Pagina 1 van 3

Engelse Tank uit WO 1

Geplaatst: 15 okt 2013, 10:13
door simar
Hallo :

Wesley : Bent U op een of andere manier erbij betrokken bij die bouw v/e ( eigenaardige ) Engelse tank in Uw gemeente ??
Gisteren was de proefrit te zien op WTV, en ik zie dat men er zelfs een Engelse motor heeft ingeplaatst ( Gardner 6 cyl. ).
Men kon er toch moeilijk een Deutz inplaatsen...
Vraag is: bestonden die types Gardner al in 1914 - 18 ??????

Etienne.

Re: Engelse Tank uit WO 1

Geplaatst: 18 okt 2013, 05:43
door SFVke
Dag Etienne,

Ik ben er niet bij betrokken. Ik ben hem wel al tegen gekomen, hij staat niet ver van mijn deur. Ben zelf ook benieuwd hoe het allemaal in mekaar zit.

groeten,

Wesley

Re: Engelse Tank uit WO 1

Geplaatst: 19 okt 2013, 01:27
door stompkopfan
hallo etienne
ja we zijn vorig jaar met de busreis naar een origineel exemplaar(wrak) gaan kijken en tot mijn verbazing zat in de engelse tank die tegen de duitsers werd gebruikt een duitse Daimler motor :lol: :D
over ironie gesproken
mvg jeroen

Re: Engelse Tank uit WO 1

Geplaatst: 19 okt 2013, 09:17
door simar
Hallo Jeroen :

Volgens de ( plaatselijke ) pers zouden er maar een 6-tal exemplaren van dit type meer bestaan.
Deze bevinden zich meestal in musea.
Waar hebt U dit wrak gezien ?
Hoe was de aandrijving ; ik veronderstel dat dit niet hydraulisch was.
In het korte beeldfragment dat ik gezien heb, denk ik dat dit replica hydraulisch is aangedreven.
Achter de 6 cyl. Gardner, denk ik een aantal hydraulische pompen gezien te hebben ( Wesley kan dit bevestigen )

Het schijnt dat er in de frontstreek, er nog wel in de grond zitten.
Met de huidige middelen en prijs v/h oud ijzer zou het wellicht een winstgevende zaak zijn om ze eruit te halen ??

Etienne.

Re: Engelse Tank uit WO 1

Geplaatst: 19 okt 2013, 15:43
door SFVke
Dag Etienne,

De aandrijving is inderdaad hydraulisch. Vroeger zal het wel mechanisch zijn geweest. Het schijnt dat ze zich vast gereden heb in de straat waar ik woon maar betwijfel het of er nog iets van in de grond zit behalve wat gruis.
Het schijnt dat er 2 types waren: mannelijke en vrouwelijke tanks. De mannelijke hadden een kanon, de vrouwelijke enkel machinegeweren.
Het is zo dat langs de ene zijde van mijn huis (kant Poelkapelle) de Duitsers zaten en langs de andere zijde net over de beek de Engelsen. Verleden jaar zijn er zo enkele geweren, granaten en zelfs een stuk rail naar boven gekomen :shock:
http://poelcapelle14-18.be/sites/poelca ... 20EDIT.jpg

http://poelcapelle14-18.be/node/6

groeten,

Wesley

Re: Engelse Tank uit WO 1

Geplaatst: 27 okt 2013, 21:09
door simar
Hallo ;

Wesley : Op bepaalde sites heb ik ook nog een ander replica gezien van zo een Engelse WO 1 tank.
Die kon wel niet uit zichzelf bewegen.
Is die ook in Uw gemeente geconstrueerd geweest ?
Bestaat die nog ?

Etienne.

Re: Engelse Tank uit WO 1

Geplaatst: 29 okt 2013, 06:43
door SFVke
Dag Etienne,

De replica die nu gebouwd word zal uit zijn eigen kunnen rijden. De tank die er vroeger stond was een echte die zich had vastgereden op de "platse", deze is echter in de hoogoven verdwenen toen het oud ijzer veel geld ging.

groeten,

Wesley

Re: Engelse Tank uit WO 1

Geplaatst: 29 okt 2013, 21:46
door simar
Hallo Wesley :

De replica waarover ik het heb, is te zien op een van die sites die U hebt gegeven ( nl. de 2° van hierboven )
Heel ver in het overzicht vindt men: Opbouw Tankmemoreal Poelkapelle
Daar is er een geel-bruine; op 3 rubberen wielen replica ( zeer primitief ) te zien.
Zelfs op één van die foto's ziet men een ( Belgisch ) blauw verkeersbord met erop : 3 Langemark.

Dus moet dat in Uw buurt zijn..................

Etienne.

Re: Engelse Tank uit WO 1

Geplaatst: 30 okt 2013, 06:42
door SFVke
Dag Etienne,

Dat is de tank in de beginfase, die wielen zijn ondertussen ingeruild voor rupsen en de Gardner motor.

groeten,

Wesley

Re: Engelse Tank uit WO 1

Geplaatst: 02 nov 2013, 23:14
door Carl
Ik denk dat Robert Vandaele, oud-voorzitter, ere-voorzitter dus van de OTC-Club, daar zeer nauw bij betrokken is. De tank die we gezien hebben in Frankrijk, in de buurt van Reims, is inderdaad mechanisch aangedreven, en er waren blijkbaar 3 mensen nodig om het gedrocht in goede banen te leiden. Het was een zware benzinemotor die erin stak, maar hij was wel onherstelbaar beschadigd.