Zetor Super 50

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Zetor Super 50

Bericht door Tim »

Ja, waarschijnlijk geeft die andere injecteur ook een ander spuitbeeld, heeft die een andere inspuitdruk ofzo,
dat kan voor niet veel goed zijn... Ik ben op zoek naar een originele.

Van die schuur tja, het is een oude veldschuur, en in de ene hoek was er nog een oude paardestal, waar er
nog 30cm mest in lag van 25 jaar oud. bleek dat er nog beton onder zat ook, dus een ideale plek om mn zeepsnor te stallen :D
Bij mij thuis kan ik hem niet zetten, tenzij ik hem buiten in de wei staat, maar dat is doodzonde voor zo'n oldtimer buiten te
zetten. Hij staat wel 6km van mijn huis, maar hij staat er mooi droog en in niemand zijn weg.
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Zetor Super 50

Bericht door Deutz »

Hallo Tim,

6km is mooi te doen om met uw M.A.N er naar toe te gaan, je gaat moeten opletten dat je Zetor niet begint te groeien met al die mest :lol:

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Zetor Super 50

Bericht door Tim »

We gaan verder met de zetor.

Hij draaide raar, en er zat een totaal andere injecteur tussen. Ik heb dan maar alle injecteurs uitgehaald.
Toen ik de eerste eruit haalde, hoorde ik bloebloebbloeb en zag het koelwater in de cilinder stromen,
en het koelwater begon uit de uitlaat te stromen :shock: :shock: helemaal gek werd ik, hoe kan dit nu??
Bij de derde cilinder hetzelfde verhaal. Even denken, joint de culas kapot, waardoor er water in cilinder loopt?
Gat in cilinderbus geroest? hmm nee ook niet.

Dan maar even gekeken in mn onderdelenboek. Blijkbaar zit er rond de injectoren een bus, en rond die bus loopt
het koelwater. Dit zorgt voor de afkoeling van de injector, omdat het directe injectie is krijgt die redelijk warm.
Wel nu, blijkbaar zat er in 2 vd 4 bussen een gat geroest, waardoor het koelwater in de cilinder liep toen ik de
injectoren loshaalde. Nu ja, nog altijd niet leuk, want nu moeten alle culassen eraf..

Terwijl ik nu toch zover was, heb ik dan maar de derde culas afgenomen (elke cilinder heeft zn eigen cilinderkop, super handig!)
Zie foto's

De inlaatcollector zit boven het kleppendeksel, dit is dus het deksel van de inlaatcollector.
Merk de ferme gloeispiralen op (bij een directe injectie!) Dit is dus wel voor als het héél koud is.

Afbeelding

Culassen

Afbeelding

Tussen de twee culassen zie je het gat, dit is dus de luchtinlaat.

Afbeelding

Kijk goed naar de derde injector, het is een totaal andere. Hij vernevelt veel horizontaler, en heeft
maar 4 verstuifgaten, de originele hebben er 6. Ik moet dus nog een andere vinden

Afbeelding

zuiger

Afbeelding

Net in het midden boven de twee kleppen, zie je het einde zitten van die bus waar de injectoren inzitten.
Die zitten redelijk vast, ik ga ze er waarschijnlijk moeten uitpersen.

Afbeelding

Afbeelding


Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Zetor Super 50

Bericht door Deutz »

Hallo Tim,

Zou het kunnen zijn dat die bussen zijn gemonteerd met een krimppassing, dat je ze eerst moet warmen (niet te warm) en dan met licht persen eruit komen?

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Zetor Super 50

Bericht door Allis-Chalmerske »

Zijn de kleppen en de cilinders nog goed of moet er vanalles vernieuwd worden? denk je nog aan nieuwe bussen te komen voor aan de injecteuren of kun je die zelf namaken?
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Zetor Super 50

Bericht door Tim »

Hallo,

Welkom in het super 50 paradijs!!
cilinderbus + piston + pistonpen a 75€ :D
injectoren, 12€ :D
lang leve zetor

http://www.eshop-rychle.cz/ceskenaradi/ ... -50/0/9/0/

Wesley, ik weet het niet als ze erin gekrompen zitten.
Ik ga gewoon eens proberen met gewoon uit te persen,
want zo'n cilinderkop opwarmen zie ik nog zo niet echt zitten
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Zetor Super 50

Bericht door Allis-Chalmerske »

als je die bussen kunt doorsnijden zijn ze er ook direct uit

Wel leuk dat al die onderdelen eigenlijk voor niks zijn in vergelijking met andere merken :D
Ik moet toch ook eens overwegen om zo'n Zeepsnor aan te schaffen :D
Allis-Chalmers FD3 '63
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Zetor Super 50

Bericht door simar »

Hallo Tim :

Die prijzen ; niet te geloven ; bent U wel zeker ??
De verzending zal meer kosten !!

Etienne.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Zetor Super 50

Bericht door Tim »

Hallo Etienne,

De volledige set (zuiger, cilinderbus, zuigerveren, zuigerpen)
kost 1930 CZK.
1CZK = 0.0386€
dus 1930 x 0.0386 = 74.5€

Verzending moet ik nog navragen, maar zoals ik nu kan zien
10kg (is al een zwaar pakket) 210€
1kg gaat 57€ kosten

Het is 1180km, dus als ik erom rij met mn auto, zou het mij ook al 175€ kosten alleen aan mazout,
dan rijd je er ook nog eens bijna 24 uur op...
Of je kan het ook gewoon laten verzenden voor dat geld..

Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
the_misterFENDT
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2009, 21:00
Locatie: hulste

Re: Zetor Super 50

Bericht door the_misterFENDT »

@ Tim,

Hie iemand die zeter suprer onderdelen verkoopt.


http://www.tweedehands.nl/landbouw-tuin ... r&start=63
Afbeelding/Een echte vent rijdt met een fendt
Met een fendt altijd content!!!
Wer Fendt fährt, führt!!!!!
Noting rides like a Fendt.
Plaats reactie