Stationaire motoren op de E 17!!!
Moderator: Carl
Re: Stationaire motoren op de E 17!!!
Etienne,
Wij hebben een Labourier LD15 met CLM-motor en daarnaast nog een stationaire CLM-motor staan.
Altijd welkom als u die in actie wilt zien.
groeten
Brecht
Wij hebben een Labourier LD15 met CLM-motor en daarnaast nog een stationaire CLM-motor staan.
Altijd welkom als u die in actie wilt zien.
groeten
Brecht
Re: Stationaire motoren op de E 17!!!
Hallo Brecht:
Volgens mij informatie is de LD15 geconstrueerd vanaf 1950 dus ouder dan de LDA (55--56)
Motor: CLM 2takt (1 cylinder?????) Geen chassis (moteur--porteur)
Men zou er tot 4 stuks per dag gemaakt hebben en in Mei 53 heeft men de 1000 ste. LD15 gebouwd.
Klopt mijn veronderstelling over dat bovendeel van die CLM motor???
Hebt U dergelijke motor al open gezien??
Ik zie nu ook dat ik mij vergist heb qua aantal Km. naar het zuiden v/d Ardèches!!
Via Parijs-Lyon-Loriol is het 930 Km. en duur!!
Via Parijs-Nevers-Moulins-Thiers-Le Puy is het 880 Km. en goedkoper!!
Etienne.
Volgens mij informatie is de LD15 geconstrueerd vanaf 1950 dus ouder dan de LDA (55--56)
Motor: CLM 2takt (1 cylinder?????) Geen chassis (moteur--porteur)
Men zou er tot 4 stuks per dag gemaakt hebben en in Mei 53 heeft men de 1000 ste. LD15 gebouwd.
Klopt mijn veronderstelling over dat bovendeel van die CLM motor???
Hebt U dergelijke motor al open gezien??
Ik zie nu ook dat ik mij vergist heb qua aantal Km. naar het zuiden v/d Ardèches!!
Via Parijs-Lyon-Loriol is het 930 Km. en duur!!
Via Parijs-Nevers-Moulins-Thiers-Le Puy is het 880 Km. en goedkoper!!
Etienne.
Re: Stationaire motoren op de E 17!!!
Etienne,
als die motor jou echt aanspreekt, en hij is nog een beetje goed,
rij je daar toch zo om? het is inderdaad wel een heel eindje, maar misschien
kan je er een heuse vakantie trip van maken?
als die motor jou echt aanspreekt, en hij is nog een beetje goed,
rij je daar toch zo om? het is inderdaad wel een heel eindje, maar misschien
kan je er een heuse vakantie trip van maken?
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46
Re: Stationaire motoren op de E 17!!!
En als de prijs goed is, Etienne... Wat vragen ze er eigenlijk voor?
Re: Stationaire motoren op de E 17!!!
Hallo:
Prijs??; Nog niet over gesproken!!:maar gezien mijn klein pensioentje zal dat niet veel kunnen zijn!!!!
Vakantie!!Sinds ik nu 8 -9 jaar in (pre)pensioen ben, zijn we nog maar twee maal naar daar geweest.
Vroeger ging ik er vier maal per jaar.
Etienne.
Prijs??; Nog niet over gesproken!!:maar gezien mijn klein pensioentje zal dat niet veel kunnen zijn!!!!
Vakantie!!Sinds ik nu 8 -9 jaar in (pre)pensioen ben, zijn we nog maar twee maal naar daar geweest.
Vroeger ging ik er vier maal per jaar.
Etienne.
Re: Stationaire motoren op de E 17!!!
Etienne,
De LD15 heeft inderdaad een ééncilinder CLM-motor.
Deze motoren werden door Peugeot onder licensie van Junkers gebouwd.
Het systeem met de twee zuigers zou enkele belangrijke voordelen hebben.
- er wordt in theorie géén kracht uitgeoefend op de hoofdlagers van de krukas!
- de motor is perfect uitgebalanceerd
- de spoeling van de uitlaatgassen is beter dan bij een gewone tweetaktmotor (waardoor beter rendement)
dit omdat de verse lucht onderaan de cilinder binnenkomt en de uitlaatgassen langs de uitlaatpoort bovenaan wegdrijft
- het vermogen van deze motor zou tot op 1100 meter hoogte constant blijven
een viertaktmotor daarentegen zou op deze hoogte 10% van zijn vermogen verliezen
Uw veronderstelling i.v.m. de spoelpomp klopt als een bus.
Onze stationaire motor hebben we open gedaan om hem aan de praat te kunnen krijgen maar nu draait ie goed.
Ik heb ook gelezen dat er vroeger een soort 'kit' op de markt was om o.a. de Fordson N om te bouwen
met een 2-cilinder CLM-motor.
Brecht
De LD15 heeft inderdaad een ééncilinder CLM-motor.
Deze motoren werden door Peugeot onder licensie van Junkers gebouwd.
Het systeem met de twee zuigers zou enkele belangrijke voordelen hebben.
- er wordt in theorie géén kracht uitgeoefend op de hoofdlagers van de krukas!
- de motor is perfect uitgebalanceerd
- de spoeling van de uitlaatgassen is beter dan bij een gewone tweetaktmotor (waardoor beter rendement)
dit omdat de verse lucht onderaan de cilinder binnenkomt en de uitlaatgassen langs de uitlaatpoort bovenaan wegdrijft
- het vermogen van deze motor zou tot op 1100 meter hoogte constant blijven
een viertaktmotor daarentegen zou op deze hoogte 10% van zijn vermogen verliezen
Uw veronderstelling i.v.m. de spoelpomp klopt als een bus.
Onze stationaire motor hebben we open gedaan om hem aan de praat te kunnen krijgen maar nu draait ie goed.
Ik heb ook gelezen dat er vroeger een soort 'kit' op de markt was om o.a. de Fordson N om te bouwen
met een 2-cilinder CLM-motor.
Brecht
Re: Stationaire motoren op de E 17!!!
Hallo Brecht;
Op de documentatie die ik bezit is vermeld dat de LD15 een Indenor-CLM motor heeft (Pk. ???)
In de LDA zit er een 1 cyl CLM 603 motor; 22 Pk.
De LDC bezit dan anderzijds een 2 cyl. CLM 2603 motor; 35 Pk.
Die motoren zien er betrekkelijk "zwaar" uit met de verstuiver in het midden v/d hoogte.
Momenteel is er zo een tweecylinder in een klein rupsvoertuig te zien op de (Franse) TMA site
Rubr: Présentation de vos machines
Topic: Chenillard Bauchet ARD2.
P.S. Peugeot en Indenor behoren tot dezelfde groep. Vroeger waren veel Peugeot wagen van een
Indenor motor voorzien.
Etienne.
Op de documentatie die ik bezit is vermeld dat de LD15 een Indenor-CLM motor heeft (Pk. ???)
In de LDA zit er een 1 cyl CLM 603 motor; 22 Pk.
De LDC bezit dan anderzijds een 2 cyl. CLM 2603 motor; 35 Pk.
Die motoren zien er betrekkelijk "zwaar" uit met de verstuiver in het midden v/d hoogte.
Momenteel is er zo een tweecylinder in een klein rupsvoertuig te zien op de (Franse) TMA site
Rubr: Présentation de vos machines
Topic: Chenillard Bauchet ARD2.
P.S. Peugeot en Indenor behoren tot dezelfde groep. Vroeger waren veel Peugeot wagen van een
Indenor motor voorzien.
Etienne.
Re: Stationaire motoren op de E 17!!!
Etienne,
Onze Labourier heeft een CLM 602b motor van 15 pk
Geen idee of dit Indenor of Peugeot is.
Brecht
Onze Labourier heeft een CLM 602b motor van 15 pk
Geen idee of dit Indenor of Peugeot is.
Brecht
Re: Stationaire motoren op de E 17!!!
Hallo Brecht;
Toch wel een redelijk verschil tss een 1 cyl. CLM 603 van 22 Pk. en een 1 cyl. CLM 602 b van 15 Pk.
Zou de 603 geen verdere ontwikkeling zijn v/d 602 (toerental opgedreven enz.....)
Ik zou dat toch eens graag horen draaien!!!!!
Etienne.
Toch wel een redelijk verschil tss een 1 cyl. CLM 603 van 22 Pk. en een 1 cyl. CLM 602 b van 15 Pk.
Zou de 603 geen verdere ontwikkeling zijn v/d 602 (toerental opgedreven enz.....)
Ik zou dat toch eens graag horen draaien!!!!!
Etienne.
Re: Stationaire motoren op de E 17!!!
Etienne,
Volgens mijn gegevens is de CLM 603 inderdaad een verbeterde 602b.
De boring is vergroot van 70 naar 75 mm en het toerental opgedreven van 1500 naar 2400 tpm
Hier een stukje video van onze Labourier
mvg
Brecht
Volgens mijn gegevens is de CLM 603 inderdaad een verbeterde 602b.
De boring is vergroot van 70 naar 75 mm en het toerental opgedreven van 1500 naar 2400 tpm
Hier een stukje video van onze Labourier
mvg
Brecht