M-A-N Ackerdiesel B18A/0
Geplaatst: 31 jan 2009, 21:47
en dit is mijn oldtimer, een M-A-N.
bouwjaar 1957
18pk, motorblok van Güldner 2DN, culasse en zuigers van MAN
gewicht: 1660 kg
Allrad (4wd)
Ik heb deze tractor gekocht twee jaar geleden, hij lag in twee delen uit elkaar op de grond, het was de bedoeling van de vorige eigenaars om hem te restaureren, maar zover zijn ze niet geraakt. Ik heb hem gekocht en we hebben hem terug samengestoken. toen ik hem de eerst keer deed draaien startte hij erg moeilijk (had start-pilote nodig) en kon ik niet ontkoppelen, waardoor ik er ook niet mee kon rijden. vanaf dan ben ik begonnen aan de restauratie, en nu ben ik bezig met het reviseren van de motor.
gedane werken:
differentieelslot stond op uit en was rondom de as vastgelast... de lassen zijn weggeslepen en het diff.slot kan terug gebruikt worden.
vernieuwen hef (alle hefkogels, trekstangen,...)
vernieuwen bussen in de vooras, alsook allemaal nieuwe oliekeeringen en lagers
vernieuwen kruisje van de voortractie, naaldjes waren eruit gevallen, veel speling op kruisje
rechten en terug oplassen van de stuurstang, ze was krom en als je helemaal overdraaide sleepte het kruisje tegen de stuurstang
zandstralen en herspuiten velgen + 4 nieuwe banden met binnenband
koppeling is vernieuwd
remmen nagekeken, nog voering genoeg maar remveren zaten gebroken dus remmen bleven slepen
vernieuwen startmotor, deze was verbrand
nieuw dichtingsmateriaal tussen versnellingsbakdeksel, er lekte veel olie uit
en nu het reviseren van de motor. (nieuwe cilinderbussen, zuigerveren, kleppen en culasse slijpen,...)
en er zijn wel dingen die ik nog vergeten ben.
voor foto's van de hele restauratie kijk op mijn site : http://www.m-a-n.be.tt
bouwjaar 1957
18pk, motorblok van Güldner 2DN, culasse en zuigers van MAN
gewicht: 1660 kg
Allrad (4wd)
Ik heb deze tractor gekocht twee jaar geleden, hij lag in twee delen uit elkaar op de grond, het was de bedoeling van de vorige eigenaars om hem te restaureren, maar zover zijn ze niet geraakt. Ik heb hem gekocht en we hebben hem terug samengestoken. toen ik hem de eerst keer deed draaien startte hij erg moeilijk (had start-pilote nodig) en kon ik niet ontkoppelen, waardoor ik er ook niet mee kon rijden. vanaf dan ben ik begonnen aan de restauratie, en nu ben ik bezig met het reviseren van de motor.
gedane werken:
differentieelslot stond op uit en was rondom de as vastgelast... de lassen zijn weggeslepen en het diff.slot kan terug gebruikt worden.
vernieuwen hef (alle hefkogels, trekstangen,...)
vernieuwen bussen in de vooras, alsook allemaal nieuwe oliekeeringen en lagers
vernieuwen kruisje van de voortractie, naaldjes waren eruit gevallen, veel speling op kruisje
rechten en terug oplassen van de stuurstang, ze was krom en als je helemaal overdraaide sleepte het kruisje tegen de stuurstang
zandstralen en herspuiten velgen + 4 nieuwe banden met binnenband
koppeling is vernieuwd
remmen nagekeken, nog voering genoeg maar remveren zaten gebroken dus remmen bleven slepen
vernieuwen startmotor, deze was verbrand
nieuw dichtingsmateriaal tussen versnellingsbakdeksel, er lekte veel olie uit
en nu het reviseren van de motor. (nieuwe cilinderbussen, zuigerveren, kleppen en culasse slijpen,...)
en er zijn wel dingen die ik nog vergeten ben.
voor foto's van de hele restauratie kijk op mijn site : http://www.m-a-n.be.tt