keuring gaan

Moderator: Carl

CRAM
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2014, 14:12

keuring gaan

Bericht door CRAM »

Moet ik met een oude tractor naar de controle gaan ieder jaar?

Ik heb gehoord van iemand dat dit niet hoeft onder de 4500kg EN DAT JE DIRECT UW PLATEN KRIJGT VAN DE VERZEKERING?
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: keuring gaan

Bericht door SFVke »

Dag Cram,

Hangt er vanaf hoe je hem keurt: als landbouwvoertuig of als oldtimer. Als oldtimer is dit maar 1 keer, je gaat met nummerplaten die op uw naam staan samen met de papieren van de tractor, als hij gekeurd is kan je naar je verzekeraar om een o-plaat aan te vragen, een dag of 2 later betaal je de postbode 30 euro en het is gepiept. Als landbouwvoertuig is het iets anders dan hoef je maar 1 maal naar de keuring als particulier als de MTM (tractor met geladen kar) niet meer dan 3,5ton is. Tot 7,5ton word 2 jaarlijks en alles erboven jaarlijks.
Op de keuring controleert men de papieren, chasis nr, remmen niet op de rembank maar moet wel gelijk remmen en de parkeerrem. Als landbouwvoertuig word hij ook gewogen, zorg dan wel dat er een typeplaatje staat op de trekhaak met de D waarde. Als de lichten hoger staan dan 1m20 worden die niet gecontroleerd of ze recht staan maar de verlichting moet werken. De stoplichten moeten werken als de tractor sneller kan dan 30km/h (let op met km plaat, moet rechts hangen), een zwaailicht hoeft niet voor de keuring maar heb je nodig bij mist.

mvg,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
CRAM
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2014, 14:12

Re: keuring gaan

Bericht door CRAM »

Bedankt.
Maar je moet naar de keuring en krijgt pas daarna de papieren van de verzekering en een o plaat?
Dan ben je op het moment dat kje naar de keuring rijdt toch niet verzekerd?

Je moet dus ook een kar meenemen als je naar de keuring gaat?


Ik wil de tractor vooral alleen gebruiken om hout uit het bos te halen , ben ik dan met deze oldtimer genoeg verzekerd?
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: keuring gaan

Bericht door SFVke »

Dag Cram,

Je moet aan de oldtimer een nr plaat hangen die op uw naam staat bv de plaat van uw auto en daarmee naar de keuring, als je auto verzekerd is zal je ook verzekerd zijn om met je tractor naar de keuring te gaan. Na de keuring kan je dan een O- plaat aanvragen bij de verzekeraar.
In uw geval zal de tractor moeten gekeurd en verzekerd worden als landbouwvoertuig. Een kar moet u niet meenemen naar de keuring, wel zorgen dat de trekhaak aan de tractor hangt. Een oldtimer mag enkel karren trekken van en naar een manifestatie.

mvg,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
CRAM
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2014, 14:12

Re: keuring gaan

Bericht door CRAM »

bedankt, dus kan ik geen verzekering bij jullie nemen als ik de tractor ook gebruik voor hout te halen,en zal moeten zelf bij mijn verzekering gaan vargen?
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: keuring gaan

Bericht door SFVke »

Dag Cram,

Als u de tractor gebruikt als landbouwvoertuig is het aan de klassieke verzekeraars, via de club enkel oldtimers.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
CRAM
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2014, 14:12

WELKE KOSTEN

Bericht door CRAM »

Ik heb geen idee van wat het onderhoud en alles wat er bij komt kost?
Zou ik graag eens horen voor ik er één aanschaf.Ik ga die toch niet zo veel gebruiken, enkel in de winter enkele dagen om hout te halen.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: keuring gaan

Bericht door SFVke »

Dag Cram,

Onderhoud: 1x jaar olie verversen, nu en dan smeren, kost niks: op tijd olie en vet is geen verlet. Geen taks enkel verzekering. Extra kosten hangen net zoals bij een auto af van de staat en de manier waarmee je er mee omgaat.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
CRAM
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2014, 14:12

Re: keuring gaan

Bericht door CRAM »

bedankt, ik zelf heb er weinig verstand van.Ja nu olie verversen en vet dfat kan ik nu wel maar verder...

Het is ook altijd een probleem als ik ergens een zie staan, dan weet ik niet hoe hem thuis te krijgen.
Daar moet je toch ook al een grote aanhangwagen voor hebben.
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: keuring gaan

Bericht door stompkopfan »

hallo Wesley
mijn deutz (1956) en guldner(1961) zijn gewoon gekeurd dus als landbouwvoertuig en niet als oldtimer en ik heb ook een verzekering kunnen nemen bij marsh met jullie "korting" dus 51€ (dacht ik)voor de eerste en 12€ voor de volgende tractoren op mijn naam
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Plaats reactie