SIMAR 46B

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Plaats reactie
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

SIMAR 46B

Bericht door SFVke »

Dag iedereen,

Het moest er ooit eens van komen: de eerste 1 assige trekker in de collectie en dan nog een Simar met ploeg type 46b 2 takt benzine motor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: SIMAR 46B

Bericht door simar »

Hallo Wesley :

Ah-ah; Wesley treedt toe tot de Simar fanaten !!!!!!!!!!!!!
Ik zie dat het deze is van Ath ; een 46B, met volant magnétique ; geen magnèto.
Eerder een zeldzaam type ; bouwjaar 58-59; volgens de Simar - Site slechts 177 expl.geconstrueerd geweest ( 201 volgens onze lijsten ??)
Ik heb zelfs GEEN dergelijk type in mijn collectie van 36 Simars !!!!!!!!!!!!!!!!
Op de Simar - Site ( http://motoculteur-simar.fr ); rubrique " Les Machines " ; pagina 46 ; 46B staan er 3 foto's op van Uw 46B
Ik zie dat U ( toch ) de 2 frontgewichten bijhebt.
Volgens de verkoper ( waarmede wij contact hadden) draait hij ; gelukkig , want die ontsteking is het zwakke punt; magnèto ontsteking is beter
Ik weet nu niet of hij rechts en of links kan draaien zoals het type 40 ; ik denk van niet
Ploeg is compleet; en dat is nogal een ploeg !!!! Eens goed kijken naar de ploegscharen, soms van Belgische makelij.
Uitlaatpot kan hersteld worden.
Is het de bedoeling hem te restaureren ???

Etienne.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: SIMAR 46B

Bericht door Carl »

Proficiat Wesley,

't Ziet er mij een prachtstuk uit, waarmee ikzelf zou verongelukken, denk ik, want ik ben niet gesteld op zo'n, soms brutale, zwaargewichten, zeker niet in beperkte ruimtes. Nu ja, 't zal wel een kwestie van gewoonte zijn...
Die ploeg is inderdaad nog goed voor ettelijke kilometers er achteraan te lopen :roll:

Alvast succes ermee!
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: SIMAR 46B

Bericht door SFVke »

Dag Etienne,

Bedankt voor de info.
Het is de bedoeling hem te restaureren. Hij wilde niet draaien dus heb ik hem maar zomaar meegedaan op goed geluk. Het probleem bleek echter dat de afstand tussen de elektroden van de bougie 0,6mm was terwijl dat maar 0,4mm mag zijn. De uitlaat is al hersteld.
Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat hij soms uit zijn eigen durft stilvallen, soms na 5 min, soms na 20 min en voor het hetzelfde geld draait hij gewoon door, ik ga de carburateur eens uitkuisen en kijken wat het heeft.
Er is ook nog een set kleine wielen bij van 12" waarschijnlijk voor het frezen.
@ Carl:
Hij weegt wel veel meer dan ik maar ik laat de motoculteur werken voor mij maw door zijn frontgewichten is hij mooi in balans waardoor ik hem met een hand kan doen voorover gaan. Ploeg eraf is gewichten eraf. Ik heb vroeger nog geploegd met een motoculteur en als je ploeg goed is afgesteld kan je er gewoon achterlopen zonder te trekken en te sleuren. natuurlijk is het wel beter niet te dicht bij de serre te komen :shock: .



Groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: SIMAR 46B

Bericht door simar »

Hallo ;

Carl: Er bestaat een (zeer oud) filmpje waar een kleine Belgische jongen aan het ploegen is met een 56A ( ongeveer even zwaar dan die 46B ).
Eens hij is ingezet; zit hij gewoon op de ploeg, inplaats van er achter te lopen.

Wesley: Als U de carburator ( Exair B 23 ) terug monteert ; opletten : eerst de glicleur monteren en aanspannen en dan laatst de pot monteren en aanspannen.
Die kleine wielen ; zijn het ijzeren of met banden ??
Meest gebruikt (en verkocht geweest ) zijn de ijzeren wielen.
Ik kan U ook wel de RAL kleurnummers doorgeven, die ik gebruik.
Benny Lebbe ( Ieper ) heeft dezelfde nummers gebruikt, en dat is al eens goed van pas gekomen.
U kunt er een prachtexemplaar van maken want hij is ( nog ) in originele staat.

Succes.

Etienne.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: SIMAR 46B

Bericht door SFVke »

Dag Etienne,

Bedankt voor de tip.
Het zijn wielen met met banden. Welke zijn de RAL nummers dat u gebruikt?
Wat mij wel is opgevallen is dat er op het typeplaatje achter de B een kleine 3 staat. Wat zou dit willen zeggen?

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: SIMAR 46B

Bericht door simar »

Hallo Wesley ;

46B 3 ; cijfer 3 betekent; de 3° reeks ( serie ) die men van dit type 46B gemaakt heeft.
RAL nummers : Groen ; RAL 5765 : Rood ; RAL 2768.

In feite is die 46B in een uitzonderlijke originele staat:
Vb : de pennen voor de frontmassa's, zijn de originele ( met ogen ), alsook de 2 pennen voor de bevestiging v/d ploeg.
Wat ook opvalt is, dat het houten handvat v/d trekriem het originele is.

Ikzelf heb 2 types 46 :
---Een 46Dk ( verleden jaar gerestaureerd ) met frees.
---Een 46DDS ( verleden winter gekocht en dit heel, heel dicht bij de woonplaats van Carl ......) ; Sachs 2 takt watergekoelde diesel ; frees ; ploeg (kantelploeg) en kar.
Beiden hebben de boite "D" ; vandaar die letter D. Die boite D is een latere ontwikkeling en werd ook gebruik op de ( jongere ) 66 types.

Etienne.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: SIMAR 46B

Bericht door simar »

Hallo :

Oh ; ik heb nog een type 46. (vergeten !!!)
---Een 46DDZ met een " Agricole " ploeg ; Hatz luchtgekoelde diesel. Twee jaar geleden gekocht in Nederland; ook nog niet gerestaureerd.

De ploeg van de 46B is het type "Horticole"
Verschil tss de 2 types: Bij de " Agricole " ploeg zijn de versoirs ; riesters veel groter.
Simar heeft 5 types ploegen.

Etienne.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: SIMAR 46B

Bericht door SFVke »

dag Etienne,

er zijn dus redelijk wat varianten van de 46, het word wat studeren om iets van Simar af te weten. Ik vind het in ieder geval een interessante machine, qua bediening moet hij niet onder doen voor zijn modernere concurrenten.

groeten,

wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: SIMAR 46B

Bericht door simar »

Hallo Wesley :

Op de Simar-Site eens grondig de rubrique " Les Machines " bestuderen en de foto's bekijken.
Deze Site is gestart geweest door Yanick Bunel samen met mijn zoon.
Nu is de webmaster Alain Charles ( AC ); een prof. wiskunde op pensioen; even oud als ik ( dus heel oud !!!!); nu terug woonachtig in zijn ouderlijk huis in Béziers ( Fr. )
Is hier in 2008 al geweest ; verleden maand ben ik bij hem geweest in Béziers.
Zijn grootvader en vader waren groentenboeren en hebben in het verleden enkele ( 4 - 5 tal ) nieuwe Simars gekocht en dit is de reden dat hij daar zo maniakaal mee
bezig is.
Heeft ook een aantal artikels geschreven voor " La Vie de L'Auto "
Heeft ook nog andere interessegebieden buiten de wiskunde en de Simars. !!!!

Etienne.
Plaats reactie