Hanomag R19
Moderator: Carl
Re: Hanomag R19
Hoi Laurens,
Geleefd heeft hij zeker, hij is nogal afgeleefd zou ik zo zeggen
Die 3 bar oliedruk was wat voorspoedig, dat is enkel het eerste half uur.
Als je echt een paar uur rijdt ermee, zakt de oliedruk naar 1 bar stationair.
Daar ben ik ook tevreden mee, ik ga de motor niet opendoen in ieder geval, hij start perfect,
rookt niet, draait zeer mooi en heeft genoeg oliedruk en dat terwijl de motor waarschijnlijk
net zoals de rest van de tractor doodversleten is!
Vandezomer helemaal gerestaureerd dat betwijfel ik ten zeerste, hij zal waarschijnlijk wel
een paar jaar er blijven uitzien zoals nu, ik heb eerst andere restauraties te doen
Groeten, Tim
Geleefd heeft hij zeker, hij is nogal afgeleefd zou ik zo zeggen
Die 3 bar oliedruk was wat voorspoedig, dat is enkel het eerste half uur.
Als je echt een paar uur rijdt ermee, zakt de oliedruk naar 1 bar stationair.
Daar ben ik ook tevreden mee, ik ga de motor niet opendoen in ieder geval, hij start perfect,
rookt niet, draait zeer mooi en heeft genoeg oliedruk en dat terwijl de motor waarschijnlijk
net zoals de rest van de tractor doodversleten is!
Vandezomer helemaal gerestaureerd dat betwijfel ik ten zeerste, hij zal waarschijnlijk wel
een paar jaar er blijven uitzien zoals nu, ik heb eerst andere restauraties te doen
Groeten, Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Re: Hanomag R19
Hallo Tim :
Hoe gebeurde de aandrijvig van die 3-cilinder sproeipomp ? (Oliemotor ??)
U kunt die hoge-drukpomp er nu nog terug (langs achter) opbouwen !!!
Meteen hebt ge een hoge-druk (water) installatie
(Spijtig van dat eiken vat ..........)
Etienne.
Hoe gebeurde de aandrijvig van die 3-cilinder sproeipomp ? (Oliemotor ??)
U kunt die hoge-drukpomp er nu nog terug (langs achter) opbouwen !!!
Meteen hebt ge een hoge-druk (water) installatie
(Spijtig van dat eiken vat ..........)
Etienne.
Re: Hanomag R19
Hallo Etienne,
Dat was redelijk vakmanswerk, waarschijnlijk niet de boer zelf die dat heeft samengestoken.
Onder de rechter vloerplaat waren twee lagers gebout met een as erdoor die was verbonden
aan die pomp. Achteraan op de aftakas zat een tandwiel, dat dan via een ketting die as aandreef.
De pomp kon je dus gewoon aanleggen via de aftakas. Een oliepomp zou wel een beetje
te modern geweest zijn denk ik voor in die tijd iets aan te drijven
Dat was redelijk vakmanswerk, waarschijnlijk niet de boer zelf die dat heeft samengestoken.
Onder de rechter vloerplaat waren twee lagers gebout met een as erdoor die was verbonden
aan die pomp. Achteraan op de aftakas zat een tandwiel, dat dan via een ketting die as aandreef.
De pomp kon je dus gewoon aanleggen via de aftakas. Een oliepomp zou wel een beetje
te modern geweest zijn denk ik voor in die tijd iets aan te drijven
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Re: Hanomag R19
Dag Tim,
Ik vermoed dat het vat ergens van de jaren 50 moet zijn. Bij de Hanomag die ik had bleef de oliedruk bij 2,5 bar met warme motor. Op het eerste zicht heeft de tractor inderdaad een zwaar leven achter de rug. Gelukkig is hij in goede handen.
Welk kleur word de Zetor?
groeten,
Wesley
Ik vermoed dat het vat ergens van de jaren 50 moet zijn. Bij de Hanomag die ik had bleef de oliedruk bij 2,5 bar met warme motor. Op het eerste zicht heeft de tractor inderdaad een zwaar leven achter de rug. Gelukkig is hij in goede handen.
Welk kleur word de Zetor?
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Re: Hanomag R19
Hoi Tim,
De oliedruk v/d R425 gaat stationeer naar 3 bar en vol gas naar 4 bar, wat wel opvalt dat de oliedruk zeer traag stijgt je zou in eerste instantie denken dat ie geen druk maakt, aan wat zou da liggen. Motertje heeft nieuwe bussen en veren, de lagers waren nog goed(gemeten met micrometer). Heb er een snelgang ingebouwd maar nog nie geprobeerd.
Gr Johan
De oliedruk v/d R425 gaat stationeer naar 3 bar en vol gas naar 4 bar, wat wel opvalt dat de oliedruk zeer traag stijgt je zou in eerste instantie denken dat ie geen druk maakt, aan wat zou da liggen. Motertje heeft nieuwe bussen en veren, de lagers waren nog goed(gemeten met micrometer). Heb er een snelgang ingebouwd maar nog nie geprobeerd.
Gr Johan
Re: Hanomag R19
Hallo Johan,
Bij de mijne duurt het eerst ook efkes eer je oliedruk krijgt als hij net gestart is, weet ook niet
direct hoe het komt, misschien de oliepomp die afloopt ofzo?
Die snelgang, welke tandwielen heb je daarvoor veranderd?
Ik zou anders ook wel eens kijken als mijn r425 een snelgang heeft, anders bouw ik die nog
over naar de R19 Alhoewel, die loopt nu al 25 volle gas, ik denk dat dat ook al mooi is
voor zo'n klein hanomagje?
Tim
Bij de mijne duurt het eerst ook efkes eer je oliedruk krijgt als hij net gestart is, weet ook niet
direct hoe het komt, misschien de oliepomp die afloopt ofzo?
Die snelgang, welke tandwielen heb je daarvoor veranderd?
Ik zou anders ook wel eens kijken als mijn r425 een snelgang heeft, anders bouw ik die nog
over naar de R19 Alhoewel, die loopt nu al 25 volle gas, ik denk dat dat ook al mooi is
voor zo'n klein hanomagje?
Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Re: Hanomag R19
mooie hanomag hoor veel plezier ermee
Re: Hanomag R19
Dag Tim,
25 per uur is al heel wat voor een Hanomag, zeker als je weet dat een R35 en dergelijke maar 20 km/h halen.
groeten,
Wesley
25 per uur is al heel wat voor een Hanomag, zeker als je weet dat een R35 en dergelijke maar 20 km/h halen.
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Re: Hanomag R19
Tim,
Dat zijn de tandwielen tussen versnellingsbak en kroonwiel, trouwens klein tandwiel drijft kroonwiel aan. Juist zien dat ge het zelfde aantal tanden blijft houden. Zal een foto sturen op je mail.
GR Johan
Dat zijn de tandwielen tussen versnellingsbak en kroonwiel, trouwens klein tandwiel drijft kroonwiel aan. Juist zien dat ge het zelfde aantal tanden blijft houden. Zal een foto sturen op je mail.
GR Johan
- Allis-Chalmerske
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09
Re: Hanomag R19
Amai, 25km/u das nie niks voor een hanomagje. De meeste lopen amper 20km/u, misschien zit er al een snelgang in ofwel maakt hem veel te veel toeren
@Fergieman: Als je hetzelde aantal tanden houdt, verander je toch niks aan de verhoudingen? Als je hem sneller wilt moet je het kleine tandwiel toch meer tanden geven en het grote minder?
@Fergieman: Als je hetzelde aantal tanden houdt, verander je toch niks aan de verhoudingen? Als je hem sneller wilt moet je het kleine tandwiel toch meer tanden geven en het grote minder?
Allis-Chalmers FD3 '63