Allis-Chalmers FD3

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

gisteren is hem oranje gespoten, waarschijnlijk dat we volgend weekend probere om de motor en vooras tegen de achterbrug te bouwen.

wanneer we gaan kunnen starten weet ik nog niet, maar eens als hem terug op z'n wielen staat zal het wel snel gaan. :D
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

door alle sneeuw en koude die er de laatste dagen is, vlot het niet echt meer met de Allis. ik heb nog wat foto's gemaakt van het oranje:
Bijlagen
Afb0191.jpg
Afb0192.jpg
Afb0193.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
georges
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009, 11:40

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door georges »

Hallo Alischalmerske ,
met wel produkt heb jij uw tractor gekuist alvorens te spuiten ?eerst afgestoomd of gezandstaald , en dan.....

MVG : georges
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

georges: nadat alles geschuurd is (gewoon met het slijpmachien met een stalenborstel erop) ontvet ik het met benzine, en net voordat ik met verf spuit was ik alles nog eens met cellulose tinner zodat het goed ontvet is.
Allis-Chalmers FD3 '63
georges
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009, 11:40

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door georges »

Alischalmerske : bedankt voor uw uitleg van het gereed zetten voor het spuiten.

Georges
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Tim »

Hoi,

ik heb de mijne eerst ontvet met cellulose thinner, en dan met speciale silicone ontvetter,
dit schijnt wel een goed product te zijn speciaal voor zulke dingen.
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

volgens mij is het genoeg ontvet met cellulose tinner net voor het spuiten, maar je kan er zo ver in gaan als je wilt natuurlijk. Ik spuit met gewone industriële 2 componenten lak die is niet zo duur als autolak en krijg je toch een mooi resultaat van.(waarschijnlijk niet even goed als autolak, maar het blinkt en schiet niet af in de zon) Misschien dat je voor andere lakken meer moet ontvetten maar ik heb nog niet aan de hand gehad dat m'n verf slecht wilde pakken.
Allis-Chalmers FD3 '63
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Deutz »

Ik heb beide lakken geprobeerd en vind persoonlijk de industrielak de beste verf, op mijn werk gebruiken ze ook altijd industrieverf bij tractoren en tot nu toe geen problemen gehad, we ontvetten enkel met thinner voor het spuiten en het resultaat mag gezien zijn.
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Carl »

Ja, ik heb ook de twee geprobeerd.
Mijn tractor is geschilderd in 2-componenten verf, en het resultaat was mooi (althans, in de ogen van een bricoleur, en gespoten door dezelfde bricoleur). Het enige wat ik achteraf moest vaststellen is dat de verf toch niet zo goed hecht, waarbij ik wel moet toegeven dat ik niet overal grondverf had gespoten. Alleen de slechtste plekken in het plaatwerk eerst met roestomvormer en daarna wat grondverf, terwijl ik voor de rest de oude verf niet helemaal tot op de plaat had weggedaan. Enkel ferm geschuurd tot grotendeels door de bovenlaag, tot op de originele grondverf laat ons zeggen.
Een tweede punt dat ik snel vast stelde is dat mazout en olie blijkbaar die verf veel meer aantasten. Ik had al heel vlug zwartere vlekken rond de vuldop van de mazouttank, en olielekken laten ook blijvende sporen na.
Me dunkt, uit ervaringen op mijn vroegere werken, dat industrielak dat veel minder heeft, en daarom heb ik mijn stroomgroep ook in zo'n 1-component-verf gepoten. Het is nog maar een klein jaar geleden, maar tot nutoe heb ik er nog geen spijt van. Het was goedkoper, de glans was goed en tot nutoe nog geen lakaantasting vanwege benzine, mazout of olie. Ik moet zeggen dat ik er nu ook beter op let om die zo rap mogelijk weg te doen.

De tijd zal het verder moeten uitwijzen.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Tim »

Ik denk nog altijd dat autolak het langst goed blijft, blijft blinken, blijft zn kleur houden en tast niet snel aan door mazout ofzo.
het is wel duur gerief, eigenlijk veel te duur voor ne helen trekteur mee te spuiten maarja...
als je prijsindicatie wilt, voor mijn verf (PPG) was dat ong 80€/L :shock:
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Plaats reactie