Pagina 2 van 4

Re: Onze tractoren.

Geplaatst: 16 feb 2009, 19:47
door the_misterFENDT
Foto's motor revisie f24.

Re: Onze tractoren.

Geplaatst: 16 feb 2009, 20:32
door simar
Hallo the_misterFENDT + TIM;
Graag een woordje uitleg over de MWM motoren!!
MWM staat voor Motor Werke ..........??
Waar gebouwd in Duitsland ; Geschiedenis ; Types.
Voor wat en waar is die motor gebruikt geweest.
Bestaat die constucteur nu nog of zit die nu in een
multinational
U ziet ; ik heb veel vragen!

Etienne.

Re: Onze tractoren.

Geplaatst: 16 feb 2009, 22:07
door Tim
hallo Etienne,

MWM staat voor Motor Werke Mannheim, gebouwd in Mannheim dus.
hoelang ze al bestaan weet ik ook niet, ik weet wel dat ze een hele
bekende motoren fabrikant zijn, en veel huidige fendt's lopen met een MWM motor.
zoals bijvoorbeeld de 500 serie, de oude 300 serie,... de nieuwere fendts
worden nu wel gebouwd met een MAN motor of een van Deutz.
Voor zover ik weet zaten de MWM motoren vroeger nog in rohr, wesseler,
feldmeister, van die duitse assembly tractoren die de motor en achterbrug inkochten.
Mijn nonkel heeft nog een Fahr D180H tractor, en daar zit ook een luchtgekoelde MWM motor in.

De motor die in de F24, FW237, farmer 1 zit is de
KD 12Z, de Z staat voor Zweicilinder. je had ook de KD12E, de Eincilinder dus.
deze motor heeft twee aparte culassen, waardoor hij zowel op twee als eencilinders gebruikt werd.
je had ook nog de luchtgekoelde variant, de KD112Z denk ik, met dezelfde zuigers enzo dacht ik.
en zo heb je nog heel veel verschillende types motoren.

groeten, Tim

Re: Onze tractoren.

Geplaatst: 16 feb 2009, 23:03
door Carl
In afwachting van de productie van hun eigen dieselmotoren, en om te beantwoorden aan de dringende vraag naar dieseltractoren, heeft IHC Duitsland in 1950 gedurende 1 jaar eveneens een beperkte serie tractoren FG-D2 gebouwd met MWM-dieselmotoren, als tijdelijke oplossing voor de onhoudbare situatie. IHC, van Amerikaanse oorsprong, had, net als vrijwel álle amerikaanse tractorleveranciers, op dat moment nog geen concurrentiële dieselmotoren. Ze hadden wel de Gasoline start diesels, doch die waren voor Duitsland te groot (40-55 pk), en bovendien vrij duur.
Afbeelding
De MWM-motor was een 2-cilinder van 2350 cc, die 25 pk ontwikkelde bij 1500 RPM. De FG-2D werd énkel gebouwd in het jaar 1950, en in slechts een 50-tal exemplaren.
In 1951 zijn ze klaar met de ontwikkeling van hun eerste eigen dieselmotor. Hij is gebouwd op basis van de Amerikaanse 4-cilinder benzinemotor uit de FG-12, heeft 2043 cc en levert 25 pk bij 1650 RPM. De nieuwe trekker krijgt de naam DF-25.

Re: Onze tractoren.

Geplaatst: 18 feb 2009, 20:47
door simar
Hallo;

MAN : Is dat ook origineel niet van Mannheim??

Etienne.

Re: Onze tractoren.

Geplaatst: 18 feb 2009, 22:14
door Tim
neen, M-A-N staat voor

Maschinenfabrik - Augsburg - Nurnberg

Re: Onze tractoren.

Geplaatst: 19 feb 2009, 21:00
door simar
Hallo;

Is M-A-N direkt begonnen met die beruchte holte in de zuiger?? (waarschijnlijk niet ; wanneer dan wel?)
Hebben de hedendaagse M-A-N motoren ook nog die holte in de zuiger.
Die holte was er om een betere vermenging van de ingespoten brandstof met de lucht te verkrijgen.
In de jaren 50 - 60 hadden wij een 4-cilinder M-A-N. In een periode van een paar jaar is er 2 maal
een zuigerkop afgebroken!!!

Etienne.

Re: Onze tractoren.

Geplaatst: 19 feb 2009, 22:18
door Tim
Dag Etienne,

MAN is inderdaad direct begonnen met zo'n hol in de zuiger. Dit gaf niet alleen
een betere vermenging van lucht met de brandstof maar dit noemden ze ook het
bekende M-verfahren systeem van MAN, bij sommige zie je een M logo in de grille dat daarvoor staat.
Dit zorgde ook voor een veel rustigere loop van de motor, en ook voor beter starten,
mede omdat hij dan ook direct ingespoten is. Bijna alle MAN tractoren hebben zuigers met
zo'n hol erin dacht ik. bij de vrachtwagens hadden sommige het wel en sommige niet.
nu laten ze die bekende holte weg.

Van gebroken zuigerkoppen bij MAN had ik nog nooit gehoord, een kennis van mij wel,
maar volgens hem was dat bij een zeer versleten motor.

Re: Onze tractoren.

Geplaatst: 20 feb 2009, 21:41
door guido
Dag Etienne

MWM is in 1985 overgenomen door Deutz (KHD)
In Brazillië worden er nu nog MWM motoren gebouwd in een fabriek voortgekomen uit het
DuitseMWM, en nu onderdeel is van het amerikaase Navistar International.
Ik vraag mij af of deutz terug met watergekoelde motoren begonnen is door die overname.

mvg Guido

Re: Onze tractoren.

Geplaatst: 20 feb 2009, 22:48
door Tim
aha, daarmee dat de laatste MWM motoren dat ik zag in oude
fendt farmer 300 enzo zaten, tractoren uit de jaren 80

weer wat bijgeleerd :D