Pagina 3 van 6

Re: Mijn 19tje

Geplaatst: 15 feb 2010, 12:13
door Tim
Das een schoon trekteurke! welkom in de tweecilinderclub :D

Re: Mijn 19tje

Geplaatst: 15 feb 2010, 17:33
door Deutz
Hallo,

Die tractor komt inderdaad van iemand uit de club (de wereld is soms klein) en ik ga mijn best doen om er zoveel mogelijk bij te zijn op de rondritten. Ik ben aan het afbouwen kwa cilinders, begonnen bij drie en op naar de 1, gelukkig ben ik niet begonnen bij 12 :lol:

mvg,
Wesley

Re: Mijn 19tje

Geplaatst: 15 feb 2010, 19:50
door Tim
tweecilinders zijn nog altijd het leukst vanal, klinkt goed, rijd goed en ze vallen ni stil als ge per ongeluk u ambriage laat schieten :D

een verzameling tweecilinders zie ik ook wel nog zitten, ene van 25pk en nog ene van 30 pk.
ne zescilinder is natuurlijk altijd vet, maar wat moet ge ook doen met al die pk's, rondritten doen? :)

Re: Mijn 19tje

Geplaatst: 15 feb 2010, 22:21
door R19tje
nen 1 cilinder zou er ook nog mogen binnenkomen. Liefst een deutzke, ben er verzot op :D
Een 19tje is echt wel plezant om mee te rijden, draait zeer kort en start bijna altijd, zelf int putje van de winter.
enig nadeel is de wat kleine dieseltank (ben al eens zonder gevallen, dacht zo van: bwaa, ik geraak er nog wel
maar niets was minder waar). Soms start hij op een cilinder, meestal nr 1, maar als je wat bijgloeit en "dubbel mazout"
geeft is hij direct weg. Zelf ben ik nog vollop aan het zoeken naar enkele onderdelen, zoals gewichten voor de voorwielen,
een zwengel voor de motor aan te draaien, een maaibalk-dorspolie aandrijving (was 1 geheel) en spaakwielen voor achteraan.
Zoeken is 1 ding, vinden iets anders. Maar wie weet, ooit valt er eens iets uit de lucht.

Re: Mijn 19tje

Geplaatst: 16 feb 2010, 07:16
door Deutz
Bij mij zit de zwengel erbij alleen weet ik niet hoe je hem daar mee moet starten, moet wel handig zijn als je u lichten eens hebt laten branden :lol:

Re: Mijn 19tje

Geplaatst: 16 feb 2010, 10:00
door Tim
Volgens mij word het zeer moeilijk om een tweecilinder in gang te draaien.
Zeker vanwege de hoge compressie (bij mij 27 bar), bij de man werd er origineel
ook een zwendel geleverd, maar volgens mij is dat aleen handig als je de motor
wat wilt verdraaien om vb de kleppen te stellen enzo.
Je kan altijd eens proberen hé, maar pas op van je hand :D

Re: Mijn 19tje

Geplaatst: 16 feb 2010, 19:50
door Pieter
zit er geen hendel op om te decompresseren? Bij mijn fordson is dit alleszins zo

Re: Mijn 19tje

Geplaatst: 16 feb 2010, 19:55
door Allis-Chalmerske
Ik geloof niet dat er op een hanomagje zo'n hendel zit.
als je een motor hebt waar een klep-opener op staat, krijg je hem misschien ook nog aangezwengelt.
Dan zet je eerst de kleppen open zodat er geen compressie is, en als je snel genoeg aan het ronddraaien bent,
zet je de compressie terug op en dan kan je hem misschien met de hand gestart krijgen. (Ik heb er zo eentje staan op m'n allis-chalmers)

bij mij in de buurt hier, rijd er ook een r19 rond die echt totaal op is. het enige dat eraan vernieuwd is, zijn
een paar gloeiers (van die 'staaf'-gloeiers want die schijnen beter te zijn dan die met een 'spoel' of 'lus' ) en die start altijd.

Re: Mijn 19tje

Geplaatst: 16 feb 2010, 20:42
door R19tje
zo'n hendel om te decompresseren zit er enkel op de grotere motoren (zoals R45, R55, R545 enz)
ik zou dat toch wel eens proberen.

Re: Mijn 19tje

Geplaatst: 17 feb 2010, 08:00
door Deutz
bedankt voor de info, ik ga op mijn gemak eens de motor bekijken, Hanomag is compleet nieuw en onbekend voor mij, ik ben gisteren naar keuring geweest maar helaas afgekeurd voor de lichten :cry: , er moeten nieuwe op, het glas is niet helder genoeg, ik laat hem wel keuren als landbouwvoertuig omdat ik dan met de remorque naar het containerpark kan.

mvg,
Wesley