Hatz E85 stationair motor
Geplaatst: 22 nov 2015, 22:04
Hoi, mijn naam is Bart en ik heb een Hatz E85 stationaire dieselmotor gekocht.
Althans, dat is wat het typeplaatje zegt.
Dit zijn de gegevens die erop staan
type: HATZ E85
inhoud: 563cm³
motornr: 957945
bouwjaar: 1957
max toerental 2000 t/min
pk: 8
Ik heb al wel gemerkt dat hij er iets anders uitziet dan andere diesels van het type E85.
Met name de 'klauw' waar je de zwengel op moet zetten en de brandstofpomp. Toch lijken het wel allemaal originele stukken. Ik zal er ook wat foto's proberen bij te plaatsen. De bestanden zijn alleen precies te groot, hoe moet ik dit doen?
Ik heb de leidingen allemaal doorgespoeld, de brandstofpomp uiteen gehaald en gekuist. Er komt al diesel uit als ik het handpompje gebruik en ook als de krukas wordt rondgedraaid.
De injector heb ik ook uiteen gehaald en gekuist. Nadien heb ik hem terug ineen gezet en na wat te spelen met de slaglengte van de dieselpomp komt ook hier iets uit. Ik weet alleen hoe goed hij verstuift. kan je met het blote oog zien of dit in orde is? De injector is een Bosch KCA17SD3/13.
Ik heb nog wel een tweedehands injector kunnen vinden die ik volgende week ook ga uitproberen. Of de pomp voldoende druk geeft weet ik ook niet meteen. Ik vind ook niet direct een andere pomp om te vergelijken. Als ik online een pomp zoek voor een E85, kom ik op andere modellen uit die helemaal niet passen.
Kan iemand mij daarom ook bevestigen dat dit wel degelijk een Hatz E85 is?
De motor zelf start echter nog niet... Hij start normaal met startlonten. Maar ik heb het idee dat de verstuiver recht op de startlont blaast, waardoor de startlont niet ontbrandt. Een andere mogelijkheid is, door de langere slag van de pomp dat de motor nu teveel diesel krijgt en verzuipt. Als de gashendel helemaal toe staat, mag er dan niks uitkomen? Of toch nog een klein beetje zodat hij nog stationair blijft lopen.
Ook ontdekte ik dat het aanzwengelen van de pomp steeds makkelijker gaat. Komt dit door de extra smering van de onverbrande diesel? of komen de onverbrande lonten vast te zitten tussen de kleppen, waardoor de compressie weg valt?
Groetjes Bart
Althans, dat is wat het typeplaatje zegt.
Dit zijn de gegevens die erop staan
type: HATZ E85
inhoud: 563cm³
motornr: 957945
bouwjaar: 1957
max toerental 2000 t/min
pk: 8
Ik heb al wel gemerkt dat hij er iets anders uitziet dan andere diesels van het type E85.
Met name de 'klauw' waar je de zwengel op moet zetten en de brandstofpomp. Toch lijken het wel allemaal originele stukken. Ik zal er ook wat foto's proberen bij te plaatsen. De bestanden zijn alleen precies te groot, hoe moet ik dit doen?
Ik heb de leidingen allemaal doorgespoeld, de brandstofpomp uiteen gehaald en gekuist. Er komt al diesel uit als ik het handpompje gebruik en ook als de krukas wordt rondgedraaid.
De injector heb ik ook uiteen gehaald en gekuist. Nadien heb ik hem terug ineen gezet en na wat te spelen met de slaglengte van de dieselpomp komt ook hier iets uit. Ik weet alleen hoe goed hij verstuift. kan je met het blote oog zien of dit in orde is? De injector is een Bosch KCA17SD3/13.
Ik heb nog wel een tweedehands injector kunnen vinden die ik volgende week ook ga uitproberen. Of de pomp voldoende druk geeft weet ik ook niet meteen. Ik vind ook niet direct een andere pomp om te vergelijken. Als ik online een pomp zoek voor een E85, kom ik op andere modellen uit die helemaal niet passen.
Kan iemand mij daarom ook bevestigen dat dit wel degelijk een Hatz E85 is?
De motor zelf start echter nog niet... Hij start normaal met startlonten. Maar ik heb het idee dat de verstuiver recht op de startlont blaast, waardoor de startlont niet ontbrandt. Een andere mogelijkheid is, door de langere slag van de pomp dat de motor nu teveel diesel krijgt en verzuipt. Als de gashendel helemaal toe staat, mag er dan niks uitkomen? Of toch nog een klein beetje zodat hij nog stationair blijft lopen.
Ook ontdekte ik dat het aanzwengelen van de pomp steeds makkelijker gaat. Komt dit door de extra smering van de onverbrande diesel? of komen de onverbrande lonten vast te zitten tussen de kleppen, waardoor de compressie weg valt?
Groetjes Bart