ontstekingsspoel simar motoculteur

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

benny
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2010, 20:01

ontstekingsspoel simar motoculteur

Bericht door benny »

Beste collega liefhebbers,
Even een inleiding geven:

Een tijdje geleden kocht ik een motoculteur Simar. Het betreft een 40c (6pk, benzine)(+-1960)
Hij draaide echter niet. Eens hij thuis was bleek al snel dat er geen ontsteking was.
Afbeelding

Die ontsteking kon er wel niet zijn, want de spoel die de ontsteking moet leveren is verdwenen. Er zit wel nog een andere spoel op. Die spoel levert 6v onder 10W en is voor de verlichting. Maar met de verlichting ben ik niets als mijn motoculteur niet draait natuurlijk :D
Afbeelding
(foto van de voorkant van de machine, de magneten zitten vast op de krukas!!. aan de bovenkant moet normaal de spoel staan die de ontsteking geeft)



Nu is m’n vraag: Is het mogelijk om die spoel een nieuwe winding te geven? Ik veronderstel van wel, maar hoe, wat, hoeveel, hoe dik? Zou het kunnen dat ik een dunnere draad nodig heb, met meer windingen?
De winding die nu 6v levert heeft ongeveer 100 windingen met een draad van 1mm. (inclusief plastificering)
Afbeelding

Moet er rekening worden gehouden met de condensator?
Afbeelding

Ik moet een CHAMPION bougie aandrijven type UK10. Hoeveel spanning deze juist vraagt, weet ik niet, maar ik geloof dat er op een gewone bougie een spanning van tussen de 10 en de 30 000V komt.
Maar de UK10 die in de simar steekt is heel wat groter dan een gewone bougie die je bv in je brommer terugvindt :D
Ik bezit nog een Simar, een 56A(8pk, benzine)(+-1948) Hoewel het een ander type bougie is, (maar ook zo’n grote), dacht ik om m’n meettoestel eens aan die magneto te leggen, maar ik veranderde al snel van mening toen ik die hoge spanningen zag flikkeren!!!
Mooie site waar alle modellen en de uitleg van alle onderdelen beschreven staat: www.motoculteur-simar.fr , zeker eens bezoeken!!


Benny
Plaats reactie