Bamford EG1
Moderator: Carl
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
- Locatie: Brakel
Bamford EG1
beste oldtimerfanaten
nu nadat ik mijn eerste (stuk)stationaire motor verkocht had (onder lichte dwang van mijn ouders) en er opnieuw plaats was gemaakt in de schuur heb ik mij op de ruilbeurs in Reusel laten verleiden om mij nog een stationaire motor bij te kopen
dit keer gaat het om een engelse motor van het merk Bamford, type EG1
deze doet 700 toeren/min en heeft het volledige vermogen van 1,5 pk
deze moet al eens gerestaureerd geweest zijn, omdat er geen speling op de vliegwielen en de krukas zit
ik heb contact opgenomen met een organisatie die de hele boekhouding en dergelijke in handen heeft van deze oude motoren fabriek en deze mensen konden mij zeggen dat deze motor verkocht is op 15 november 1946
en deze moest dienst doen in een cementmixer
verder ben ik nog aan het twijfelen of ik deze dit jaar nog ga opknappen of laten tot volgend jaar
deze motor is qua motorische staat in topkwaliteit alleen tot de carburator het nu wat afweten door wat vuil en ook wat ontregelt te zijn maar dit is gemakkelijk opgelost
weet iemand soms de RAL kleuren van Listers motoren (type D) of eventueel de Bamford Motoren
mvg jeroen
nu nadat ik mijn eerste (stuk)stationaire motor verkocht had (onder lichte dwang van mijn ouders) en er opnieuw plaats was gemaakt in de schuur heb ik mij op de ruilbeurs in Reusel laten verleiden om mij nog een stationaire motor bij te kopen
dit keer gaat het om een engelse motor van het merk Bamford, type EG1
deze doet 700 toeren/min en heeft het volledige vermogen van 1,5 pk
deze moet al eens gerestaureerd geweest zijn, omdat er geen speling op de vliegwielen en de krukas zit
ik heb contact opgenomen met een organisatie die de hele boekhouding en dergelijke in handen heeft van deze oude motoren fabriek en deze mensen konden mij zeggen dat deze motor verkocht is op 15 november 1946
en deze moest dienst doen in een cementmixer
verder ben ik nog aan het twijfelen of ik deze dit jaar nog ga opknappen of laten tot volgend jaar
deze motor is qua motorische staat in topkwaliteit alleen tot de carburator het nu wat afweten door wat vuil en ook wat ontregelt te zijn maar dit is gemakkelijk opgelost
weet iemand soms de RAL kleuren van Listers motoren (type D) of eventueel de Bamford Motoren
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Re: Bamford EG1
Jeroen,
Dat is een mooi stuk. Ik had nog nooit van Bamfords motoren gehoord. Ik zocht eens op google of het de zelfde fabrikant is van de landbouwmachines, die harken, schudders en vooral balenpersen
produceerde. Het is inderdaad de zelfde fabrikant de stichter was Joseph Cyriel Bamfords JCB.
In 1986 zijn ze gestopt met landbouwmachines. Nu produceren ze de JCB kranen, bulls, Fast tracks enz, en bouwen terug motoren voor in de eigen machines.
Heb je de motor al laten draaien? Is dat een verdamper?
mvg Guido,
Dat is een mooi stuk. Ik had nog nooit van Bamfords motoren gehoord. Ik zocht eens op google of het de zelfde fabrikant is van de landbouwmachines, die harken, schudders en vooral balenpersen
produceerde. Het is inderdaad de zelfde fabrikant de stichter was Joseph Cyriel Bamfords JCB.
In 1986 zijn ze gestopt met landbouwmachines. Nu produceren ze de JCB kranen, bulls, Fast tracks enz, en bouwen terug motoren voor in de eigen machines.
Heb je de motor al laten draaien? Is dat een verdamper?
mvg Guido,
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
- Locatie: Brakel
Re: Bamford EG1
hallo
ja hoor ik heb hem al eens doen draaien maar de benzine tank lekt wat dus deze is sinds vandaag binnen gebracht voor repartie
ja dit is een verdamper motor, en heeft veel weg van een lister D
de oprichter van deze motoren is niet de oprichter van JCB maar ze zijn wel familie (de zoon denk ik )
mvg jeroen
ja hoor ik heb hem al eens doen draaien maar de benzine tank lekt wat dus deze is sinds vandaag binnen gebracht voor repartie
ja dit is een verdamper motor, en heeft veel weg van een lister D
de oprichter van deze motoren is niet de oprichter van JCB maar ze zijn wel familie (de zoon denk ik )
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Re: Bamford EG1
Dag Jeroen,
Ziet er een propere motor uit, veel succes ermee. Ik dacht dat JCB stond voor Jamais content Bamford.
groeten,
Wesley
Ziet er een propere motor uit, veel succes ermee. Ik dacht dat JCB stond voor Jamais content Bamford.
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
- Locatie: Brakel
Re: Bamford EG1
beste oldtimerfanaten
na een tijdje aan de motor te werken is er schot in de zaak gekomen
we hadden eerst de benzine tank gedemonteerd en binnen gedaan
het probleem hierbij was dar de aansluiting op een of andere manier er moet afgebroken geweest zijn en dat ze dan gewoon een gat hadden geboord en er een moer ingestoken hadden en vervolgens er wat mastiek aangesmeerd hadden
maar dit is nu vakkundig opgelost
verder heb ik de tank ook al wat afgeschuurd
nu is er al een vliegwiel afgenomen en ook afgeschuurd
we hebben ook 2 nieuwe bevestigingsbanden moeten maken voor de tank want de andere waren afgeroest
de 2 tank steunen zijn ook afgeschuurd
en de bescherming die over de ketting van de magneto zit is ook al afgeschuurd
nu is het volgende werk het andere vliegwiel af te nemen en schuren en ook de blok zelf en in de grondverf te zetten
en ook een nieuwe kar maken en vernissen
dus nog werk genoeg zou ik zeggen
na een tijdje aan de motor te werken is er schot in de zaak gekomen
we hadden eerst de benzine tank gedemonteerd en binnen gedaan
het probleem hierbij was dar de aansluiting op een of andere manier er moet afgebroken geweest zijn en dat ze dan gewoon een gat hadden geboord en er een moer ingestoken hadden en vervolgens er wat mastiek aangesmeerd hadden
maar dit is nu vakkundig opgelost
verder heb ik de tank ook al wat afgeschuurd
nu is er al een vliegwiel afgenomen en ook afgeschuurd
we hebben ook 2 nieuwe bevestigingsbanden moeten maken voor de tank want de andere waren afgeroest
de 2 tank steunen zijn ook afgeschuurd
en de bescherming die over de ketting van de magneto zit is ook al afgeschuurd
nu is het volgende werk het andere vliegwiel af te nemen en schuren en ook de blok zelf en in de grondverf te zetten
en ook een nieuwe kar maken en vernissen
dus nog werk genoeg zou ik zeggen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
- Locatie: Brakel
Re: Bamford EG1
hallo
voila door het mooie weer zijn de werken al wat vlotter gegaan dan verwacht
ik heb eindelijke het andere vliegwiel eraf gekregen, wat heel wat meer moeite heeft gevergt dan het eerste eraf te krijgen maar door de spie goed op te warmen en DAN onze brute kracht te gebruiken is het toch gelukt
dus nu staat hij er zo bij
ook heb ik bij deze het patent eens uitgetest op de bamford motoren wat mij redelijk in de positieve zin verrast heeft
hier is de carterpan uitgekuist zodat we zeker zijn dat er geen verrassingen meer zijn /uitkomen ivm deeltjes in de motor en of vuil
nogmaals de binnenkant van de motor
dus nu nog afschuren en de kar en we kunnen gaan rally'en
mvg jeroen
voila door het mooie weer zijn de werken al wat vlotter gegaan dan verwacht
ik heb eindelijke het andere vliegwiel eraf gekregen, wat heel wat meer moeite heeft gevergt dan het eerste eraf te krijgen maar door de spie goed op te warmen en DAN onze brute kracht te gebruiken is het toch gelukt
dus nu staat hij er zo bij
ook heb ik bij deze het patent eens uitgetest op de bamford motoren wat mij redelijk in de positieve zin verrast heeft
hier is de carterpan uitgekuist zodat we zeker zijn dat er geen verrassingen meer zijn /uitkomen ivm deeltjes in de motor en of vuil
nogmaals de binnenkant van de motor
dus nu nog afschuren en de kar en we kunnen gaan rally'en
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
- Locatie: Brakel
Re: Bamford EG1
beste vrienden
nu de voorjaarsklassiekers bijna gedaan zijn wordt het hier weer wat rustiger bij ons in de Vlaamse Ardennen, dus ook meer tijd voor aan onze hobby te werken
nu sinds ik de laatste keer iets gepost heb was de motor open om hem te kuisen en te inspecteren
maar ondertussen is hij weeral toegelegt en afgesloten
nu dan ben ik direkt begonnen met hem af te schuren wat aardig gelukt is al denk ik hetzelf, en direct klaargezet om hem in de grondverf te spuiten
dan deze maar keurig in de grondverf zetten met alle onderdelen
en dan vandaag hem in het eindkleur zetten : het groen
voila we zitten nu toch zover al
morgen beginnen met nog wat koper op te blinken en opnieuw te monteren zoals carburatuer en uitlaat en tanksteunen
en dan toch eens beginnen kijken voor een nieuwe kar
de deadline is voor 4mei want dan moet ik normaal gezien op een oogstfeest staan in sivry met deze motor
mvg jeroen
nu de voorjaarsklassiekers bijna gedaan zijn wordt het hier weer wat rustiger bij ons in de Vlaamse Ardennen, dus ook meer tijd voor aan onze hobby te werken
nu sinds ik de laatste keer iets gepost heb was de motor open om hem te kuisen en te inspecteren
maar ondertussen is hij weeral toegelegt en afgesloten
nu dan ben ik direkt begonnen met hem af te schuren wat aardig gelukt is al denk ik hetzelf, en direct klaargezet om hem in de grondverf te spuiten
dan deze maar keurig in de grondverf zetten met alle onderdelen
en dan vandaag hem in het eindkleur zetten : het groen
voila we zitten nu toch zover al
morgen beginnen met nog wat koper op te blinken en opnieuw te monteren zoals carburatuer en uitlaat en tanksteunen
en dan toch eens beginnen kijken voor een nieuwe kar
de deadline is voor 4mei want dan moet ik normaal gezien op een oogstfeest staan in sivry met deze motor
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Re: Bamford EG1
Wat houdt dat patent dan in waar je over spreekt?
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
- Locatie: Brakel
Re: Bamford EG1
hallo carl
het patent houdt in dat je gewoon 4 bouten moet losdraaien en dan kan je de motor gewoon openleggen
dan ik je direkt de krukas, en de binnenkant van de motor inspecteren
mvg jeroen
het patent houdt in dat je gewoon 4 bouten moet losdraaien en dan kan je de motor gewoon openleggen
dan ik je direkt de krukas, en de binnenkant van de motor inspecteren
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Re: Bamford EG1
Allé, een mooi en praktisch patent dus voor een restaurateur.
Prachtig werk! Proficiat!
Prachtig werk! Proficiat!
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.