David Brown prairie diesel

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

David Brown prairie diesel

Bericht door guido »

Gisteren heb ik mijn David Brown voor de eerste maal in gang gestoken.Ik was op zoek naar een DB D30 ,de trekker waarmee ik heb mee leren rijden.
Acht jaar geleden kon ik een DB prairie op de kop tikken,die trekker is bijna identiek als de D30,de trekker is van bouwjaar 1953 net als ik.Op mijn boerderij
werk ik al 53jaar met DB traktoren,nu heb ik nog een 990 voor kleine klusjes.
De traktor was uiterlijk in goede staat,wel nogal wat sleet, teller op 2500,dit zal waarschijnlijk 12500 uren zijn,en er was water in de olie.
Ik heb de motor open gemaakt voor herstelling,en gisteren voor de eerste maal laten draaien.Alles ziet er goed uit,weinig rook ,ik had liever wat meer oliedruk,
ik had 25 lbs en normaal moet het 40 zijn met koude motor.Op ralenti draait hij een beetje onregelmatig,ik denk eraan om de membraan van de regulator te vervangen.
Er is lekkage aan de waterpomp en de mazoutbak.
Fotos volgen

mvg Guido
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door simar »

Hallo Guido :

Is dit Uw eerste ( tractor)restauratie ?
Wordt de rest v/d tractor ook gerestaureerd ? ; herschilderd ??

Etienne.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door guido »

Kennen jullie dit toestelletje????


Afbeelding
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door guido »

dag Etienne,

Ja dit is mijn eerste restauratieproject,ik ga een poging doen om hem volledig in originele staat te brengen.
mvg Guido,
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door Tim »

Hallo Guido,

Is dit een soort hydraulisch hulpmiddel om de bussen eruit te trekken?
anders zou ik bijgod niet weten wat het is..
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door Carl »

Dat lijkt mij inderdaad ook iets te zijn als een chemise-trekker (hij staat ten slotte zo permanantig bij de chemisen van de blok), hoewel ik niet onmiddellijk zie hoe hij gebruikt wordt. Zo te zien aan de kegelvormige wieltjes, ook bruikbaar om de nieuwe er terug in te duwen.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door guido »

Afbeelding
Het toestelletje(made in U.S.A.) is voor de stootrand af te draaien.De segmenten die ik besteld had in Engeland waren iets breder en konden niet in de de gleuf.
Ik heb de gleuven laten verbreden bij een revisiebedrijf,maar toen zat ik met het probleem dat de bovenkant van het segment een tikje hoger zit.
Met het toestelletje heb ik de stootrand een paar mm afgedraaid.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door Allis-Chalmerske »

Speciaal toestelletje, zoiets heb ik nog nooit gezien. Is een paar mm niet wat veel? Gaat er dan geen compressie verloren door de grotere ruimte?

mvg,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door guido »

Laurens,
Ik heb alleen de stootrand 2 mm hoger gemaakt,er is een minimale hoeveelheid metaal afgenomen.
Ik wist niet dat cilindervoeringen zo zacht waren.
Je moet eens kijken op Google naar ridge reamer zo noemt dat toestelletje
mvg Guido
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: David Brown prairie diesel

Bericht door Allis-Chalmerske »

Guido ik heb eens gezocht op google maar zo'n ruimer maar dat dient om de stootrand weg te ruimen zodat je de segmenten niet beschadigt bij het demonteren van de pistons, als ik het goed begrijp. Kun je de cilinders daarna dan nog gebruiken?
Laatst gewijzigd door Allis-Chalmerske op 07 feb 2013, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Allis-Chalmers FD3 '63
Plaats reactie