Pagina 1 van 16

M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 31 jan 2009, 21:47
door Tim
en dit is mijn oldtimer, een M-A-N.

bouwjaar 1957
18pk, motorblok van Güldner 2DN, culasse en zuigers van MAN
gewicht: 1660 kg
Allrad (4wd)

Ik heb deze tractor gekocht twee jaar geleden, hij lag in twee delen uit elkaar op de grond, het was de bedoeling van de vorige eigenaars om hem te restaureren, maar zover zijn ze niet geraakt. Ik heb hem gekocht en we hebben hem terug samengestoken. toen ik hem de eerst keer deed draaien startte hij erg moeilijk (had start-pilote nodig) en kon ik niet ontkoppelen, waardoor ik er ook niet mee kon rijden. vanaf dan ben ik begonnen aan de restauratie, en nu ben ik bezig met het reviseren van de motor.
gedane werken:

differentieelslot stond op uit en was rondom de as vastgelast... de lassen zijn weggeslepen en het diff.slot kan terug gebruikt worden.
vernieuwen hef (alle hefkogels, trekstangen,...)
vernieuwen bussen in de vooras, alsook allemaal nieuwe oliekeeringen en lagers
vernieuwen kruisje van de voortractie, naaldjes waren eruit gevallen, veel speling op kruisje
rechten en terug oplassen van de stuurstang, ze was krom en als je helemaal overdraaide sleepte het kruisje tegen de stuurstang
zandstralen en herspuiten velgen + 4 nieuwe banden met binnenband
koppeling is vernieuwd
remmen nagekeken, nog voering genoeg maar remveren zaten gebroken dus remmen bleven slepen
vernieuwen startmotor, deze was verbrand
nieuw dichtingsmateriaal tussen versnellingsbakdeksel, er lekte veel olie uit
en nu het reviseren van de motor. (nieuwe cilinderbussen, zuigerveren, kleppen en culasse slijpen,...)
en er zijn wel dingen die ik nog vergeten ben.

voor foto's van de hele restauratie kijk op mijn site : http://www.m-a-n.be.tt

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 31 jan 2009, 21:50
door Tim
restaureren, het is een mooie hobby, en je blijft eraan bezig ;)

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 31 jan 2009, 21:54
door Tim
revisie van de motor:

bovenste zuigerveren zaten gebroken, wat resulteerde in slechte compressie en onderdruk.
cilinderbussen waren te ver uitgesleten, dit gaan nieuwe bussen worden.
cilinderkop, kleppen en klepzitting worden geslepen bij revisiebedrijf.
verstuivers moeten waarschijnlijk ook vernieuwd worden, moet ze nog laten controleren

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 31 jan 2009, 22:04
door simar
Hallo Tim;

Wat ik niet goed begrijp is dat er in een M-A-N trekker een Guldner motorblok zit.
Is dit dan dezelfde motorblok die in sommige Guldner traktoren zit?
Was er toen een samenwerking tss. die 2 duitse constructeurs?

Etienne.

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 31 jan 2009, 22:10
door Tim
Hallo Etienne,

in de AS718 (voorloper van mijn B18A) zat een volledige güldner 2DN motor, en die was dus helemaal
hetzelfde als in een guldner trekker met 2DN motor. vanaf de B18A had MAN zelf een cilinderkop en
bijbehorende zuigers, wat eigen aan een MAN motor is, met het bekende M-verfahren verbrandingssysteem.
mijn tractor zit dus nog met de onderblok van een Guldner. maar deze tweecilinders zijn normaal de enigste
type's van MAN die met een (deels/gehele) guldner motor zaten. Al de rest van de MAN trekkers zijn uitgerust
met een M-Motor (van MAN dus) Een samenwerking was er niet echt denk ik, MAN kocht gewoon de motor bij
guldner en de versnellingsbak enzo bij ZF, dus ook een beetje een samensteltractor zoals een Fendt dieselross
ook eigenlijk maar een MWM motor met wat ZF delen eraan was.
Maar in een Güldner zal je nooit een motor vinden met de MAN cilinderkop. tenzij hij niet meer origineel is natuurlijk

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 11 feb 2009, 20:00
door Tim
vandaag heb ik eindelijk mijn cilinderbussen ontvangen.
zie er al naar uit om de motor weer samen te steken!

edit : intussen heb ik al mijn andere onderdelen ook terug van revisiebedrijf, en ik
ben zeer tevreden met het resultaat! zie foto's.

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 13 feb 2009, 18:54
door Tim
zuigerveergroeven uitgestoken en nieuwe bredere zuigerveren erin
culasse geslepen en kleppen geslepen en ook klepzittingen
nieuwe klepgeleiders ingestoken.

mooi werk toch? :D

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 13 feb 2009, 22:07
door Tim
nieuwe klepgeleiders waren ook wel nodig, de oude hadden speling en dan zit je klep niet altijd mooi recht en heb je ook olieverbruik... de nieuwe zijn gemaakt uit messing

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 14 feb 2009, 09:07
door Carl
Mag ik weten wie dat revisiebedrijf is?

Re: M-A-N Ackerdiesel B18A/0

Geplaatst: 14 feb 2009, 18:55
door Tim
D'haene uit roeselare.
http://www.dhaene-nv.be/nl/index.htm
het was 375 euro samen, vind dat het nog meevalt voor hetgeen ze gedaan hebben.