Stationaire motoren op de E 17!!!

Moderator: Carl

simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Stationaire motoren op de E 17!!!

Bericht door simar »

Hallo :

Gisteren (1 Juni) op de terugweg van Nederland reed ik op de autoweg ten zuiden van Antwerpen
een kolonne voertuigen met aanhangwagens, geladen met stationaire motoren erop, voorbij.
Er waren een 7 - 8 tal voertuigen en ons bestuurslid Pieter Lapeire reed als tweede in het gelid!!
De andere heb ik niet kunnen identificeren (het ging te snel!!)

Etienne.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Stationaire motoren op de E 17!!!

Bericht door Carl »

Da's gemakkelijk, Etienne,
Een knalgeel wagentje en en hoop oud ijzer erin of erachter: da's zéker Pieter Lapeire! Je kan er niet naast kijken.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: Stationaire motoren op de E 17!!!

Bericht door oldtimerke »

Hola, Carl, zeg niet zomaar oud ijzer tegen stationaire motoren!!! Ze trokken naar Nuenen, zeker?
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Stationaire motoren op de E 17!!!

Bericht door simar »

Hallo :

-- Mijn vrouw gebruikt ook dergelijke terminologie.
--Ze kwamen terug van Nuenen en zo te zien, hebben ze de OTC goed vertegenwoordigd.
-- Via Pieter heb ik al een paar prachtige stukken "oud ijzer" kunnen repatrieren; o.a. verleden jaar een
uiterst zeldzame Simar tractor van nabij Genève alsook een zeldzame 70C motoculteur.
Enkele jaren geleden is hij ook al eens gaan rondneuzen in "mijn gebied" nl. l'Ardèches (Fr.) vanwaar
mijn SFV 202 E komt IK weet daar nog iets heel moois staan, en hij is daar toch wel heel dicht
bij geweest!!! Gelukkig zit het goed verborgen want sommigen rieken dat!!!!!!!

Etienne.
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: Stationaire motoren op de E 17!!!

Bericht door oldtimerke »

Hoho, Etienne, niet zo egoïstisch, hé!!!Misschien kunnen wij, jongere gasten, later, als u aan de leeftijd bent gekomen waar het allemaal niet meer zo goed vlot, zorgen dat uw collectie verder goed beheerd wordt!!! Een beetje samenwerking tussen de 'anciens' en de jongere generatie is hier op zijn plaats, denk ik! Dus: waar zit dat mooi ding daar rond de Ardèche?
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Stationaire motoren op de E 17!!!

Bericht door Carl »

Met "oud ijzer" relativeer ik trouwens ook schertsend mijn eigen tuig. We zijn daar ten slotte allemaal mee bezig. Die term komt wel eens meer voor in Frankrijk, en daar wordt niets pejoratiefs mee bedoeld, integendeel. Ik verwijs maar naar sites zoals 'Amical des vieilles soupapes', 'Bricoles de Nico', ...
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Stationaire motoren op de E 17!!!

Bericht door simar »

Hallo ;

Waar dat het "mooi ding" zit, is een goed bewaard geheim!
Wat het is : een Labourier LDA diesel 1 cyl. Bouwj. 56 met CLM motor (22 pk. ??)
Het is voor mij om die motor te doen. Hij schijnt 2 zuigers te hebben ; men spreekt van het systeem
Junkers, maar ik heb geen inzicht hoe die motor er inwendig uitziet (motorblok is redelijk hoog)
Een tekening zou veel helpen ;"jongere gasten" kunnen dat terloops eens opzoeken en hier publiceren.

Ik zou ze dankbaar zijn!!

Etienne.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Stationaire motoren op de E 17!!!

Bericht door Tim »

volgens mij werkt het systeem bij wijze van spreken met twee krukassen,
de bovenste zuiger wordt ook bedient door de krukas onderaan

hopelijk heb je er iets aan,

Tim
Bijlagen
Pictures_00001.jpg
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: Stationaire motoren op de E 17!!!

Bericht door oldtimerke »

Dat zou dan zo'n beetje als een MAP-motor werken?
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Stationaire motoren op de E 17!!!

Bericht door simar »

Hallo :

Prachtige tekening Tim; ik word hier door de "jonge gasten" op mijn wenken bediend,bedankt!!
Het bovendeel met die spoelzuiger en spoelpompcylinder is mij nog een beetje onduidelijk.
Zou het niet kunnen zijn dat wanneer de 2 arbeidszuigers naar elkaar toekomen (compressie) dat dan in
dat bovendeel, in die spoelpompcylinder lucht wordt aangezogen, die dan wanneer de arbeidszuigers zich van
elkaar verwijderen wordt geleid naar de cylinderruimte??
Die inlaat van lucht in de spoelpompcylinder kan eventueel gebeuren via een niet gestuurde inlaatklep.
Door die constructie met 2 trekstangen lijkt mij dat er dan in de bovenste cylinderwand 2 gleuven moeten
zijn??? (zal wel het zwakke punt zijn v/d motor??)

Inderdaad Geert: dit komt nogal overeen met een MAP motor. Die spoelzuiger is vervangen door een
(Roots)compressor en het krukassysteem is compleet anders en de MAP motor is horizontaal (zie OTC
boekje Sept. 2005; Auteur R. Vandaele)
Mooie mechanische systemen die door Fransen werden ontwikkeld!! Ik bedoel MAP en CLM want Junkers
is waarschijnlijk Duits????
Zijn er in de club die een tractor met dergelijke CLM motor bezitten???
Zou het de moeite niet lonen omdit te gaan repatrieren in het zuiden v/d 07??? (840 Km.)

Etienne.
Plaats reactie