dat dat euvel nu al verholpen is, nu nog zijn rookprobleem
zien op te lossen. verschillende mensen hebben mij al gezegd dat ik
een van de koperen plaatjes vantussen de pomp en het blok moest halen,
dat hij wat vroeger inspuit, omdat met de jaren alles wat verslijt, en de
pomp wat later inspuit. Ter info: het is een soort van lijnpomp, die wordt
bediend door de nokkenas in de motor. je hoeft dus gewoon maar de pomp
tegen de motor te schroeven, geen afstelling met tandwielen nodig.

In de paasvakantie zal ik ook weer de achterbrug moeten open maken,
want deze lekt hier en daar nog olie, en er komt wat olie bij mijn remmen, met
het gevolg dat hij bijzonder slecht remt.

Ook het hefblok moet open, want als ik hem met de hefarmen omhoog zet, tegen de
volgende ochtend staan ze helemaal beneden, de oliekeering zal dus moeten vervangen worden.

Intussen ga ik ook mijn plaatwerk zandstralen, dit wordt dan geplamuurd en gespoten bij de
carrosserier, want zeg nu zelf, het moet toch mooi zijn hé.
Werk heb ik dus allesinds nog genoeg, zal mij niet vervelen :D
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door guido »

Dag Tim
Mijn Fiat 880 rookte ook blauw, dat was vooral een probleem in de stal. Mijn dealer heeft het inspuitmoment veranderd en het probleem is opgelost. De trekker rookt niet meer blauw,de motor is veel nerveuser, maar hij start wel wat moeilijker.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Bericht door Carl »

Ja Guido, dat is het nadeel van wat meer voorontsteking. Het gebeurt dan wel eens dat, wanneer de motor bloedheet stil wordt gelegd of stil valt, de demarreur de motor direct daarna niet meer rond krijgt om terug te starten.
Wanneer je een aparte stophendel hebt is dit niet zo'n probleem: je trekt de stop aan terwijl je de motor lanceert, en eenmaal goed op dreef laat je de stop los, en weg is hij. Het meeste problemen heb je wanneer de motor met een electrisch ventiel wordt stopgezet, want dat ventieltje werkt onmiddellijk wanneer je het contact opzet. Kabel los maken, of wachten tot de motor wat is afgekoeld.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie